Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Työsuojelutarkastuksissa Harri Koivistolle kentän tuntemus ja suhteet niin poliisiin, tulliin kuin esimerkiksi ammattipätevyyskouluttajiin on ollut iso etu.
Aihe: Liikenne

Tarkastaja Harri Koivisto: Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta aletaan toipua vasta nyt

Viranomaisilla on noin 120 lakia työsuojelusta valvottavana.

Teksti Sini Silvàn
Kuva Marjo Koivisto
Julkaistu

Harri Koiviston tarkastustehtävään Satakunnassa kuuluu kuljetusala, osittain myös raideliikenne ja ilmailu. Käytännössä hänen valvottavanaan on kumipyöräliikenne. Koivisto siirtyi työsuojelutarkastajaksi, kun Poliisin rakenneuudistus (Pora III) lakkautti Liikkuvan poliisin toiminnan vuonna 2013.

– Mitkään puheet siitä, että ”kaikki pysyy ennallaan”, vaikka Liikkuva poliisi lakkautetaan, eivät pitäneet.

Hänen mielestään silloin menetettiin liikennevalvonnan asema houkuttelevana sektorina poliisissa, mikä on vasta nyt palautumassa. Viranomaistoiminta perustuu keskinäiseen luottamukseen ja vaihdettuun tietoon.

– Kun kanssakäyminen puuttuu, niin ne, joilla on siihen syystä tai toisesta mahdollisuudet, menevät ali siitä, missä aita on matalin.

Myös Liikkuvan poliisin järjestämä liukkaan kelin ja raskaan liikenteen koulutus sekä tietopankkitoiminta hyödytti alaa. Nyt tilastoilla saadaan näyttämään, että valvontaa tehdään:

– Laitetaan 300 miestä tien varteen, niin saadaan tunnit täyteen. Mikäli he eivät osaa raskaan liikenteen valvontaa, se on sama kuin minut laitettaisiin haastattelemaan saksankielisiä matkustajia, kun en ymmärrä saksaa.

Tarkkarajaista valvontatyötä

– Pääasiana on se, että työn tekeminen olisi turvallista, luonnehtii Koivisto oman työnsä merkitystä.

Viranomaisilla on noin 120 lakia työsuojelusta valvottavana. Toimivalta kuitenkin riittää vain tarkalleen siihen. Laki työsuojelun valvonnasta ja laki työpaikan työsuojelun yhteistoiminnasta määrittelee, mitä tehdä ja miten ohjata työnantajaa. Mahdollisuuksina on antaa toimintaohjeita ja kehotus korjata asia. Kehotuksen jälkeen myös tarkastetaan, että esimerkiksi työaikakirjanpito on tehty.

Työterveyshuoltoon kuuluva työpaikkaselvitys on työsuojelutarkastajalle ykkösasiakirja. Työterveyshuolto on sertifioitua toimintaa, joten siellä tulisi tietää, mitä selvitykseltä vaaditaan. Aina taidot eivät tunnu riittävän:

– Lyhintä selvitystä en ikinä unohda: ”Työ on pyörien päällä”.

Työsuojeluvalvonnan lisäksi kuljetuspuolen tarkastajat tekevät ajo- ja lepoaikavalvontaa. EU määrittelee siinä esimerkiksi, minkälainen otannan pitää olla. Poliisi ja tulli tekevät sitä tienvarsintarkastuksina.

– Ajo- ja lepoajoissa ei yleensä ole täälläpäin Suomea isoja ongelmia, Koivisto toteaa.

Kun ongelmia löydetään, usein ajopiirturia ei ole tarkastettu ja lukittu. Piirturista tarkistetaan ajoaika, lepo ja työaika. Jos ongelmia on, usein selvitään toimintaohjeilla. Mikäli asia ei korjaannu ja määrätty kynnys ylittyy, tehdään esitutkintapyyntö poliisille.

Kuljettajien taukopaikat ovat Porissa parhaat Suomessa.

Työelämä muuttunut kovempaan suuntaan

– Olen sitä mieltä, että meidän kaikkien työntekijöiden asema ja arvostus on huonontunut. Olemme kuin pelkkiä nappuloita kvartaalitaloudessa. Vaikka kuljetusyrittäjät sanovat, että hyville kuskeille on töitä, niin hyväkin laitetaan lomautetuksi, jos töitä ei ole.

Kun on itse nuori ja terve, työterveyshuollon tarvetta ei näe. Koivisto kokee olleensa perusterve poika viisikymppiseksi. Nyt hänkin on huomannut, että sote-uudistus on tärkeä ja se, että työterveysasiat ovat menneet eteenpäin. Myös työnteon enimmäismäärä ajo- ja lepoaikasäädösten noudattaminen on parantunut merkittävästi käytännössä siitä lähtien, kun tätä on ruvettu valvomaan vuoden 2006 jälkeen.

Linja-autojen tauoista voi hakea mallia Porista

Erityisesti linja-autonkuljettajien huono kohtelu, taukojen järjestäminen ja taukopaikat ovat ongelma eri puolella Suomea. Tässä suhteessa Porin paikallisliikenteestä voi hakea mallia.

– Kuljettajien taukopaikat ovat Porissa parhaat Suomessa. Tauolle saa ajaa työajalla, tauko alkaa, kun on taukopaikassa ja vessat on järjestetty.

Koivisto arvostaa työssään luottamuksellista suhdetta niin kuljetusyrittäjiin kuin työntekijöihin. Koivisto on helposti lähestyttävä ja sanoo itsekin, ettei sovi norsunluutorniin.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tienkäyttäjät ja lainsäätäjät muokkaavat 2020-luvun liikenneturvallisuutta

    Julkaistu: |
    Aihe: Liikenneturvallisuus 2/3
  • Uusien mobiilisovellusten avulla kuljettaja voi seurata ajosuoritustaan

    Julkaistu: |
    Aihe: Digi
  • Liikenneturvallisuus on monen palan palapeliä

    Julkaistu: |
    Aihe: Liikenneturvallisuus 1/3