Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Länsilinjojen pääluottamusmies Markku Peltola Tampereelta sanoo, että asiat pitää saada kuntoon. – Olisi työnantajienkin etu, jos saataisiin työskentely- ja työaikasäädökset nykyaikaiselle tasolle.
Aihe: Työturvallisuus

Länsilinjojen taukopaikka Turussa on kemikaalien ja autonrenkaiden keskellä

Länsilinjoille Turkuun tehty työsuojelutarkastus paljasti, että työsuojelu on retuperällä. Työnjohtoa hoidetaan Tampereella – ja työntekijät Turun seudulla on jätetty liki oman onnensa nojaan. Taukotilanakin on parakki, jossa on säilytetty renkaita ja vaarallisia kemikaaleja.

Teksti Sini Silvàn
Kuva Vesa-Matti Väärä
Julkaistu

Merkittävin puute työsuojelutarkastuksen näkökulmasta on työnantajan valvontavastuu.

– Työnantaja on jättänyt oloja riittävästi valvomatta. Työntekijät on jätetty oman onnensa nojaan hoitamaan hommat keskenään. Työntekijät eivät pysty hoitamaan asioita, jotka ovat työnantajan vastuulla, tarkastaja Tarja Iivonen Lounais-Suomen AVI:sta sanoo.

Iivoselle tulee harvoin eteen yritystä, jonka asioista ei olisi mitään huomautettavaa. Nyt lista on ehkä pisin hänen urallaan.

Perusasioita on, että työntekijöillä on oikeus valita edustajakseen työsuojeluvaltuutettu, joka saa käyttää tehtävään työaikaa ja osallistua koulutukseen. Nyt Länsilinjoista on rakennettu usean yhtiön monimutkainen järjestely. Työnantaja vetoaa siihen, että eri asemapaikoilla riittäisi työsuojeluasiamies. Tarkastajan ymmärryksen mukaan linja-autoalan tessissä ei ole sovittu yritysrajat ylittävistä järjestelyistä. Asia onkin siirretty liittojen ratkaistavaksi.

Työsuojelutarkastuksessa jo keväällä työnantaja myönsi, että paras keino järjestää asiat on pitää uudet vaalit. Vaaleja ei ole vieläkään järjestetty.

Taukoja vaarallisten kemikaalien keskellä

Tarkastuksen mukaan kuljettajilta puuttuu osa vessatauoista kokonaan. Työnantajan järjestämät taukopaikat puuttuvat useissa ajosarjoissa. Osa tauoista on yleisissä tiloissa, joissa tauot eivät anna mahdollisuutta palautumiseen. Kuljettajille tämä on tarkoittanut myös maksullisia vessoja.

Taukopaikkana on pidetty usean kuukauden ajan henkilöautoja. Vielä kesällä 2022 linjan 99 taukoja pidettiin Toyota Yaris -henkilöautossa. Kuljettajat joutuvat myös kuljettamaan eväitä ajossa ilman kylmäsäilytysmahdollisuutta. Juomaveden ottopaikkana on ollut vessa, joka on epähygieenisesti useiden tahojen käytössä ja kaukana.

Työnantaja on jättänyt oloja riittävästi valvomatta.

Naantalin varikolla kuljettajien taukotilaksi varatussa sosiaalitilakontissa on säilytetty niin linja-auton renkaita kuin vaarallisia kemikaaleja – ilman käyttöturvallisuustiedotteita. Tarkastuksessa kesäkuussa mukana olleen pelastusviranomaisen mukaan taukotuvassa ei missään tapauksessa saa säilyttää ponnekaasuja tai palavia nesteitä.

Taukotilassa ei ole myöskään juoksevaa vettä, mahdollisuutta pestä käsiä, tai saada vettä kahvinkeittoon. Mahdollisuutta ei ole myöskään kuivattaa vaatteita, jos varikolla joutuu toimimaan sateessa. Naantalin varikko on sijaintinsa vuoksi myös talviaikaan tapaturmavaarallinen esimerkiksi pimeyden, liukkauden, epätasaisen maaston sekä rekkaliikenteen takia.

Kemikaalit omiin hiekkalaatikoihin

Ainoa edistys kesäkuun loppuun mennessä ovat kemikaaleille varatut erilliset lukittavat hiekkalaatikot Naantalin taukotilan ulkopuolelle. Vasta työsuojelutarkastuksen seurauksena työntekijöille on järjestetty myös tarvittavia suojavarusteita kemikaalien käsittelyyn.

Tarkastuslistalla korjattavia epäkohtia riittää. Autoista puuttuu ensiapulaukkuja ja sammuttimia. Ongelmana on myös kiire ja kiristyvä työvuorosuunnittelu. Osittain kiire on hahmotettu pakkotahtisena työnä linjalla ajettassa, muttei esimerkiksi ajosarjasuunnittelussa varattujen siirtymäaikojen sekä muuhun työhön varattujen aikojen näkökulmasta. Väkivallan uhan olemassaolo yrityksessä kiellettiin kokonaan, vaikka joukkoliikenteessä on riskitilanteita.

Työaikakirjanpidossa on myös ongelmia. Kun aiemmin valvottiin ylitöitä, nyt valvotaan kokonaistyöaikaa, jota ei Länsilinjojen työaikakirjanpidosta saa esiin. Iivosen mukaan mahdotonta asian järjestäminen ei ole, sillä löytyy yrityksiä, joissa asia on hoidettu kuntoon.

Jo lokakuussa 2021 oli tunnistettu ajoneuvojen sisäpölyongelma. Pölyämistä vähentäviin toimiin ei työnantajan toimesta ole ryhdytty eikä otettu kantaa esimerkiksi mahdollisen kvartsipölyn huomiointiin jopa syöpävaarallisena tekijänä.

Myös työskentelylämpötilojen osalta on ollut ongelmia.

– Olen kertonut työantajalle, että tulen valvomaan asioiden saattamista lain edellyttämälle minimitasolle seurantatarkastuksilla. Kemikaalien suhteen havaitsin kesäkuun tarkastuksella jo parannuksia, mutta asioiden seuranta jatkuu, Iivonen summaa.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 5/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Taija Niemen ihan tavallinen työpäivä on minuuttipeliä

    Julkaistu: |
    Aihe: Tavallinen työpäivä
  • ”Onneton ja surkea tapaus”

    Julkaistu: |
    Aihe: TAKSILIIKENNE
  • Satamien työsuojelussa toimitaan tavoitteellisesti – Tähtäimessä yhteinen maali

    Julkaistu: |
    Aihe: SATAMIEN TYÖTURVALLISUUS