Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Robert Grundström on huomannut, että suurkaupungista muuttavat eivät oikein viihdy, koska Ahvenanmaalla on turvallisen tylsää, cityelämän syke puuttuu. 
Aihe: Ahvenanmaa

Kuljetusmatkat lyhyitä, kuljettajilla riittää töitä

Ulkomaisen keikkatyövoiman käyttö on harvoja tahroja hyvissä neuvottelusuhteissa. 

Teksti
Jaakko Takalainen
Kuva
Ilkka Heino
Julkaistu

AKT:n paikallisyhdistyksen Ålands transportarbetare puheenjohtajalla Robert Grundströmillä, 54, on tutut ay-aktiivin huolenaiheet: kuljetusalan heikko veto- ja pitovoima nuorten keskuudessa sekä nuorten heikko kiinnostus ay-asioista.

– Esimerkiksi aikaisin aamulla herääminen voi olla vaikeaa, kun työaika on yleensä 6.30 ja 16 välissä. Ehkä tarvitsisimme TV:n kokkiohjelman kaltaista mainosta kuljetusalalle imagon kohottamiseksi.

– Mutta yritetään taistella jatkossakin. Onneksi alalle on tulossa jonkin verran nuorten miesten lisäksi tyttöjä ja naisia. Toivon mukaan alalla työskentelevät herrasmiehet osaavat suhtautua heihin oikein, Grundström toteaa.

Yli 30 vuotta alalla

Robert Grundström työskentelee kuljettajana Ahvenanmaan suurimman kuljetusliikkeen Transmarin palveluksessa. Yhdistyksen noin 80 jäsenestä kuutisenkymmentä työskentelee Transmarissa, loput parikymmentä jäsentä työskentelee puhtaanapidossa.

Ålands transportarbetare- yhdistyksen puheenjohtajana Grundström on toiminut vuodesta 2008. Kuljettajan työtä hän on tehnyt yli 30 vuotta, Transmarissakin vuodesta 2006.

Neuvottelusuhteita työnantajaan hän pitää hyvinä. Ainoa kivi joka hiertää kengässä on vuokrakuljettajien käyttö. Kuljettajat tulevat Suomenlahden etelälaidalta Virosta, Latviasta ja Liettuasta.

– Vuokrakuljettajien tarkkaa määrää emme tiedä. Mutta he tulevat ja ajavat pitkän vuoron ja lähtevät sitten takaisin.

– Kyse on tietysti rahasta. Jos meikäläiset ansaitsevat jotain kolmetuhatta euroa kuukaudessa, ansaitseeko balttilainen kuljettaja tuhattakaan euroa? Puhumattakaan eläkkeistä ja muista sotu-maksuista, pohtii Grundström.

Sinänsä Grundströmiltä riittää hieman myötätuntoa työnantajan kärvistelylle, kun polttoaineen hinta on noussut pilviin.

Ei isojen cityjen ihmisille

Robert Grundström esittelee Ahvenanmaata, jossa asuu noin 30 000 ihmistä. Kesäisin väkiluku yli kaksinkertaistuu, parhaina koronattomina vuosina väkimäärä on hiponut jopa 100 000:ta.

– Tänne Ahvenanmaalle muuttaa koko ajan ihmisiä muualta, mutta myös poismuutto on tavallista muutaman vuoden asumisen jälkeen, cityelämän syke kun puuttuu.

Ahvenanmaalla on tasaista ja hyvä tieverkko, mikä kannustaa pyöräilemään.

– Täällä on kyllä hyvät pyöräilyreitit. Mutta turistit hoitavat pyöräilemisen, me ahvenanmaalaiset ajamme mieluummin autolla, naurahtaa Grundström.

Harrastuksena Hurriganes-vinyylit

Koska etäisyydet Ahvenanmaalla ovat lyhyet – Maarianhaminasta itään Långnäsin satamaan on 32 kilometriä ja länteen Eckerön satamaan 36 kilometriä, vuorotyötä ei tarvitse tehdä.

– Vapaa-aikana pääsen keräilyharrastukseni pariin. Ahvenanmaahan liittyviä maisemapostikortteja olen kerännyt 20 vuotta. Lisäksi kerään loistavan suomalaisen rockbändin Hurriganesin vinyylejä. Jokunen single enää puuttuu, Robert Grundström kertoo.

Kuvakortteja on Robert Grundströmille kertynyt yli 500. Harvinaisuuksia ovat esimerkiksi kortit Viking Sallysta, joka upposi Estonian nimisenä vuonna 1994.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2022.