Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Maailmalta

Elon Musk vastaan pohjoismaiset ammattiliitot

Julkaistu

Tesla on yksi maailman arvokkaimmista yrityksistä ja sen johtaja Elon Musk on maailman rikkain ihminen. Tesla ratsastaa vihreän siirtymän huipulla, Musk tähtää avaruusturismiin, ja maailmamuuttamisinnossaan hän päätyi jopa ostamaan viestipalvelu Twitterin (X). Lähiviikkona Tesla on ollut Ruotsissa otsikoissa aivan uudessa valossa – Teslan työntekijät ovat lakossa ja tukilakkoilmoituksia ilmestyy lisää päivittäin. Mistäs nyt tuulee?

Ruotsalainen metalliliitto IF Metall on neuvotellut Teslan kanssa työehtosopimuksesta vuosia. Ruotsissa työehtosopimukset eivät ole yleissitovia, vaan jokaisen yhtiön täytyy erikseen liittyä sopimukseen. Silti työehtosopimukset ovat koko ruotsalaisen työelämän perusta ja noin 90 % palkansaajista kuuluu jonkun työehtosopimuksen piiriin. On siis päivänselvää, että myös Teslan halutaan allekirjoittavan sopimus, aivan samoin kuin esim. Volvo ja Scania ovat tehneet.

Ongelman ydin on se, ettei Tesla suostu työehtosopimuksiin missään päin maailmaa. Ruotsin pienehkö mekaanikkojoukko ei hetkauttaisi Teslan tulosta suuntaan tai toiseen, mutta periaate painaa vaakakupissa sitäkin enemmän. Liittoja ja työehtosopimuksia ei hyväksytä, eikä pienen Pohjoismaan haluta olevan ovenavaajana tämän periaatteen romuttamiseksi. Panokset maailman rikkaimman miehen puolelta ovat siis kovat.

Kysymys on periaatteellinen myös ruotsalaisten liittojen puolelta. Tesla ei ole mikään yksittäistapaus, vaan nurkan takana vaanivat muut amerikkalaisjätit kuten Amazon. Amazonin perustaja Jeff Bezos on maailman kolmanneksi rikkain ihminen, ja Amazonin suhde liittoihin on vähintään yhtä vaikea kuin Teslankin. Jos kansainvälisten megayhtiöiden annetaan tulla markkinoille ilman työehtosopimuksia, murenee pian pohja koko järjestelmältä. Miksi muutkaan yhtiöt sitoutuvat neuvotteluihin, jos maailman rikkaimmat mellastavat mielensä mukaan?

Yleinen argumentti suuryhtiöiden puolelta on, ettei liittoa tarvita, koska he maksavat muutenkin hyvää palkkaa ja anteliaita bonuksia (ainakin osalle työntekijöistä). Yhdysvalloissa työntekijöillä ei ole minkäänlaista irtisanomissuojaa, ja työntekijöiden aktiivinen käännyttäminen liittoja vastaan on arkipäivää. Mitään pyyteettömiä hyväntekijöitä nämä maailman rikkaimmat eivät ole, ja työtekijöiden kohtelusta esim. Amazonin varastoissa on useita raportteja ympäri maailman
(https://makeamazonpay.com/).

Monet ruotsalaiset liitot ovat liittyneet tukitoimiin IF Metallin lakon avuksi: Tesloja ei lastata satamissa, postia ei toimiteta, latauspaikkoja ei korjata, Tesloja ei maalata, korjaamoja ei siivota. Tukilakot ovat Ruotsissa laillisia, ja tukea voi näyttää monin innovatiivisin tavoin. Muusikkojenliitto jopa esti yhden kappaleen kuuntelemisen Tesloissa.

Oletettavasti Tesla pyrkii kiertämään Ruotsin satamien tehokkaita tukitoimia kuljettamalla autoja muiden Pohjoismaiden kautta. Siksi myös me NTF:n hallituksessa käsittelimme Tesla-konfliktia 15.11. ja annoimme lakkolaisia tukevan julkilausuman. Kaikki lailliset keinot lakon tukemiseksi ovat tarpeen koko Pohjolassa. Kyse ei ole vain Ruotsin työmarkkinoista, vaan koko Pohjoismaisen mallin olemassaolosta.