Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Lakkopäivän auringossa pääluottamusmies Antti Pesu ja varapääluottamusmies Lars-Göran Lassander J. Vainion Liikenne Oy:n Salon varikolla.
Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT

Lakko hiljensi liikenteen

Nyt korkea aika neuvotella.

Teksti ja kuva Sini Silvàn
Julkaistu

Vainion Liikenteellä Salossa piha on hiljainen 2.2. lakkopäivän iltapäivänä. – Tänään noin 90 prosenttia koko yrityksen henkilökunnasta on pois töistä, pääluottamusmies Antti Pesu kertoo.

Verrattuna joulukuun lakkoon prosentit ovat liki toisin päin. Nyt Vainion Liikenteen porukalla keskityttiin todella siihen, että saatiin liikenne seis.

– Yhteiskunnallista vaikuttavuutta haettiin, Pesu toteaa.

– Ne, jotka olisivat tulleet töihin, istuvat nyt direktiivikoulutuksessa eikä tien päällä.

Yksi auto on myös suojelutyössä.

– Markkinaehtoista ei ajeta lainkaan, mitä on ajettu niin sopimus- ja ostoliikennettä, varapääluottamusmies Lars-Göran Lassander lisää.

Nyt hallituksen ja järjestöjen olisi aika neuvotella

– Jos tyyli on sanelupolitiikka, eikä neuvotella, se ei ole ihan toimiva ratkaisu meidän yhteiskunnassamme. Kyllä molempien osapuolien pitäisi neuvottelupöytään mennä, Lassander toteaa.

– Ne vaikutusarviot mitä on hallituksen ratkaisuista tehty, näyttävät ettei vaikutuksia juuri ole, miksi niitä pitää väen väkisin viedä maaliin. Kyllä aito neuvottelu olisi paikallaan niin työmarkkinajärjestöjen kuin hallituksen välillä, sanoo Pesu.

Niin kauan, kun ei neuvotella, ei voi ratkaisuakaan löytyä luottamusmiehet toteavat. He pohtivat, että vielä nyt hallittu perääntyminen olisi mahdollista molemmin puolin.

– Jos tulee vielä jotain jatkoa, sitten on niin suuret arvovaltatappiot molemmin puolin, ettei enää pysty perääntymään, Pesu pohtii.

Senaatintorille vietiin väkeä

Salosta Vainion liikenne kuljetti kolmella autolla työntekijäjärjestöjen edustajia Senaatintorille torstaina 1.2. Näin on oltu silläkin tavalla mukana.

Omasta työpaikastaan Pesu ja Lassander toteavat, että paikallisella tasolla ollaan sulassa sovussa, ei ole vastakkainasettelua.

– Työnantaja ymmärtää työntekijäpuolen näkemyksen. Organisaatio on niin lyhyt, ei ole väliportaan johtoa, kyllä se hyväksyntä tulee yläkerrasta suoraan. On ollut niin monta vuosikymmentä, välillä on työtaistelua välillä poliittisia lakkoja.

Vainion Liikenteen luottamusmiesten ajatukset tiivistyvät siihen, että pakottamalla ei asioita saa läpi. Aina pitää keksiä joku muu keino.

– 2024 pakottaminen, ei ole ajankohtaista. Kaikkien pitäisi ruuvata asenteitaan toiseen suuntaan, Lassander sanoo.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markus Heikkiselle kuorman rakennus on kuin tetriksen pelaamista

    Julkaistu: |
    Aihe: LUOTTAMUSMIESKURSSI
  • Luottamusmiehet ja aktiivit koolla - nyt on #PainavaSyy toimia, ennen kuin aika loppuu kesken

    Julkaistu: |
    Aihe: Työelämä
  • AKT:n Ismo Kokko: ”Emme hyväksy lakko-oikeuden rajoittamista”

    Julkaistu: |
    Aihe: Lakko-oikeus