Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Kotkan Pohjolan Liikenteen varikon lakkovahdit yhdessä rintamassa.
Aihe: LAKKO

Työolot eivät ole inhimillisiä, sanoo Kotkan osaston puheenjohtaja

Kotkassa lakkovahdeilla on selvää, miksi lakkoillaan. Kyse on työoloista jos palkastakin. Tällä hetkellä on pulaa kuljettajista, ja näillä ehdoilla ei nuoria saada alalle.

TEKSTI Elina Talvio
KUVAT Tero Talvio
Julkaistu

Kotkan Autoalan Työntekijöiden osasto 001 puheenjohtaja Jaakko Lehtiniemi ja muut lakkovahdit näyttävät alapeukkua, kun Pohjolan Liikenteen varikolta lähtee auto ajoon. Lakkolinja on pitänyt melko hyvin, sillä töihin lähtijät voi laskea yhden käden sormin.

- Pohjolan Liikenteeltä melkein kaikki kuuluvat liittoon, lähes 60 kuljettajaa, sanoo Lehtiniemi.

Lakkovahdeilla on hyvä henki päällä, sieltä täältä kuuluu naurunremahduksia. Välillä porukka on käynyt toimistolla keittämässä kahvia ja paistamassa makkaraa.

Lakkovahdit pyrkivät päivystämään varikolla etenkin silloin, kun tietävät työvuorolistan perusteella liittoon kuulumattomien olevan lähdössä töihin. Ketään ei toki estetä, mutta töihin lähtijä saattaa kuulla hyväntahtoista herjanheittoa päätöksestään.

Lakossa on Kotkassa vajaat 60 kuljettajaa Pohjolan Liikenteeltä, sen lisäksi Onnibusilla on Kotkassa varikko. Sen kuljettajista suurin osa on lakossa, Lehtiniemi tietää kertoa. On kolmaskin yritys, Jyrkilä Oy, joka ei kuitenkaan kuulu työnantajaliittoon ja on siten lakon ulkopuolella.

Syy lakkoon on selvä. Työolot pitää saada kuntoon.

Lehtiniemen mielestä työnantajapuolen ehdotus huonontaa työaikoja entisestään oli suorastaan törkeä avaus. Hän tietää toki, että parannukset toki aina maksavat, ja liikennöitsijät eivät haluaisi maksaa yhtään enempää.

- Tällä hetkellä on pulaa kuljettajista, ja näillä ehdoilla ei nuoria saada alalle.

- Emme me mitään mahdottomia vaadi, parempaa palkkkaa ja edes pikkuisen helpotusta työoloihin. Tällä hetkellä ne eivät ole inhimillisiä.

Lakon ensikertalaiset Sami Pynnönen ja Iida Stenius.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT