Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Kotka Mussalö hamn den 10 juli, där Da Tai var i blockad bakom de större fartygen som syns på bilden.
Aihe: SÄKRINGSSÅTGÄRD

Tingsrätten avslog rederiets begäran om säkringsåtgärd – det fanns skäl för blockaden av bekvämlighetsregistrerat fartyg: En betydande seger för facket

I och med bekvämlighetsregistrerade fartyget Da Tai anlände i juli en underbetald besättning till Finland. Denna gång beviljade tingsrätten inte rederiet någon säkringsåtgärd, vilket skulle ha betytt att fartyget skulle ha fått lasta och omedelbart lämna hamnen. Slutresultatet blev att man kunde avtala bättre arbetsvillkor för besättningen – och visade att vad som helst inte fungerar i Finland. Redan att säkringsåtgärden avslogs var en historisk seger för facket.

Text Sini Silvàn
Bild Saana Lamminsivu
Översättning Kenneth Liukkonen
Julkaistu

Bekvämlighetsregistrerade fartyget Da Tai som seglar under liberiansk flagg, fäste brygga i Finland i juli för att pålasta cellulosa i Kotka och Helsingfors. När besättningen krävdes bättre arbetsvillkor, reagerade rederiet med att kräva säkringsåtgärd kombinerat med ett vite på en halv miljon euro för fackföreningsrörelsen. Eftersom säkringsåtgärden inte beviljades kunde förhandlingar av besättningens arbetsvillkor inledas. Resten är historia. Denna gång fungerade tingsrätten inte som en säkringsåtgärdsautomat, utan löste frågan till de anställdas fördel.

ITF, det vill säga International Transport Workers Federation, det internationella transportarbetarförbundet, bevakar även arbetsförhållandena på fartyg. I Finland utförs ITF-inspektionerna av tre funktionärer från Finska sjömannaförbundet SMU och en från Bil- och transportarbetarförbundet AKT.

Kontakt till fartyget redan innan ankomst

Da Tai -fartyget meddelades flera gånger i god tid innan fartygets ankomst till Finland, att det var skyldigt att följa internationella överenskommelser. ITF:s inspektörers meddelanden besvarades inte av fartyget. Ifall nödvändig information och dokument hade utdelats från fartyget hade Da Tai kunnat fortsätta sin verksamhet som normalt.

Efter flera meddelanden och varningar reagerade facket. Detta innebar en blockad, det vill säga att lastningen av fartyget stoppades. Fast fartyget inte svarade på meddelanden, var man tydligt medveten av avtalsproceduren. Da Tai -fartygets rederi Cosco Shipping Specialized Carriers Co påbörjade rättsprocess vid Helsingfors tingsrätt.

Rederiet förlorade i tingsrätten

Den tillfälliga säkringsåtgärden är ursprungligen ämnad t.ex. för konkurssituationer. På så sätt säkerställer man att det inte går att gömma medel, det vill säga domstolen kan ”säkra fordringar”. Allmänna säkringsåtgärden har av tingsrätten också använts för att begränsa stridsåtgärder vid arbetskonflikter, även om det inte varit lagstiftarens ursprungliga avsikt. Fackföreningsrörelsen anser att arbetsstrider är en del av grundläggande rättigheterna och på så sätt viktiga, att tillfälliga säkringsåtgärden inte ska användas i fall som berör arbetsrätt.

Fackföreningsverksamheten visar att det i Finland finns en vilja att hjälpa och stöda även besättning som arbetar på internationella havstransporter, vars rättigheter förtrycks.

Denna gång avvisade tingsrätten rederiets argument. Cosco krävde en säkringsåtgärd och ett hot om vite på en halv miljon euro med hänvisning till att blockaden begränsade dess affärsfrihet och handlingsmöjlighet. I praktiken var detta inte en relevant grund, eftersom fartyget var fri att lämna hamnen trots blockaden. Lasten kunde till exempel ha överförts på ett annat fartyg och transporten skötas på annat vis. I blockaden var det inte fråga om att de fackliga organisationerna tvingade att förhandla, utan om ett påtryckningsmedel som var en laglig och tillåten arbetsstridsåtgärd.

Underbetald besättning även utan fridagar

Rederiet hade själv bidragit att situationen uppstod, eftersom den inte svarade på de meddelanden som skickats och gett de begärda uppgifterna. De uppgifter som rederiet lämnade in till tingsrätten om tillämpade arbetsavtal och utbetalda löner var motstridiga med uppgifterna som erhållits av ITF:s inspektörer angående faktiska utbetalningarna.

Fartygets besättning hade även bekräftat för ITF:s inspektör att det inte fanns några lediga dagar. Arbetstiden antecknades i arbetstidsboken för besättningen som 8 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Det var en allvarlig kränkning. Enligt besättningens standardavtal är rätten till en vilodag i veckan en grundläggande mänsklig rättighet, som inte kan frångås ens genom överenskommelse. Ett allvarligt brott mot mänskliga rättigheter var också fartygets bestämmelse att besättningsmedlemmen hade möjlighet att åka hem tidigast 12 månader efter att arbetet inletts. Även efter det hade besättningen bara möjlighet att lämna in en begäran om att lämna besättningsskapet.

– Fallet är ytterst principiellt. Är det rätt att gods transporteras från Finland på fartyg där anställda arbetar underbetalda och i strid mot mänskliga rättigheter? Är det rätt att detta förbises? Fackföreningsverksamheten visar att det i Finland finns en vilja att hjälpa och stöda även besättning som arbetar på internationella havstransporter, vars rättigheter förtrycks. Tingsrättens beslut förankrade denna linje, säger AKT:s ordförande Ismo Kokko.

Tingsrätten avgjorde att varken en säkringsåtgärd eller vite på en halv miljon euro utfälldes. Således kunde SMU fortsätta förhandlingarna och redan den 26.7. hade fartygets besättning fått ett nytt kollektivavtal i enlighet med internationella krav.

– Endast solidaritet är inte grundskälet varför förhållandena för besättningarna på utländska fartyg bevakas även i Finland, utan faktumet att man annars har en pågående kapplöpning där arbetsförhållandena förlisar till bottnen. Då letar man efter sämsta arbetsvillkoren och det billigaste möjliga, säger Ismo Kokko.