Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Työturvallisuus

Työsuojelu Stevecolla Vuosaaressa paremmassa kunnossa kuin ennen

Steveco panostaa työsuojeluun kouluttamalla koko henkilöstölleen työturvallisuuskortin seuraavan viiden vuoden aikana.

Teksti Jaakko Takalainen
Kuvat Niilo Takalainen
Julkaistu

Marraskuussa 2008 avattu Vuosaaren satama on Suomen tärkein kontti- ja perävaunuliikenteen tuontisatama. Se on myös Suomen ulkomaankaupan tärkeä kappaletavaran vientiväylä Keski-Eurooppaan.

Vuosaaressa on 16 laituripaikkaa ro-ro-aluksille sekä 1,5 kilometriä laituria konttialuksille. Huolintayhtiöitä satamassa toimii kolme: Finnsteve, Steveco ja Multilinks.

Pitkän matkan polkija

Stevecon Vuosaaren sataman ahtaajien työsuojeluvaltuutettu Sami Kettunen aloitti ahtaajana Kotkan satamassa, josta tuli Vuosaareen 2010.

– Meitä tuli Kotkan ja Haminan suunnasta aika monta ahtaajaa tänne. Me kutsumme itseämme pitkän matkan polkijoiksi. Asun edelleen Pyhtäällä, runsaan sadan kilometrin päässä Vuosaaresta, Kettunen toteaa.

Sami Kettunen viihtyy hyvin pääkaupunkiseudulla, ja on harkinnut viikkoasunnon hankkimista läheltä työpaikkaa.

Kettunen toimii kaksi päivää viikossa työsuojeluvaltuutettuna, loppuajan ahtaajana. Valtuutetun toiminta menee työtilanteen mukaan joustavasti, terminaalipäällikön päätöksen perusteella.

– Paljon on ollut vajaassa kahdessa vuodessa oppimista. Mutta 13 vuoden aikana, jona olen Vuosaaressa työskennellyt, oli kaikkiaan neljä valtuutettua ennen minua.

– Jatkuvuus kärsii, jos valtuutettu vaihtuu tiheästi. Kaikki isommat projektit jäävät kesken. Siksi jatkan toimessa syksyn työsuojeluvaltuutetun vaalin jälkeen, jos saan tarpeeksi kannatusta, sanoo Kettunen.

Tilan puute ajoittain ongelma

Siinä missä Kotka-Haminan satama hoitaa Suomen viennistä leijonanosan, Helsingin satama ja Vuosaari hoitavat pääosan tuonnista. Stevecolla työskentelee noin 100 vakinaista ja tilapäistä työntekijää.

– Satama-ala on isojen vaihteluiden ala. Tällä hetkellä meillä on seesteinen hiljainen aika, Kettunen kertoo.

Tilanne oli toinen helmi-maaliskuussa lakon jälkeen. Patoutunut tavara tuli ”purskeena sisään”, ja Kettusen mukaan oltiin ”niin sanotusti kusessa”, kun piti miettiä mihin tavara pannaan.

– Viikossa jouduttiin tekemään kahden viikon työt, joten tilanpuutetta riitti. Satamatyö muistuttaa sinikäyrää, jyrkät laskut ja yhtä jyrkät nousut seuraavat toisiaan. Nyt ollaan käyrän alaosassa, kuvailee Kettunen.

800 koulutetaan kortillisiksi

Kettusen mielestä voi suoraan sanoa, että Stevecolla ollaan työsuojelussa edelläkävijöitä.

– Hyvänä esimerkkinä tästä on, että yhtiö on päättänyt kouluttaa jokaiselle työntekijälle Työturvallisuuskortin.

– Koulutus, jonka hoidamme omalla väellä, koskee niin ahtaajia, työnjohtoa kuin toimihenkilöitä, koko poppoo käsittää noin 800 ihmistä.

Myös entisille kortinhaltijoille järjestetään neljän tunnin kertaus.
Stevecon omaa väkeä on kymmenen henkeä kouluttautunut kouluttajiksi, joista Kettunen on yksi.

Ulkopuolisen silmään hyvältä näyttää työturvallisuusasioista vuosittain tehtävä ohjekirja. Ohjeiden lisäksi siinä käsitellään edellisen vuoden aikana sattuneet työtapaturmat. Tiedetään, mihin kohtaan on sattunut ja kuinka monta sairauslomapäivää tapaturmasta on seurannut.

– Rutiinitöissä harvoin sattuu mitään. Mutta kun tulee jokin poikkeustilanne, silloin sattuu ja tapahtuu. Ohjekirja auttaa oppimaan tapaturmista.

Tuhansia tyhjiä kontteja Venäjältä

Koko Vuosaaren sataman tilojen riittävyyteen tuo uutta sävyä Venäjän 2022 helmikuussa aloittama hyökkäyssota Ukrainassa. Kun tavarantoimittajat lopettivat viennin Venäjälle, tuhansia tyhjiä transitoliikenteen kontteja jäi Venäjältä. Tyhjiä kontteja haettiin Eurooppaan noin 10 000.

– Onneksi tyhjien konttien säilyttämiseen on saatu lisätilaa. Mutta tuhansien ylimääräisten konttien säilyttäminen ei kuulu satamaan.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sähköinen äänestys sopii työsuojeluvaaleihin

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖSUOJELUVAALIT
  • Työturvallisuus on ennakointia ja ikuista oppimista

    Julkaistu: |
    Aihe: Työturvallisuus
  • Riskinarviointi auttaa näkemään vaaranpaikat

    Julkaistu: |
    Aihe: Työturvallisuus