Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Tampereen Hervannassa liikkuu jo pieniä robottibusseja, joiden turvakuljettajan ei tarvitse varsinaisesti ajaa.
Aihe: AUTONOMINEN LIIKENNE

”Vessaan pääsee milloin vain” – etäohjatun liikenteen työoloissa on puolensa

Tampereella on avattu Suomen ensimmäinen robottibussien valvontakeskus. Autonominen liikenne voi vähentää työpaikkoja mutta parantaa työoloja.

Teksti Tua Onnela
Kuva Jari Ikonen
Julkaistu

Tampereelle avattiin tänä kesänä Suomen ensimmäinen robottibussien etävalvontakeskus. Keskus on uusin askel Tampereen kaupunkiliikenteen autonomisen eli itseohjautuvan joukkoliikenteen kokeilussa.

Tampereen Hervannassa on tammikuusta asti liikkunut pieniä busseja, joilla ei ole perinteistä kuljettajaa. Sen sijaan niissä työskentelee niin sanottuja turvakuljettajia, joiden tehtävä ei ole ajaa autoa vaan palvella asiakkaita ja ratkoa ongelmatilanteita. Tarvittaessa he voivat ottaa auton hallintaansa.

Valvontakeskuksen perustaminen on askel siihen suuntaan, ettei robottibusseissa tarvitsisi olla enää lainkaan kuljettajaa sisällä vaan ”kuljettajat” voisivat istua valvontakeskuksessa ja seurata bussien liikkeitä sieltä. Toistaiseksi tämä ei ole lain mukaan mahdollista, mutta uutta lainsäädäntöä valmistellaan jo EU:n tasolla.

Etävalvoja auttaa robottia

Tällä hetkellä Tampereen etävalvontakeskuksessa työskentelee kuusi ”etäkuljettajaa”. Heitä kutsutaan virallisesti etäoperaattoreiksi, ja he ovat samoja henkilöitä, jotka on koulutettu bussien turvakuljettajiksi.

– Työ on valvontatyötä eli erityisesti ongelmatilanteiden ratkomista. Sitten, kun ajoneuvoissa ei enää ole turvakuljettajia, etäoperaattoreista tulee myös niitä, joihin asiakkaat voivat tarvittaessa ottaa yhteyttä. Asiakkailla pitää tulevaisuudessakin olla mahdollisuus puhua ihmisen kanssa, sanoo Tampereen robottibussiliikennettä pyörittävän Remoted oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen.

Etäoperaattorin ratkottavaksi tuleva ongelmatilanne voi olla esimerkiksi robottibussin tielle väärin pysäköity henkilöauto. Koska bussi itse yrittää vain orjallisesti noudattaa liikennesääntöjä, se tarvitsee etäkuskilta neuvot tilanteen ratkaisemiseen.

Linja-autonkuljettajan uutta työtä?

Tatu Niemisen mukaan etävalvontatyöt voivat hyvinkin olla nimenomaan linja-autonkuljettajien tulevaa työsarkaa. Kun Tampereella koulutettiin robottibusseille turvakuljettajia, koulutukseen hakeutui useita entisiä linja-autonkuljettajia.

– Meille he ovat olleet aivan parhaita hakijoita. He ymmärtävät liikennettä ja joukkoliikennettä valmiiksi.

Etävalvonnassa entinen linja-autonkuljettaja voi hyvin hyödyntää sitä osaamista, joka hänellä on, ja saada samalla miellyttävämmät työolot, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan osa kuljettajista hakeutui uudenlaisiin tehtäviin nimenomaan työolojen takia.

Mukava lämpötila ja vessat lähellä

AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasasen mielestä ajatus paremmista työoloista etävalvonnassa ei ole suinkaan tuulesta temmattu. Parhaimmillaan robottibussit voivat paljonkin parantaa joukkoliikenteen työntekijöiden työmukavuutta.

Entiset linja-autonkuljettajat ovat olleet meille aivan parhaita hakijoita.

– Jos otan esimerkiksi vaikka tämän hetken kuuman aiheen eli vessakysymyksen, niin etävalvontakeskuksessa wc on aina lähellä ja sinne voi mennä milloin vain. Myös esimerkiksi lämpötilaa ja ergonomiaa voi säätää aivan eri tavalla kuin liikkuvissa kulkuneuvoissa, Pasanen sanoo.

Myös paine kireistä aikatauluista voi helpottaa.

Robottijoukkoliikenteessä on kuljettajien näkökulmasta kuitenkin myös ilmeinen miinus: se todennäköisesti vähentää työpaikkoja. Esimerkiksi Tampereen valvontakeskuksessa tulevana tavoitteena on, että yksi etäkuski voi valvoa kahta ajoneuvoa. Nämä voivat olla vaikkapa yhden linjan kaksi eri bussia.

– Minusta pitää kuitenkin ajatella niin, että itsenäisesti kulkeva joukkoliikenne tulee joka tapauksessa, joten sitä vastaan on turha yrittää tapella. Mieluummin olemme mukana ja vaikutamme siihen, miten se toteutetaan, Pasanen sanoo.