Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Linja-autonkuljettaja, luottamusmies ja AKT:n hallituksen jäsen Jukka Parkkima.
Aihe: LAKKO

Miksi lakkovaroituksia on annettu

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen arvosteli kovin sanoin Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n antamaa linja-autohenkilökuntaa koskevaa lakkovaroitusta tiedotteessaan 15.2.

TEKSTI Jukka Parkkima
KUVA Anne-Maarit Valli
Julkaistu

Tiedote sisältää kohtia, joita on syytä tarkastella lähemmin. Tiedotteessa mainittu pääkaupunkiseudun (HSL) linja-autonkuljettajan keskimääräinen kokonaisansio, lähes 3700 euroa kuu-kaudessa, on hämmästyttävän korkea. Alalla maksetaan vain työehtosopimuksen mukaisia minimipalkkoja ja tällä hetkellä korkein palkkaluokka on 18,14 euroa tunnissa. Tästä yhtälöstä voi jokainen laskea, kuinka paljon täytyy työskennellä ilta, yö- ja viikonloppuaikaan, jos kuljettaja aikoo saavuttaa Vasaraisen ilmoittaman kokonaisansion. Kuljettajan työ on erittäin sitovaa ja estää esimerkiksi monet aikaan ja paikkaan sidotut harrastukset.

Linja-autonkuljettajan työ on nykypäivänä tien päälle siirrettyä pakkotahtista liukuhihnatyötä. Työpäivä voi alkaa mihin tahansa aikaan vuorokaudesta, ja se päättyy viimeistään 11,5 tunnin jälkeen. Isoa autoa ajetaan jatkuvasti kiristyvässä aikataulupaineessa viisi ja puoli tuntia kerrallaan, tämän jälkeen pidetään puolen tunnin tauko ja sitten seuraavat viisi ja puoli tuntia ajoa. Vuorojen välisen ajan voi kolmesti viikossa lyhentää yhdeksään tuntiin. Kun tästä ajasta vähennetään vielä työmatkat, niin tarvitseeko ihmetellä, miksi kuljettajat vaativat parempia työoloja. Vasaraisen olisi myös hyvä avata oman liittonsa heikennysesityksiä tiedotteessaan. Jos AKT ei puolustaisi kuljettajien etuja, tulisivat työolosuhteet vielä nykyistäkin heikommiksi ja työ huonommin palkatuksi. Linja-autoyritysten huono taloustilanne on tiedotteen mukaan koronan syytä. Keväällä ratkeava HSL:n iso kilpailutus tullee taas näyttämään alan heikon taloustilanteen juurisyyn, jatkuvasti laskevat tarjoushinnat. Liikennöitsijät kilpailevat toisiaan vastaan verissä päin. Kun tähän lisätään karmeat, usein työoloista johtuvat, vahinko- ja sairaslomatilastot, voidaan todeta syyn olevan kuitenkin muualla kuin kulkutaudissa. Tiedotteessa ollaan huolissaan ihmisten kauppareissujen vaikeutumisesta mahdollisen lakon vuoksi. Tämä tuntuu erityisen irvokkaalta, kun viime vuoden marras- joulukuussa jäi tuhansia lähtöjä ajamatta HSL-alueella kuljettajapulan vuoksi. Miksei silloin oltu huolissaan? Työnantajan lupaus sallia kuljettajan vessassa käynti, vaikka lähtö olisi myöhässä, ei enää riitä kuljettajapulan ratkaisuksi. Nyt on viimeinen hetki tehdä parannuksia linja-autonkuljettajien työoloihin. Siksi lakkovaroitus on annettu.

Jukka Parkkima
linja-autonkuljettaja,
luottamusmies Tuusula

Jukka Parkkiman mielipidekirjoitus on julkaistu tätä aiemmin Keski-Uusimaa-lehdessä 17.2.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT