Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Pääluottamusmies Tom Hemming (vasemmalla) ja varapääluottamusmies Jukka Määttänen Kotkan sataman portilla.
Aihe: LAKKO

Yhteisrintama pitää Kotkan satamassa

EK antoi satamaoperaattoreille luvan neuvotella vasta kun Teknologiateollisuuden ja Kemianteollisuuden sopimukset oli saatu aikaan, sanoo Kotkan Stevecon ahtaajien pääluottamusmies.

TEKSTI Elina Talvio
KUVA Tero Talvio
Julkaistu

Satamaneuvottelutoimikunnassa ja AKT:n hallituksessa istuvan Tom Hemmingin viime viikot ovat kuluneet enimmäkseen Helsingissä neuvotteluissa. Hän on Stevecolla Kotkassa ahtaajien pääluottamusmies ja Kotkan ahtaustyöntekijät ry:n puheenjohtaja. Varapääluottamusmies Jukka Määttänen on ollut hänen sijaisenaan työpaikalla, kun Hemming on ollut kiireinen muualla.

Lakon syynä on yksinkertaisesti sanottuna se, että työntekijäpuolen tavoitteet eivät kohdanneet sitä, mitä työnantajalla oli tarjota. Hemming sanoo, että ostovoiman suhteen takana on useampi työehtosopimus, jolloin palkansaajan ostovoima ei ole pysynyt inflaation mukana, ja tämä ero pitää nyt kuroa kiinni tai mielellään jäädä vähän plussallekin. Palkankorotus tietysti hiertää, mutta nyt tyrmätyssä sovittelijan ehdotuksessa oli myös työehtokysymyksissä asioita, joita AKT ei voinut hyväksyä. Hemming ei halua tässä vaiheessa eritellä, mikä tekstikysymyksissä varsinaisesti mättää.

- Hyviin neuvottelutapoihin ei kuulu avata tätä tarkemmin, kun neuvottelut ovat vielä kesken. Neuvotteluthan eivät pääty siihen, että sovintoesitys hylätään, vaan ne jatkuvat.

Sen sijaan Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yleisestä toimintatavasta Hemmingillä on sanottavaa. Hän kertoo, että Satamaoperaattoreilla ei ollut edes lupa alkaa neuvotella ennen kuin EK:n määrittelemät alat saivat ensin sopimuksen aikaan. Ensimmäinen kaksi kuukautta neuvotteluissa meni vetkutteluun.

- Vasta sen jälkeen työnantajalle aukesi lisenssi alkaa neuvotella.

Hemming kertoo, että ahtaustyötä tekevistä lähes kaikki ovat järjestäytyneet. Kotkassa on ahtaajia noin 450. Hän kuvailee mielialaa keskittyneeksi, ei missään nimessä lannistuneeksi. Yhteishenki on korkealla, työntekijät kokevat yleisesti työskentelevänsä yhteisen tavoitteen eteen.

- Lakossa ollaan niin kauan kuin tarve vaatii, sanovat Hemming ja Määttänen.

Kuin tähän vahvistukseksi Hemmingin puhelin hälyttää soittamalla marssia "Työn orjat sorron yöstä nouskaa..."..

Määttänen vahvistaa, että väki on ollut hyvillä mielin. Työntekijöiden mielestä palkankorotusvaatimukset tulevat todella tarpeeseen.

Hemming tuumii, että työnantajan yksi neuvottelutaktiikka on kääntää suuren yleisön mielipide ahtaajia vastaan. Hän sanoo, että vastapuoli haluaa antaa kuvan ahneista ahtaajista, joilla on jo nyt valtavat palkat mutta jotka vaativat aina vain lisää.

- Se väite suurista palkoista ei pidä paikkaansa. Se on mieleenvaikutustyötä, jolla yritetään kääntää palkansaajat toisiaan vastaan.

Määttäsen mielipide satamaoperaattoreiden lausunnoista on sellaista laatua, että hän jättää sen mieluiten lausumatta ääneen.

- Sanotaan näin, että se olisi painokelvotonta tekstiä, muotoilee Määttänen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT