Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Liikenne

Yön selässä apua ei löydy

Kun lunta tulee ja vastassa on jäinen piha, elintarvikekuljetuksia yöaikaan tuova kuljettaja joutuu usein ratkaisemaan ongelmat itse.

Teksti Sini Silvàn
Julkaistu

– Yhtäkään kuormaa ei ole jäänyt kyytiin, aina tavarat viedään perille tavalla tai toisella. Aikataulut sitten venyvät ja sillä lailla ongelma saattaa heijastua eteenpäin, Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy:n työsuojeluvaltuutettu Hannu Moilanen kertoo.

Moilanen tekee kollegoineen töitä Oulun seudulla raskaassa jakelussa. Liukkaiden kelien ongelmat näyttäytyvät omanlaisinaan kaupunkijakelussa. Katujen kunnossapidon ongelmat ovat oma lukunsa, toinen ovat asiakkaiden piha-alueet. Urakoitsijoita on paljon, osa teistä ja pihoista on hoidettu mallikelpoisesti, jo aamusta. Osa heikommin ja hoito menee iltapäivälle.

– Paikka paikoin tien hoito on mennyt oman näkemyksen mukaan mennyt vähän huonompaan suuntaan. Riippuu missä päin mennään.

Moilanen kertoo, että oman yrityksen terminaalialue hoidetaan itse, se on pääsääntöisesti hyvässä kunnossa. Paljon ollaan tehtaiden ja isojen sekä pienien kauppojen pihalla, ne ovat kiinteistön omistajien vastuulla.

– Ongelmallisin on elintarvikejakelu, joka hoidetaan yöllä sulkemisaikojen ulkopuolella. Jos piha on huonossa kunnossa tai liukas, kyllä yön selässä huonosti apua saa. On vain pärjäiltävä, esimiehille ja sitä kautta kyseiselle ketjulle välitetään kuitenkin tieto asiasta.

Moilanen kertoo tapauksesta, jossa kauppaketjun pihalla ei yksinkertaisesti päässyt laituriin. Paikalle piti tuoda kuljetusyrityksen oma pyöräkone.

– Jos sattuu lapio tai kola löytymään, itse vähän avustetaan. Aika monella saattaa olla heittokettinkiä mukana, osalla saattaa olla auton alustalaatikossa hiekkalaatikko mukana. Kuljettaja on aika kekseliäs, pientä mielikuvitusta työ vaatii.

Joskus tilanne voi olla ylipääsemätön. Ellei mikään muu auta, on tilattava hinauspalvelu.

Päiväsaikaan tilanne on selkeästi helpompi. Moilasen mukaan on kunnia-asia saada tavarat perille, koko ammattikunnalle.

– Kyllä aina pyritään parhaan mukaan tilanteet hoitamaan. Maantiet ovat asia erikseen, silloin on tienkäyttäjän linja, jonne soitetaan.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU pistää raskaan liikenteen päästöjä kuriin vaatimalla markkinoille sähköistä kalustoa

    Julkaistu: |
    Aihe: Sähköinen liikenne
  • Ratissa kokee korjausvelan joka päivä

    Julkaistu: |
    Aihe: MAANTEIDEN KUNTO
  • Sami Ahtiainen näki jo varhain merkkejä siitä, että hänen pojastaan Alex Ahtiaisesta saattaa tulla kuorma-autonkuljettaja

    Julkaistu: |
    Aihe: Samoissa töissä