Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aleksi Saari viettää autojen parissa myös vapaa-aikansa. Nykyisessä työssä siihen jää mukavasti aikaa.
Aihe: Nuoret kuljettajat

Miten houkuteltaisiin lisää nuoria alalle?

Kuljettajapula on tosiasia monen kuljetusyrityksen kohdalla. Ahola Group halusi selvittää sen syitä kysymällä nuorilta minkälainen mielikuva heillä oli alasta. Kävi ilmi, etteivät mielikuvat aina vastaa nykyisten kuljettajien ajatuksia.

Teksti ja kuva Susanna Chazalmartin
Julkaistu

Kuljetusalalla on käynnissä sukupolvenvaihdos. Vanhoja kuljettajia jää eläkkeelle, eikä tilalle löydy nuoria, uusia ammattilaisia.

– Päätimme toteuttaa kyselyn, koska halusimme ymmärtää kuljettajapulan juurisyitä ja kartoittaa samalla nuorten näkemyksiä alasta. Halusimme selvittää, mitä esteitä he näkevät alalle hakeutumisessa, Aholan toimitusjohtaja Ida Saavalainen sanoo.

Epävarma kuva alan tulevaisuudesta

Kyselyssä kävi ilmi, että jopa 80 % nuorista pitää kyllä kuljettajan työtä yhteiskunnallisesti merkityksellisenä. Moni uskoo kuitenkin logistiikkatarpeiden vähenevän tulevaisuudessa ja alan digitalisoituvan nopeasti. Tämä käsitys tuli osin yllätyksenä.

– Nuoret uskoivat, että robotiikka ja automaatio tulevat viemään kuljettajien työt. Nykyiset kuljettajamme näkevät asian kuitenkin toisin. Vain pieni osa heistä uskoo, että kuljettajien tarve tulisi vähenemään tämän takia.

Eroja tuli myös mielikuvissa työn mielekkyyteen liittyen. Nuorista vain 38 % kuvaili kuljettajan työtä mielekkääksi, kun taas lähes kaikki yrityksen nykyiset kuljettajat kokivat, että työ nimenomaan oli mielekästä.

– Tätä alalla työskentelevien kuljettajien positiivista mielikuvaa tulisi jakaa laajemmin, jotta voitaisiin vaikuttaa nuorten kiinnostukseen alaa kohtaan.

Kipinä täytyy sytyttää ajoissa

Tuloksia aiotaan hyödyntää jatkossa siinä, miten alasta viestitään.

– Haluamme nostaa esiin alan hyviä puolia, kuten mahdollisuuksia toimia yhteiskunnallisesti merkityksellisessä työssä osana Suomen huoltovarmuutta. Panostamme osaltamme entisestään myös kuljettajien työoloihin, Saavalainen sanoo.

Hän uskoo, että nuorten kipinä alaa kohtaan tulisi sytyttää aikaisessa vaiheessa. Yritys on siksi läsnä mm. somessa, lisäksi he tekevät säännöllisesti koulu- ja armeijavierailuja, joissa he kertovat eri-ikäisille alasta ja kuljettajan työstä.

– Kuljetusalan tulevaisuus on kuitenkin valoisa ja tätä viestiä meidän tulisi nyt yhdessä viedä eteenpäin, jotta nuoria saataisiin alalle lisää.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Älä niele heppoista puhetta työvoimapulasta

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖVOIMAPULA