Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Suomen vilkkain joukkoliikennekatu Hämeentie Helsingissä on tänä talvena pahimmillaan muistuttanut kynnöspeltoa.
Aihe: Liikenne

Työsuojelu­valtuutettu toivoo HSL:ltä parempaa talvikunnossapitoa

Kokenuttakin kuljettajaa on tänä talvena hirvittänyt, sanoo Hannes Pajunen.

Teksti ja kuva Arto Jokela
Julkaistu

Savonlinja Oy:n Vantaan varikon työsuojeluvaltuutettu, linja-autonkuljettaja Hannes Pajunen kuvaa kulunutta talvea HSL:n alueella linja-autoliikenteelle erittäin vaikeaksi. Vaikeaksi sen ovat tehneet runsaat lumisateet, liukkaus ja ennen kaikkea katujen ja teiden surkea talvikunnossapito.

− Pysäkit ovat olleet hoitamatta tai niihin on aurattu lunta eikä niihin ole päässyt ajamaan, minkä takia kuljettajat ovat joutuneet jättämään matkustajia ajoväylälle, sanoo Pajunen.

Isoja ongelmia on etenkin lastenvaunujen tai pyörätuolien kanssa liikkuvilla. Esimerkiksi lastenvaunuja matkustajat ovat joutuneet kiskomaan lumivallien yli.

– Liukkaus on sitä luokkaa, että vaikka itselläni on alalta pitkä kokemus, niin ajaminen näillä keleillä hirvittää.

Helsingin Hämeentie toistuu Pajusen puheissa. Se on Suomen vilkkain joukkoliikenneväylä. Kunnossapidon perusteella sitä on kuitenkin vaikea uskoa. Pahimmillaan Hämeentie on muistuttanut kynnöspeltoa.

Hakaniemestä kohti Sörnäistä mentäessä se on ylämäkeä, mihin autot jäävät herkästi kiinni. Se on lisäksi niin kapea, ettei ohitus- tai väistämismahdollisuutta ole. Tämä kasvattaa myös onnettomuusriskiä.

− Väistäminen Hämeentiellä ei ole sen kapeuden takia mahdollista. Se on todella vaarallinen myös jalankulkijoille.

Pajusesta moni Hämeentien ongelma olisi ratkennut, jos siihen olisi muutostyön yhteydessä tehty lämmitys.

− Hämeentien muuttaminen joukkoliikenneväyläksi on periaatteessa kuitenkin onnistunut ratkaisu. Jos se vaan pidettäisiin kunnossa eikä siellä olisi henkilöautoliikennettä.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Puolet elämästä tien päällä

    Julkaistu: |
    Aihe: Työssä
  • Talvikunnossapidon taso heittelee

    Julkaistu: |
    Aihe: Liikenne
  • Tienkäyttäjät ja lainsäätäjät muokkaavat 2020-luvun liikenneturvallisuutta

    Julkaistu: |
    Aihe: Liikenneturvallisuus 2/3