Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: LENTOKENTÄLLÄ

Finnarin säästöpaineet ja neuvottelut painavat mielialoja Helsinki-Vantaalla

Syyskuun lopulla liiton edustajat pääsivät tapaamaan Helsinki-Vantaan lentokentällä työskenteleviä jäseniä. Syys-lokakuussa käytiin myös kovia neuvotteluja Finnairin tilanteesta.

Teksti ja kuvat
Lauri Tiainen
Kuvitus
Getty Images
Julkaistu

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko ja järjestäjätoimitsija Lauri Tiainen pääsivät syyskuun lopulla tapaamaan Nordic Regional Airlinesin työntekijöitä. Tuomisina oli juuri painosta tulleita työehtosopimuksia, niiden varjolla päästiin jututtamaan Norran väkeä monesta muustakin asiasta.

Norran pääluottamusmies Juha Tuokko oli järjestänyt tilat kahvihuoneeseen. Töistä palaavat tai sinne menevät työntekijät kävivät jutulla kiitettävästi. Myös paperiset työehtosopimukset kylkiäisineen menivät kaupaksi yllättävänkin hyvin. Työntekijöitä piti välillä maanitella ottamaan mukaansa jakotavaraakin, kun työehtosopimus oli jo sujahtanut laukkuun. Tarinan opetukseksi se käy hyvin; ensin tulee työehtosopimus, muu on oheismateriaalia.

Iltapäivän ja alkuillan aikana ehdittiin tavata reilu neljäkymmentä norralaista. Samalla saatiin kuulla talon kuulumiset ja terveiset edunvalvonnalle.

TES-muutosten lisäksi ihmisiä mietitytti myös tulevaisuus, kuten Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja siitäkin johtuva polttoaineiden hinnannousu. Tämä vaikuttaa selvästi myös lentoliikenteeseen. Yleismielipide oli kuitenkin selvästi positiivinen, usko yhdessä tekemiseen ja yhteiseen edunvalvontaan oli vahvaa.

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko (vas.), luottamusmies Anu Karjalainen ja työhuonekunnan toimikunnan puheenjohtaja Kirsimarja Kavasto.

Tapaamisessa mukana myös ramp-kuljettajia

Finnairin työhuonekunnan toimikunnan puheenjohtaja Kirsimarja Kavaston avulla järjestettiin Plaza Premium Loungessa Helsinki-Vantaan lentokentän terminaalissa tapaaminen muille lentokentän alueella työskenteleville jäsenille. Kokon ja Tiaisen lisäksi tapahtumassa olivat myös 1. varapuheenjohtaja Jarkko Arpula, asiantuntijalakimies Jukka Siurua sekä järjestäjätoimitsija Ari Lehtola.

Lentokentällä AKT:laisia toimii paitsi matkustamohenkilökuntana, myös lentokoneiden tankkareina, ramp-kuljettajina ajamassa matkustajia terminaalialueella sekä matkatoimistovirkailijoina. Ilahduttavasti lähes kaikkien alojen jäseniä tapaamiseen myös saapui.

Finnair oli juuri ennen tapahtumaa ilmoittanut pörssitiedotteessaan tavoitteekseen laskea kulurakennettaan 15 prosentilla, mikä myös kentän tilaisuudessa aiheutti kysymyksiä. Työntekijöiden ymmärrys voimakkaisiin leikkaustoimiin oli varsin rajallinen. Edellisen, vuoden 2014 tehdyn massiivisen säästöohjelman jälkiä korjailtiin vielä alkuvuonna tes-kierroksen aikana, vasta silloin päästiin eroon kahdeksan tunnin talkoina tehdystä eLearning-koulutuspäivästä.

Muutakin iltapäivään sopi. Airpron ramp-kuskien luottamusmies Mika Kulmalan ja Shell Aviation Finland Oy:n luottamusmies Vesa Mikkolan keskustelu lentokoneiden ympärillä pyörivien autojen, työkoneiden ja muiden vempainten välisestä etuajo- ja työjärjestyksestä oli valaisevaa kuunneltavaa. Harvempi tulee ajatelleeksi, kuinka paljon työtä lentokoneiden käyttö ja täyttö lentokentällä vaatii.

Luottamusmiehet Vesa Mikkola (vas.) ja Mika Kulmala sekä järjestäjätoimisija Ari Lehtola.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 7/2022.