Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Lakkovahdit olivat paikalla heti aamulla 1. maaliskuuta Nobinan Roihupellon varikolla.
Aihe: TES-NEUVOTTELUT

Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

AKT hyväksyi 28. helmikuuta sovintoehdotuksen kolmelle autoliikenteen alalle. Linjaautohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sovintoehdotus hylättiin, lakot alkoivat. 1.3. syntyi neuvottelutulos, jolla myös ahtaajat saivat työehtosopimuksen.

Teksti Sini Silvàn
Kuvat Ari Lehtola ja Juha Häkkinen
Julkaistu

AKT hyväksyi sovittelija Leo Suomaan sovintoehdotuksen ja sopimukset syntyivät kuorma-auto-, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan sopimuksista.

– Olemme tyytyväisiä sopimukseen. Se, mennäänkö sopimustasossa yli tai alle muiden alojen sopimusten, ei ole missään vaiheessa ollut AKT:n kannalta tärkein asia. Olennaista on, että pääsemme sopimukseen, joka jäsenillemme sopii, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Tärkeää sopimuksessa oli se, että palkankorotukset olivat selkeitä prosenttikorotuksia. Myös työnantajapuolen työaikoihin, pekkasvapaisiin ja sosiaalimääräyksiin esittämiä heikennyksiä saatiin estettyä.

AKT sai solmittua kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan työehtosopimukset. Niiden palkkataulukot on julkaistu. Tuloksissa tärkeitä ovat paitsi neljässä erässä tulevat 1,5 prosentin korotukset, myös niiden ajoitus. Lisäksi työtaistelulla osoitettiin, ettei työnantajan esittämille sopimuksien heikennysesityksille anneta periksi.

Tällä tes-kierroksella yksi olennaisista asioista on, mitä työehtosopimuksissa ei ole. Toisin sanoen, mitä työnantajaosapuolen tavoittelemia ja neuvottelupöytään tuomia ehdotuksia saatiin karsittua. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi pekkasiin liittyvät kysymykset.

– Tietyt työntekijöiden tavoittelemat asiat asettuivat neuvottelujen vaakakupissa näin: kilon punnus työntekijän puolella, kymmenen kiloa työnantajalla. Eli tavoitteiden saaminen olisi toisaalla vienyt paljon enemmän, kuvailee edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen.

Helmikuun loppuun mennessä saatiin neuvottelutulos myös AKT:n ja Palvelualojen työnantajat Paltan kesken Viking Line Abp:n työehtosopimuksesta.

Linja-autohenkilöstö valmistautui Lahdessa lakkoon.

AKT ja Satamaoperaattorit pääsivät 1.3. yksimielisyyteen ahtausalan työehtosopimuksesta. Ahtaajien kaksi viikkoa kestänyt työtaistelu päättyi.

Työehtosopimuksen pituudeksi tuli 25 kuukautta, päättyen 28.2.2025. Palkkoja korottava vaikutus sopimuskaudelle on yhteensä 6,3 %. Lisäksi 10.3. maksetaan 1 100 euron myöhentämiskorvaus.

Sovittelija Jukka Ahtelan antama sovintoehdotus linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sopimuksiin karahti lujasti karille. Se hylättiin yksimielisesti sekä AKT:n jaostojen että hallituksen käsittelyssä.

Sopimuksessa haetaan korjausta linja-autonkuljettajien epäinhimillisiin työpäiviin. Aikataulut ja työpaine ovat merkittävästi kiristyneet. Työehdot eivät vastaa enää olosuhteita. Linja-autonkuljettajan työhönsidonnaisuusaika on 11,5 tuntia. Kuljettajat joutuvat usein ajamaan 5,5 tuntia yhtäjaksoisesti ilman taukoa ja jopa ilman pääsyä vessaan. Tähän haetaan muutosta.

Työpäivät voivat lisäksi alkaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Peräkkäiset vapaapäivät olisivat palautumisessa tärkeitä. Kuljettajat ovat uupuneita, mikä näkyy sairauspoissaoloina. Samaan aikaan alalla on kuljettajapula. Tämän pitäisi herättää työnantajia panostamaan työolosuhteisiin.

Koiviston Auton Plm Olli Kettunen YLE Lahden haastattelussa 1. maaliskuuta.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Autoliikennealojen työehtosopimukset nostavat palkkoja kuusi prosenttia

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖEHTOSOPIMUKSET