Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Poliisin tekemän arvion mukana Finnairin matkustamohenkilöstön ulosmarssiin osallistui noin sata henkilöä.
Aihe: FINNAIRIN HENKILÖSTÖPOLITIIKKA

Finnairin henkilöstöpolitiikka ja säästöillä kiristäminen johti ulosmarssiin

Finnair on vaatinut matkustamohenkilökunnaltaan palkanleikkauksia. Marraskuussa yhtiö kovensi panoksia ja uhkaa 450 hengen irtisanomisilla. Matkustamohenkilökunta reagoi tähän ulosmarssilla. Finnairin henkilöstöpolitiikka saa nyt kovaa kritiikkiä.

Teksti
Sini Silvàn
Kuva
Kirsimarja Kavasto
Julkaistu

Finnair kiristää aivan avoimesti työntekijöitä alentamaan palkkojaan, uhaten siirtää matkustamohenkilöpalvelut alihankintana tehtäväksi, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko tiivistää tilanteen.

Syksyn neuvotteluissa matkustamohenkilökuntaa edustava AKT ehdotti muita säästövaihtoehtoja, kuten työaikajoustoja. Ne eivät työnantajapuolelle kelvanneet. Nyt menossa ovat uudet, kuusi viikkoa kestävät muutosneuvottelut. Finnair uhkaa 450 hengen irtisanomisilla ja Thaimaan ja Pohjois-Amerikan lentojen henkilöstön ulkoistamisella.

– Valtionyhtiö Finnair näyttää toimivan vailla omistajaa, kun toimiva johto saa kohdella työntekijöitä aivan miten tahansa. Samanlaisia ongelmia on aiemmin ollut mm. Postilla ja VR:llä, Kokko sanoo.

Ulosmarssijoille asiakkailtakin kannustusta ja tsemppiä

Finnairin matkustamohenkilökunta reagoi tilanteeseen ulosmarssilla Helsinki-Vantaalla 20.11. Vaikutus näkyi mediassa ja peruutti myös noin sata Finnairin lentoa.

– Tunnelma oli sillä tavalla todella hyvä, että kaikki kokivat ulosmarssin tarpeelliseksi ja olivat mielellään paikalla. Mukana oli jopa meidän asiakkaitamme, Finnairin työhuonekunnan toimikunnan puheenjohtaja Kirsimarja Kavasto kertoo.

Kavaston mukaan ulosmarssijat saivat tsemppiä ja peukkuja ohikulkijoilta, mikä nosti tunnelmaa. Hän muistelee edellistä lakkoa vuonna 2010, jolloin somekirjoittelu ja palaute oli negatiivisempaa. Nyt tilanne oli toinen.

– 90 prosenttia kommenteista, mitä tuli luettua, oli positiivista. Työkaverit kertoivat, että lennoilla myös matkustajilta tuli myönteistä palautetta.

Finnairin tilanteen Kavasto näkee nyt kestämättömänä, kun uusi strategia on pelkkä säästäminen. Palkkakulut ovat Finnairilla vain kolme prosenttia suhteessa kaikkiin menoihin.

–- Ei voi aina mennä niin, että säästöt otetaan henkilöstöstä. Tämä ei ole kestävää henkilöstöpolitiikkaa. Me olemme työntekijöinä todella sitoutuneita, teemme kaikkemme asiakkaiden ja Finnairin eteen. Tekeekö vuokratyövoima samalla lailla? Henkilöstöpolitiikka ei ole toiminut pitkään aikaan, siinä on ollut tietty suunta, joka ei ole kovin mukava kenellekään.

Matkustamohenkilökunta peräänkuuluttaa myös esimerkillä johtamista. Finnairin avainhenkilöt eivät ole kertoneet omista säästöistään. Sen sijaan nyt tehtävät kustannussäästöt lankeavat bonuksina avainhenkilöille vuonna 2024.

Asiantuntijalakimies Jukka Siurua ja sopimustoimitsija Johanna Tuomaala AKT:stä kertovat, että Finnairin viime aikojen harjoittamasta henkilöstöpolitiikasta on kehkeytynyt monta erillistä riitaa, joita on käsitelty oikeudessa. Työntekijöitä on irtisanottu ilman lain mukaisia perusteita. Työntekijöiden työsuhteen olennaisia ehtoja on muutettu työnantajan aloitteesta yksipuolisesti.

Yksi esimerkki Finnairin henkilöstöpolitiikasta oli poistaa yksipuolisella päätöksellä työntekijöiden oikeus päivärahaan. Työtuomioistuin totesi ratkaisun olevan lain vastainen ja ratkaisi asian työntekijöiden hyväksi (TT 2022:43). Tuomion mukaan Finnair toimi sekä verottajan ohjeen, että yritystä sitovan työehtosopimuksen vastaisesti. Asia koski 2500 matkustamohenkilökunnan työntekijää ja lentäjää. Takaisin maksettava määrä saattaa merkitä jopa viittä miljoonaa euroa.

– On ihmeteltävä, miksi Finnair näyttää haluavan riidellä asioista verissä päin vailla halua sovintoon. Valtionyhtiöllä on ilmeinen halu hassata valtion sille antamia tukirahoja selvältä näyttävien oikeusriitojen käyntiin. Niissä pelkästään oikeudenkäyntikulutkin pyörivät kymmenissä tuhansissa euroissa. Tätä voi pitää ristiriitaisena toimintana yhtiön säästöohjelman valossa, Siurua sanoo.

Viimeisin riidoista ratkaistiin 8. marraskuuta. Helsingin hovioikeus ratkaisi Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa jo olleen laittoman irtisanomisen kantajan eli työntekijän hyväksi Finnairia vastaan. Tämä maksoi Finnairille arviolta 120–130 000 euroa oikeudenkäyntikuluina ja korvauksina.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 8/2022.