Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Terveys

Onko auton ajaminen yhtä pahasta kuin tupakan polttaminen?

Ainakin jos olet aktiivinen sosiaalisessa mediassa, olet luultavasti nähnyt väitteitä, että auton ajaminen on yhtä pahasta kuin tupakan polttaminen.

Teksti
Igor Radun
Julkaistu

NEGATIIVISIA VAIKUTUKSIA TERVEYDELLE. Passiivinen tupakointi on iso asia. Muiden tupakansavulle altistuminen voi aiheuttaa pitkäaikaisia terveysongelmia, jotka vastaavat jopa aktiivisten tupakoitsijoiden terveysvaikutuksia. Tästä syystä tupakointi on nykypäivänä kielletty monissa paikoissa, mukaan lukien ravintolat ja muissa sisätilat. Auton ajaminen vaikuttaa myös ympäristöön ja terveyteen hiilidioksidipäästöjen, pienhiukkasten (asfaltti ja renkaat) ja melusaasteen kautta. Joten tämä yhtäläisyys autolla ajamisen ja tupakoinnin välillä on suurelta osalta totta.

RIIPPUVUUS. Tupakoidessa kemiallinen aine, nikotiini, aiheuttaa dopamiinin vapautumisen ihmisen aivoihin, mikä liittyy hyvänolon tunteisiin. Tämä vaikutus on lyhytaikainen, mikä aiheuttaa tarvetta uudelle tupakalle… ja toiselle, ja lopulta se johtaa addiktioon. Autoihin liittyvä riippuvuus on erilainen ‘addiktio’. Se on seurausta yhteiskuntamme tavasta investoida liikenneinfrastruktuureihin ja julkisiin kulkuvälineisiin, tukea erilaisia liikennemuotoja, rakentaa kaupunkejamme. Myös maantieteelliset ja ilmaston piirteet vaikuttavat autoihin liittyvään riippuvuuteen. Usein autolla matkustaminen on ainoa vaihtoehto (esimerkiksi, jos ei ole julkista liikennettä), tai se on nopeampaa ja helpompaa. Vaikka nämä kaksi ‘riippuvuutta’ ovat eri alkuperää, niitä yhdistää se, että jo muodostunutta tapaa on vaikea muuttaa. Tämäkin rinnastus on siis osin totta.

TEOLLISUUS. Tupakkateollisuus on kuluttanut valtavasti rahaa mainoksiin, sponsoroinut haluamiaan tutkimuksia, julkaissut heidän asemaansa tukevaa tutkimusta, tukahduttanut heidän asemaansa vastustavaa tutkimusta, levittänyt vain heitä tukevaa tietoa tai tulkintaa riskeistä maallikkoyhteisössä ym. Autoteollisuus myös kuluttaa miljardeja euroja yrittäen vakuuttaa meidät ostamaan heidän uuden autonsa. Tiedämme, päästöskandaalista, jossa jotkut autovalmistajat ohjelmoivat moottorit aktivoimaan erilaisen, ympäristöystävällisemmän päästötason kun päästötestejä tehtiin. Joten kyllä molemmat teollisuudenalat kuten muutkin alat (muoti, kosmetiikka, peli, ruoka jne.) haluavat sinun ostavan tuotteitaan ja joskus tekevät mitä vain saavuttaakseen tavoitteensa. Joten rinnastus on suunnilleen totta.

MÄÄRÄYKSET. Tupakan myyminen ja tupakoinnille sallitut alueet ovat vahvasti säänneltyjä aktiiviseen ja myös passiiviseen tupakointiin liittyvien negatiivisten terveysvaikutusten takia. Koska autoilun negatiiviset vaikutukset koskevat ympäristöä ja meidän kaikkien terveyttä, moni haluaa tiukemmat määräykset koskemaan autolla ajamista. Esimerkiksi vaikutusvaltainen brittisanomalehti, the Guardian, ei enää hyväksy mainontaa öljy- ja kaasuyhtiöiltä. Ruotsalainen Dagens Nyheter otti hiljattain käyttöön vastaavan käytännön. Jotkut haluaisivat jopa mennä pidemmälle vaatimalla automainonnan kieltoa. Kyllä tämä rinnakkaisuus on totta niin kauan, kun harkitsemme tiukempia sääntöjä liittyen myyntiin, verotukseen, ruuhkamaksuihin, tai polttoaineen hinnan nostamista.

Joten joitain kiinnostavia ja päteviä rinnakkaisuuksia löytyy tupakoinnin ja ajamisen välillä; mutta on myös yksi tärkeä ero, joka yleensä jätetään huomiotta. Toiminnan syy. Tupakoinnin syy on sen antama nautinto. Pelkkä nautinto ei mikään muu. Rauhanpiippujen päivät ovat jo päättyneet. Toisaalta auton ajamiseen on monia syitä ja etuja. Vaikka monet nauttivat ajamisesta, ajaminen ilman syytä ja ainoastaan nautinnon takia edustaa pientä osaa kaikesta ajamisesta. Elämänlaatu voi alentua huomattavasti, jos menettää ajokortin etenkin haja-asutusalueilla. Joka kerta, kun jonkun sanoo ajamisen olevan yhtä pahasta kuin tupakointi, tämä muodostaa riitoja ihmisten välille, eikä johda mihinkään hyvään.

Kirjoittaja on liikennepsykologian dosentti Helsingin yliopistossa.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2022.