Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Liikenne

Kehysriihessä leikkauksia liikenteen määrärahoihin

Hallituksen tavoitteena on, etteivät säästöt kohdistuisi perusväylänpitoon. Uusista liikennehankkeista ollaan kuitenkin tinkimässä.

Teksti
Hannele Siika-aho
Julkaistu

Hallituksen kehysriihi päätti Ukrainan sodan seurauksena lisätalousarviosta sekä puolustusmenoihin että raja- ja kyberturvallisuuden vahvistamiseen.

Samalla se kuitenkin päätti säästöistä liikenne- ja viestintäministeriön alalle, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että maantiekuljetusten kannalta tärkeitä hankkeita jää toteutumatta. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle ollaan kohdistamassa 127 miljoonan euron leikkaukset. Summa ylittää selvästi ministeriryhmän aiemman päätöksen polttoainetuesta.

Hallitus selvittää säästöjen kohdentamista tarkemmin syksyn budjettiriiheen mennessä. Tavoitteena on, etteivät ne kohdistuisi perusväylänpitoon. Uusista liikennehankkeista ollaan kuitenkin tinkimässä.

– Liikenne ei ole taikaseinä. Liikenteen määrärahoista ei aina voida olla leikkaamassa. Suomi on pitkä maa ja tieverkosto on koko maan verisuonisto, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.

Maanteillä kulkee noin 86 prosenttia tavaratonneistamme, joten toimiva tieverkosto pienentää kuljetuskustannuksia ja alentaa päästöjä. Ilman maantiekuljetuksia esimerkiksi kauppa, polttoaineiden tai lääkkeiden saanti ja jätehuolto pysähtyisivät.

– Perusväyläverkon kunnosta on pidettävä huolta, jotta kansalaisille ja elinkeinoelämälle on jatkossakin tarjolla turvalliset ja toimivat yhteydet. Yleisesti hyväksytyn arvion mukaan koko Suomen tieverkon korjausvelka on jo nyt noin 1,5 miljardin euron luokkaa. Sitä ei ole varaa lisätä enää yhtään, muistuttaa AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2022.