Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Robert Grundström har märkt att de som flyttar in från storstaden inte riktigt trivs eftersom Åland har det tryggt tråkigt, utan stadssuset.
Aihe: Åland

Korta transportsträckor, tillräckligt med arbete för förarna

Användningen av utländsk inhoppararbetskraft är en av få fläckarna i de goda förhandlingsrelationerna.

Text
Jaakko Takalainen
Bild
Ilkka Heino
Julkaistu

Robert Grundström, 54, ordförande för AKT:s lokalavdelning Ålands transportarbetare, har den typiska fackliga aktivistens oro: transportbranschens svaga dragkraft och fäste bland unga och deras låga intresse för fackliga frågor.

– Att vakna tidigt på morgonen kan till exempel vara svårt när arbetstiden vanligtvis ligger mellan 6.30 och 16.00. Kanske skulle vi behöva något dylikt som matlagningsprogrammen i TV:n för att höja transportbranschens bild.

– Men vi ska försöka kämpa också i fortsättningen. Som tur kommer det ett par tjejer och kvinnor på branschen förutom de några unga män. Jag hoppas att herrarna som arbetar på branschen kan förhålla sig på rätt sätt till dem, säger Grundström.

Mer än 30 år på branschen

Robert Grundström jobbar som förare för Ålands största transportföretag Transmar. Av föreningens 80 medlemmar arbetar 60 på Transmar och de återstående tjugo medlemmarna inom renhållning.

Grundström har varit ordförande för Ålands transportarbetare sedan 2008. Som förare har han jobbat i mer än 30 år, på Transmar sedan 2006.

Han anser att förhandlingsrelationen med arbetsgivaren är god. Den enda som skavar i skon är användningen av hyrd arbetskraft. Förarna kommer från Finska vikens södra kant från Estland, Lettland och Litauen.

– Vi vet inte det exakta antalet hyresförare. Men de kommer och kör ett långt skifte och åker sedan tillbaka.

– Det är fråga om pengar såklart. Om vårt folk tjänar ungefär tretusen euro i månaden, tjänar en baltisk förare ens tusen euro? För att inte tala om pensioner och andra socialskyddsavgifter, funderar Grundström.

Grundström har en aning sympati för arbetsgivarens situation nu när bränslepriset ökat drastiskt.

Inte för storstadsfolket

Robert Grundström presenterar Åland där det bor cirka 30 000 invånare. På sommaren mer än fördubblas befolkningen och under de bästa åren före coronan uppgick befolkningen till 100 000.

– Till Åland flyttar hela tiden folk från annat håll, men också bortflyttningen är vanligt efter några års boende, eftersom stadslivets sus fattas.

Åland har ett slätt och bra vägnät, vilket uppmuntrar till cykling.

– Här finns nog bra cykelvägar. Men turisterna tar hand om cyklandet, vi ålänningar kör helst, skrattar Grundström.

Hurriganes skivor som hobby

Eftersom avstånden på Åland är korta – från Mariehamn österut till Långnäs hamn är det 32 kilometer och västerut till Eckerö hamn 36 kilometer – behöver man inte göra skiftesarbete.

– På fritiden sysslar jag med mitt samlingshobby. I 20 år har jag samlat på landskapsvykort med anknytning till Åland. Dessutom samlar jag på det strålande finska rockbandet Hurriganes vinyler. Endast några singlar saknas, säger Robert Grundström.

Robert Grundström har samlat över 500 vykort. Rariteter är till exempel bilder med Viking Sally, som sjönk med namnet Estonia 1994.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2022.