Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: LAKKO

Sovittelu linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sopimuksista jatkuu - keskeisiä kysymyksiä ovat nyt työ- ja lepoajat

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT jatkavat sovittelua linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen työehtosopimuksista valtakunnansovittelijan toimistossa tänään perjantaina 3.3.

Julkaistu

Linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen työehtosopimusten sovintoehdotus hylättiin 28.2. Näin linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen lakko alkoi 1.3. Mikäli sovintoa ei sitä ennen synny, lakko päättyy perjantaina 10.3. klo 03.00.

Neuvotteluja sopuun pääsemiseksi linja-autoalan sopimuksista on jatkettu valtakunnansovittelijan toimistossa viimeksi eilen torstaina 2.3. Neuvottelut jatkuvat sovittelija Jukka Ahtelan johdolla tänään perjantaina 3.3. kello 10.

- Sovittelun keskiössä ovat nyt työ- ja lepoajat. Niihin haetaan ratkaisua. Neuvotteluja käydään työhönsidonnaisuusajasta ja työpäivän pituudesta eli maksimiajoajasta, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo.

- Työnantajalla on omat tavoitteensa, ne eivät tietenkään ole samat kuin meillä, tallaista tasapainoa haetaan, kertoo Kokko suoraan valtakunnansovittelijan toimistolta.

Varoituksia on lisäksi annettu myös uusista lakkojaksoista.

Linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamoiden osalta toinen lakkojakso voi alkaa tiistaina 14.3.2023 klo 03.00 ja päättyä lauantaina 18.3.2023 klo 03.00.

Linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamoiden osalta lakko kolmas lakkojakso voi alkaa tiistaina 21.3.2023 klo 03.00 ja päättyä perjantaina 24.3.2023 klo 03.00.

Tarkemmat listaukset lakonalaisista yrityksistä löytyvät täältä. Listaa päivitetään uusien lakkojen osalta myöhemmin https://www.akt.fi/neuvottelut/lakkoinfo/keita-lakko-koskee/

Muut neuvottelut

Liikenneopetusalan työehtosopimuksen neuvotteluja on jatkettu viimeksi tänään 3.3. Neuvottelut jatkuvat seuraavan kerran 14.3.

Airpro:n työehtosopimusneuvottelut jatkuvat 8.3.

Kaupan automiesten työehtosopimusta neuvotellaan seuraavan kerran 9.3.

Elintarvikealan automiesten työehtosopimuksen neuvottelut jatkuvat 10.3.

Matkatoimistoja koskeva työehtosopimus on sanottu irti päättymään 30.4. Seuraavien neuvottelujen ajankohtaa matkatoimistojen osalta ei ole vielä sovittu.

Ilmoitettuihin aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Saavutetut sopimukset

Keskiviikkona 1.3. saatiin ahtausalan neuvottelutulos AKT:n ja Satamaoperaattorien välille ja AKT:n jaostot ja hallitus hyväksyivät ahtausalan uuden työehtosopimuksen.

Tiistaina 28.2. hyväksyttiin sovintoehdotus kolmelle autoliikenteen alalle: kuorma-autoala, säiliö- ja öljytuoteala sekä terminaalitoiminta-alat saivat sopimuksensa. Palkkataulukot ja lisätietoja sopimuksesta julkaistaan tänään 3.3. aamupäivällä neuvottelusivustolla akt.fi/neuvottelut.
Neuvottelutulos on saatu myös Viking Line Abp:n sopimukseen. Sopimus astuu voimaan, mikäli myös Palvelualan työnantajat Palta hyväksyy sopimuksen.

AKT:n neuvottelujen etenemistä voi seurata osoitteessa akt.fi/neuvottelut.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT