Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
JHL:n va. puheenjohtaja Håkan Ekström (vas.), AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko, PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne, IAUn liittosihteeri Sami Rajala ja SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto tiedotustilaisuudessa Helsingissä 19. tammikuuta 2024. Tilaisuudessa Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n, Palvelualojen ammattiliitto PAMin, Ilmailualan Unioni IAUn, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ja Suomen liikennelentäjät SLL:n johto kertoi suomalaiseen lentoliikenteeseen kohdistuvista poliittisista työtaistelutoimenpiteistä. Kuva: Lehtikuva/Markku Ulander
Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT

Viisi liittoa: Lakko lentoasemilla 1.-.2.2.2024

Lentokentät kiinni – tulossa historiallinen työtaistelu lentoliikenteessä. Lentokenttien työntekijät ovat toteuttamassa ensimmäistä kertaa yhdessä, erittäin laajalla järjestöyhteistyöllä poliittisia työtaistelutoimenpiteitä, joka käytännössä pistävät koko suomalaisen lentoliikenteen kiinni 1.-2. helmikuuta.

Teksti Sini Silvàn
Kuvat Markku Ulander
Julkaistu

Ilmailualan unioni IAU, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ilmoittivat perjantaina 19.1. lakoista, jotka koskevat kaikkia Suomen lentoasemia. Lakolla 1.-2.helmikuuta liitot vastustavat Orpon-Purran hallituksen rajuja työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia.

Lakko lentoasemilla alkaa 1.2.2024 ja päättyy 2.2.2024. Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lakko on poliittinen työtaistelu, jota ei ole suunnattu työnantajia vastaan.

Liitot vaativat, että hallitus keskeyttää heikennys- ja leikkausesitystensä valmistelun ja aloittaa työelämää koskevien muutosten valmistelun tyhjältä pöydältä työntekijöiden ääntä aidosti kuunnellen.

- Hallitusohjelman tavoitteet ovat kuin suoraan elinkeinoelämän vaalitavoitteista. Emme voi katsoa toimettomina, kun jäseniltämme ollaan viemässä keinot puolustaa kunnollisia työehtoja. Lakossa ovat mukana JHL:n jäsenet, jotka työskentelevät Finavian tai Airpron palveluksessa, JHL:n va. puheenjohtaja Håkan Ekström sanoo.

- Hallituksen työelämäheikennykset ja sosiaaliturvan leikkaukset ovat niin kestämättömiä, että työntekijät haluavat reagoida. Hallitus on saatava kuuntelemaan myös työntekijöitä. Lakossa ovat mukana AKT:n osalta matkustamohenkilökunta eli lentoemännät ja stuertit, lentokenttien tankkaustoiminta, sekä lentoaseman linja-autonkuljettajat, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Kokko pahoittelee työtaisteluiden aiheuttamia haittoja matkustajille. Hän kuitenkin muistuttaa, että myös lentokentän työntekijät ovat samanlaisia työntekijöitä kuin muutkin. Työelämäheikennykset koskevat kaikkia ja suhdanneherkällä alalla vaikutukset tuntuvat hyvin nopeasti. Myös lentokentällä työskentelevillä on oikeus puolustaa oikeuksiaan.

- IAU osallistuu työtaistelutoimiin muiden ammattiliitojen tavoin ja ilmoittaa toimistaan virallisten päätösten perusteella viimeistään tiistaina 23. tammikuuta, IAU:n liittosihteeri Sami Rajala kertoo.

- Me olemme luonnollisesti mukana yhteisessä rintamassa muiden lentoasemilla toimivien liittojen kanssa vastustamassa työntekijöihin kipeästi osuvia leikkauksia ja heikennyksiä. Palvelualojen ammattilaiset toimivat lentoasemilla tukitoiminnoissa tuottamassa matkustajille palveluita, huolehtimassa kiinteistöistä ja turvallisuudesta, kertoo PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne.

Suomen Liikennelentäjäliitto on mukana itsenäisenä toimijana ja päättää erikseen toimiensa laajuuden. Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Vesa Uuspelto muistuttaa, että yleensä lentäjät eivät ole osallistuneet työtaistelutoimenpiteisiin. Nyt tilanne on poikkeuksellinen ja myös he ovat mukana. Erityisesti yksi asia, paikallinen sopimine nousee esiin.

- Meillä on erittäin pitkä kokemus paikallisesta sopimuksesta, josta nyt näyttää tulevan paikallista pakottamista, Uuspelto sanoo. Myös lomautukset ovat lentoalalla hyvin yleisiä, joten työttömyysturvaan ja lomautuksiin tulevat muutokset tuntuvat alalla todella voimakkaasti.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kysely: Korona syönyt matkustamohenkilöstön voimia

    Julkaistu: |
    Aihe: SLSY