Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Baltia

Viron kuljettajien järjestäytyminen on vaatimatonta

Viron kuljetusala on paininut samojen koronaongelmien kanssa kuin muukin Eurooppa. Nyt alaa vaivaa kuljettajapula. Kuljettajat ovat heikosti järjestäytyneet.

Teksti Tiina Tenkanen
Kuva Getty Images
Julkaistu

Viron kuljetusalan työntekijät ovat järjestäytyneet heikosti. Eesti Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühing ETTA eli Viron liikennealan ammattiliitto on kutistunut vuodesta 2018, jolloin jäseniä oli 2 500. Nyt jäsenten määrä on noin 2 100, kertoo ETTA:n hallituksen puheenjohtaja Üllar Kallas. Kaikkiaan kuljettajia on noin 15 000.

Viron palkansaajien järjestäytymisaste on laskenut vuosien mittaan. Tällä hetkellä koko maan järjestäytymisaste on noin seitsemän prosenttia. Julkisen sektorin työntekijöistä noin 11 prosenttia on järjestäytynyt. Yksityisellä sektorilla, jossa kuljettajat työskentelevät, järjestäytymisaste on vain 5,2 prosenttia.

Kohti yleissitovaa työehtosopimusta?

Viron parlamentti muutti äskettäin työehtosopimuslakia ja sen myötä aloitetaan ”laajennettujen työehtosopimusten” tekeminen.

Viron parlamentin eli Riigikogun jäsen Oudekki Loone kertoo, että työehtosopimukset ovat voimassa määrätyt ehdot täyttävillä aloilla riippumatta siitä, onko tietty yritys tai työntekijä järjestäytynyt sopimuksen tehneisiin organisaatioihin.

– Laajennetut työehtosopimukset varmistavat, että kaikki tämän alan osapuolet kilpailevat paremmasta tuotteesta tai palvelusta, eivät säästöistä työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella, Loone toteaa Riigikogun tiedotteessa.

Lisäksi lakimuutoksessa täsmennetään luottamusmiehen oikeuksista: työnantajalla on velvollisuus antaa luottamusmiehen hoitaa tehtäväänsä työaikana.

Laajennettu sopimus jo käytössä

ETTA kertoo kotisivuillaan, että se tekee jo koko alan kattavia sopimuksia työnantajajärjestöjen kanssa, koska sopimukset muun muassa vähentävät kotimaisen sosiaalisen polkumyynnin riskiä.

– Meillä on laajennettu sopimus autoyhtiöiden liiton kanssa ja se on pakollinen kaikille Viron linja -autoyhtiöille. Haluamme tehdä samanlaisen sopimuksen liikennealan työnantajaliitto ERAA: n kanssa, ETTA:n kotisivuilla kerrotaan.

Viime vuonna Viron korkein oikeus kuitenkin päätti, ettei toimialasopimusta voida laajentaa koskemaan kaikkia alan toimijoita. ETTA:n puheenjohtaja Kallaksen mukaan tämä on erittäin suuri ongelma.

Sisukkaasti jäsenen puolella

ETTA pitää jäsenmäärästään huolimatta sisukkaasti jäsentensä puolta. Esimerkiksi poliisi oli tehnyt rikosilmoituksen liikenneonnettomuudessa osallisena olleesta linja-autonkuljettajasta. Liitto perehtyi liikenneonnettomuuden tutkintapöytäkirjoihin, joiden mukaan kuljettajaa ei voitu todistaa syylliseksi ja liiton toiminnan seurauksena poliisi veti rikosilmoituksen takaisin.

Pula kuljettajista vaivaa muun Euroopan tavoin myös Viroa. Taloudellinen kasvu on ollut Virossakin vauhdikasta ja se näkyy palkoissa: palkkakehitys on ollut noin 7 prosenttia vuodessa, joskin korona-aika on hidastanut tätä kehitystä. Tällä hetkellä kuljettajien keskimääräinen kuukausipalkka on 1 100 euroa.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2022.