Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Linja-autoliikenne

Lohjan varikolla viimeiset työpäivät

Kesäkuun alussa Pohjolan Liikenne lopettaa Länsi-Uudenmaan markkinaehtoisen liikenteen. Linjat Helsingistä Lohjalle, Veikkolaan ja Nummelaan hiljenevät.

Teksti Sini Silvàn
Julkaistu

Hankalaa tilannetta osattiin odottaa. Silti se, että koko varikko laitetaan kiinni, oli kuljettajille todellinen pommi.

– Kova isku niille. ketkä ovat olleet ikänsä täällä töissä. Tämmöistä työpaikkaa ei heti tule eteen, on ollut hienoa tehdä töitä täällä hyvässä työyhteisössä, Lohjan varikon luottamusmies Henrik Väisänen kertoo.

– Nykypäivänä markkinaehtoinen homma on alas ajettu joka puolella. Tähän asti on tehty muutos- tai yt-neuvotteluja kuusi seitsemän kertaa korona-aikana. Tiedossa on, että aina mennään tappiolla vaikka mitä yritettäisiin.

Kaikille tarjottiin uutta työtä

Vielä ennen koronaa asemapaikalla Lohjalla oli jopa 90 kuljettajaa. Nyt viimeiset, runsaat 50 työntekijää on irtisanottu.

– Jokaiselle tarjottiin kuitenkin töitä, mikä on toisin kuin yleensä. Kenenkään ei ole ollut pakko jäädä työttömäksi. Ne, jotka siirtyvät toiselle asemapaikalle, jatkavat vanhoina työntekijöinä, Väisänen sanoo.

Noin puolet kuljettajista lopettaa kokonaan tai saanut muita töitä. Väisänen itse siirtyy toiselle asemapaikkakunnalle Kirkkonummelle, koti jää Hankoon.

– Sehän tässä onkin sääli ja harmi, että hommat ovat sujuneet, täällä on hyvää ja motivoitunutta porukkaa.

Markkinaehtoinen liikenne tekee tappiota

– Toimintaedellytykset markkinaehtoiselle liikenteelle ovat heikot, Pohjolan Liikenteen liikennejohtaja Johan Nykvist sanoo.

Yhtenä syynä hän pitää merkittävästi alennettuja U-liikennekorvauksia, joita maksetaan liikennöitsijälle, kun muualta siirrytään HSL:n alueelle. Korvaustaso ei vastaa todellisia kustannuksia. Toisena syynä ovat Matkahuollon lipputuotteet. Ne määräävät hintatason eikä yhtiö ole voinut hinnoitella omia lipputuotteita kannattavasti.

– Tappiota on tehty, rahoitettu Länsi-Uudenmaan julkista liikennettä melkein kolmella miljoonalla eurolla viimeisten kolmen vuoden aikana. On selvää, että liikenteen loppuminen koskettaa monia. Se on ikävä asia. Pelko on siitä, että tulee pitkä ajanjakso etenkin tuleva syksy, jossa palvelutaso on todella heikko.

Uudenmaan Ely-keskus tekee liikenteen järjestämistapaselvitystä, jonka tuloksia ja koko liikenteen mahdollista kilpailutusta 2023 ei ole Pohjolan Liikenteessä haluttu jäädä odottamaan.

Ely-keskuksen joukkoliikenneryhmän päällikkö Salla-Mari Rintala kertoo, että järjestämistapaselvityksessä tulee olemaan viisi eri skenaariota. Yksi niistä on juuri se, että Ely-keskus tekisi vahvemman haltuunoton ja kilpailutuksen liikenteelle. Edessä on ensin kuntakierros.

– Odotetaan löytyykö alueella yhtenäinen esitys, jos kunnat esittävät liikenteen haltuunottoa, katsotaan vielä riittävätkö resurssit. Mikään ei ole vielä varmaa.
Ely-keskus katsoo hänen mukaansa, että perusyhteydet, opiskelu- ja työmatkat sujuvat ja kuntarajat ylittävä liikenne saadaan turvattua. Parhaillaankin on kilpailutus auki ensi syksyn liikenteestä.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2022.