Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Markus Heikkinen vaihtoi autohommiin vasta kolme vuotta sitten ja on jo nyt varaluottamusmies. Taustalla Timo Pitkänen samasta firmasta Kantola&Koramolta ja kauempana takana Andrej Alapeteri RedGolta.
Aihe: LUOTTAMUSMIESKURSSI

Markus Heikkiselle kuorman rakennus on kuin tetriksen pelaamista

Teksti ja kuvat Sini Silvàn
Julkaistu

Kantola&Koramon Kajaanin toimipaikan varaluottamusmie Markus Heikkinen Kajaanin Seudun Automiehet ry:n jäsen on yksi Kiljavan luottamusmieskurssin osallistujista. Heikkinen on kurssilla yhdessä työpaikkansa varsinaisen luottamusmiehen Timo Pitkäsen kanssa.

– Oikeustietoa, tietoa työnantajan ja työntekijän oikeuksista ja yleisesti siitä, mitä on luottamusmiestoiminta, kuvaa Heikkinen kurssin antia.

Nuorella miehellä ammattiliiton jäsenyys on verissä. Niin isä kuin äiti ovat olleet ammattiliittojen jäseniä. Heikkinenkin on ennättänyt aiemmin olla Puuliton ja Teollisuusliiton jäsen.

– Autohommat aloitin kolme vuotta sitten. Silloinen luottamusmies ehdotti AKT:n jäseneksi liittymistä ja mielelläni liityinkin. Vuoden olin normijäsenenä, sitten toimikunnan jäseneksi sihteeriksi ja nyt varaluottamusmiehenä. Nyt ollaan täällä.

Heikkinen pohtii, että luottamusmiehelle heillä yleisimmät vastaan tulevat asiat ovat palkanmaksuun liittyviä. Tulee kysymyksiä siitä, onko palkka maksettu oikein tai muita kysymyksiä työehtosopimusasioita. Ei varsinaisia riita-asioita ole tullut eteen.

Markus Heikkinen hakee Kiljavan kurssilta eväitä varaluottamusmiehen tehtävään.

– Työpaikalla varmasti puhutaan nyt hallitusohjelmaan liittyvistä asioista, kuten ensimmäisestä palkattomasta sairauslomapäivästä.

Heikkinen itse näkee isona asiana myös sen, jos lomautusilmoitus voidaan jatkossa antaa vain viikossa.

– Itse olen ollut töissä, jossa lomautuksia oli joka kevät. Se viikko on liian lyhyt aika reagoida ja etsiä tilalle vaikka jotain muuta työtä sen lomautuksen ajaksi. Irtisanomisen helpottaminen on toinen asia: ei voi mennä siihen, että irti voi sanoa, jos naama ei miellytä.

Mennään hyvällä sykkeellä

Heikkinen itse ajaa yhdistelmäajoneuvoa, kappaletavaraa niin runkolinjoilla kuin jakeluhommissa. Ja alue ei ole pieni, Etelä-Savosta Koillismaahan ja Kainuuseen.

– Tykkään molemmista, niin runkolinjoista kuin jakelutöistä.

Töitä tehdään 80 tuntia kahden viikon jaksoissa. Kun päivät ovat vähintään 11,5 tunnin pituisia ja joskus mennään maksimiin 15 tuntiin, päiviä jaksottaa pitempi vapaa.

– Mennään hyvällä sykkeellä, tärkeää on, että kerkiää palautua työstä.

Pekkasia Heikkinen käyttää mielellään syksyllä, metsästysharrastus vie niin hirvien kuin pienriistan perään.

Autoalan valitsemiseen Heikkisellä on hyvä syy.

– Elinikäinen myrkytys. Isä on ollut alalla, hän nauraa.

Heikkinen aloitti metsäkoneita ajamalla, mutta vaihtoi sitten kuljetuspuolelle. Kappaletavaran ajamisesta kaikki eivät pidä, mutta hän pitää siitä.

Kun kuormaan tulee erilaisia lavoja tai pakettitavaraa kaikissa mitoissa, niin se on kuin tetriksen pelaamista. Kun onnistuu, siinä on voittajaolo.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Vertaistuki ja verkostoituminen auttavat uusia luottamushenkilöitä

    Julkaistu: |
    Aihe: Kurssilla
  • Lakko hiljensi liikenteen

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Satamat pysähtyivät kokonaan – "Meillä ei ole ikinä tarvittu lakkovahteja"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT