Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Talous

Koiviston Auton myynti yllätti

Luottamusmiehet suhtautuvat kauppaan tyynesti. ”Pitäkää työntekijöistä huolta”, kuuluu viesti uudelle omistajalle.

Teksti Tua Onnela
Kuva Arto Jokela
Julkaistu
Koiviston Auto-konserniin kuuluu myös Onnibus. Koiviston Auto osti yhtiön syksyllä 2018.

Suomalainen sijoitusyhtiö CapMan Infra kertoi vastikään ostavansa linja-autoliikennekonserni Koiviston Auton.

Konserniin kuuluvien yritysten pääluottamusmiehet kertovat, että kauppa oli vähintään jossain määrin yllätys. Osa pääluottamusmiehistä oli kuullut syksyn mittaan huhuja ja arvannut, että joitakin isoja muutoksia on tulossa. Osa kertoo uutisen tulleen täysin pommina.

Työntekijöiden tunnelmat ovat kuitenkin rauhalliset. Vielä ei tiedetä, mihin kaikkeen kauppa vaikuttaa, mutta tulevaa odotetaan pääluottamusmiesten mukaan melko luottavaisina.

– Vaikka kauppa tuli aika puskista, täällä ollaan levollisin mielin. Puhelin ei ole juuri soinut, kertoo Kai Mäkinen Helsingin Bussiliikenteestä.

– Eivät muutokset enää näillä kilometreillä pelota. Odotellaan vain, mitä tulee, ja toivotaan, että töitä riittää, sanoo Jouni Koivisto Satakunnan Liikenteestä.

Kuljettajia tarvitaan aina

Sijoitusyhtiö on kertonut, tulossa on isoja investointeja bussiliikenteen sähköistämiseen. Työntekijöille on kerrottu, ettei operatiivisessa toiminnassa ole odotettavissa isoja muutoksia. Juuri enempää yhtiön aikeista ei vielä tiedetä.

Moni pääluottamusmiehistä miettii, mitä sijoitusyhtiö uskoo bussiliikenteestä saavansa irti ja mistä se aikoo kaivaa voitot. Ala kun ei ole korona-aikana ollut varsinainen ­kultakaivos.

– Jännä nähdä, kauanko sijoitusyhtiö on valmis katselemaan tällaisia tuloja kuin mitä linja-autoliikenteellä voi saada. Eiväthän ne hyväntekeväisyyttä tee, sanoo Koskilinjojen Veijo Ruonala.

Onnibusin Jari Kraft on hieman huolissaan siitä, miten käy kaukoliikenteelle. Se on kärsinyt korona-aikana erityisen pahasti, ja Kraft miettii, riittääkö uudella omistajalla uskoa sen nousuun.

– Toivon, että kaukoliikennepuoltakin kehitetään tai ainakin pidetään nykyisellään, Kraft sanoo.

Toisaalta moni luottaa siihen, että ammattitaitoisia kuljettajia tarvitaan aina, tuli mitä muutoksia hyvänsä.

– Tällä alalla on kilpailutusten takia totuttu siihen, ettei ikinä tiedä, mistä firmasta sitä itsensä löytää. Työt eivät joka tapauksessa katoa minnekään. Näitä hommia ei voi tehdä Kiinassa, sanoo Jyväskylän Liikenteen Jukka Hämäläinen.

”Antakaa vähän happea”

Pääluottamusmiehet toivovat, että uusi omistaja ymmärtää ammattitaitoisten työntekijöiden arvon ja huolehtii näiden hyvinvoinnista. Ilman hyviä työntekijöitä ei synny hyvää tulosta.

– Jos työntekijöistä pidetään huolta, ala toipuu kyllä korona-ajasta. Toivon, että kalustoon panostamisen lisäksi uusi omistaja panostaa myös osaavaan henkilökuntaan, työhyvinvointiin ja alan houkuttelevuuteen niin, että alalle saadaan uusia nuoria töihin, sanoo Olli Kettunen Koiviston Autosta.

– Työvuorosuunnitteluun pitäisi kiinnittää paljon huomiota. Nykyisillä työajoilla alalle ei saada uusia nuoria. Kun muilla aloilla ollaan töissä 8 tuntia ja kotona 16 tuntia, meillä se tahtoo olla toisin päin. Ei sellainen ole nuoren perheellisen ihmisen hommaa, jatkaa Veijo Ruonala.

Pääluottamusmiehet toivovat myös, ettei sijoitusyhtiö yritä repiä voittoja kuljettajien selkänahasta. Viime ajat ovat olleet riittävän rankkoja muutenkin.

– Pitäkää meistä huolta ja antakaa vähän happea, sanoo Kai Mäkinen.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 8/2021.