
Riistopalkkoja, veronkiertoa ja epämääräisiä sopimuksia – lisää tietoa Cofundista
Entiset työntekijät kertovat isoista ongelmista Cofundissa, Kiila-Kuljetuksessa ja näiden käyttämissä henkilöstövuokrausyrityksissä. ”Homma perustuu täyteen kusetukseen.”
AKT-lehti kertoi aiemmin kuorma-autoalalla toimivasta Cofund Oy:sta ja siihen liittyvistä, saman perheen pyörittämistä yrityksistä. Cofund ja Kiila-Kuljetus oy, jolle Cofundin toimintaa on siirretty, toimivat hyvin erikoisen henkilöstövuokrausjärjestelyn avulla.
Suurin osa työntekijöistä on värvätty yhtiömiehiksi kommandiittiyhtiöihin, jotka puolestaan myyvät näiden työpanosta Cofundille ja Kiila-Kuljetukselle.
Cofundin ja Kiila-Kuljetuksen käyttämiä henkilöstövuokrausyrityksiä ovat ainakin Ylös ky, Suomen Henkilöstöleasing ky ja Rausku Henkilöstöpalvelut ky. Kaikkia näitä pyörittävät saman Koljosen perheen jäsenet, ja esimerkiksi Rauskulla ja Cofundilla on myös sama osoite.
Edellisen jutun jälkeen AKT-lehteen otti yhteyttä kymmenkunta Cofund-ryppään entistä työntekijää. He kaikki kertovat isoista ongelmista yritysten palkanmaksussa, verojen maksamisessa ja siinä, millä tiedoilla työntekijät on värvätty yhtiömiehiksi.
– Koko homma perustuu täyteen kusetukseen, tiivistää yksi entisistä työntekijöistä.
Tietoja ovat vahvistaneet AKT-lehdelle myös työntekijöiden läheiset. Lisäksi taustatietoja on saatu ulosotosta ja toisilta kuljetusalalla toimivilta yrityksiltä, jotka ovat seuranneet Cofundin toimintaa läheltä.
AKT-lehti ei kerro tietoja antaneiden nimiä heidän suojelemisekseen. Kaikkien entisten työntekijöiden henkilöllisyys on kuitenkin lehden tiedossa.
Alle tonnin tilejä
Yksikään haastatelluista Cofund-ryppään työntekijöistä ei kerro saaneensa kuorma-autoalan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Työehtosopimus on yleissitova, joten kaikkien alan työnantajien pitäisi sitä noudattaa. Näin ei tehty.
Monella haastatelluista palkka oli alkuun sovittu esimerkiksi 17,5 euroksi tunnilta tai 1500 euroksi kahdelta viikolta. Lisäksi luvattiin päivärahat. Palkat eivät kuitenkaan tulleet niin kuin oli sovittu, vaan ne jäivät paljon pienemmiksi.
Osa kuljettajista kertoo hirveästä työmäärästä surkealla korvauksella. AKT-lehti on nähnyt heidän palkkakuittejaan.
– Painoit kaksi viikkoa hommia ulkomailla asuen ja sait alle tonnin tilejä, kertoo yksi haastatelluista.
– Lopputili oli 900 euroa kahdelta viikolta, kertoo toinen.
– Tein kuukauden töitä ilman mitään palkkaa. Lopulta sain noin 2000 euroa, kertoo kolmas.
– Tein parhaimmillaan 120 tuntia töitä kahdessa viikossa mutta tienasin päivärahat mukaan lukien 1000–1500 euroa, kertoo neljäs.
– Tein joka viikko 72 tuntia, asuin autossa ja sain siltä kuukaudelta palkkaa 1700 euroa. Sanottiin vain, että ei sinulle nyt kuulu enempää. Laskin, että todellinen tuntipalkkani oli koko työsuhteen ajalta 6,94 euroa, kertoo viides.
Tulot piiloon verottajalta
Jokainen entisistä työntekijöistä kertoo, että palkoista ei maksettu veroja normaalisti.
Pääsääntöisesti tuloista hyvin pieni osa oli palkkakuitissa merkitty veronalaiseksi palkaksi ja ilmoitettu tulorekisteriin. Sen sijaan palkkoja maksettiin kilometrikorvauksina, vaikka työntekijä ajoi yrityksen autolla, päivärahoina, ”osinkoina” ja ”lainoina”.
Tämä ihmetytti myös niitä harvoja työntekijöitä, jotka kertovat tienanneensa sen verran kuin luvattiin.
– Sain yhteensä 4500 euroa kuussa, mutta se summa, josta maksoin verot, oli noin 1500 euroa. Loppuosa oli merkitty joksikin yhtiömiehen osingoksi, kertoo yksi työntekijöistä.
Koko homma perustuu täyteen kusetukseen.
Samankaltainen suhde verottomien ja verollisten tulojen välillä oli monella muullakin.
– Kun katson nettipankkia, olen saanut firmalta yhteensä neljältä kuukaudelta noin 9000 euroa. Omaverossa näkyy 3300 euroa, kertoo toinen työntekijä.
Eniten työntekijöitä ihmetyttivät palkat, jotka oli merkitty ”lainoiksi”. Mistään lainaamisesta ei ollut ollut puhetta, mutta silti esimerkiksi maksun viestinä verkkopankissa näkyi ”laina”. AKT-lehti on nähnyt tästä kirjallisia todisteita.
– Kysyin toimistosta, mikä tämä laina on. Minulle sanottiin, että se on verotuksen takia, kertoo yksi haastatelluista.
Ylivelkaantuneita houkuteltiin
Cofund-ryppään entiset työntekijät pitävät selvänä, että tuloja naamioitiin verojen kiertämiseksi. Osa heistä on jo ottanut asiassa yhteyttä verotoimistoon.
Naamiointiin on kuitenkin myös toinen syy. Alusta alkaen Cofund on houkutellut riveihinsä, erityisesti Ylös ky:n kirjoille, ylivelkaantuneita ihmisiä. Palkkatuloja piilottamalla he ovat pystyneet välttämään ulosottoa.
AKT-lehteen yhteyttä ottaneista kuljettajista kaksi kertoo avoimesti omasta velkatilanteestaan.
– Minut kosiskeltiin töihin sillä, että tule meille, niin ei mene niin paljon ulosottoon, kertoo toinen.
– Maksujärjestelyjen avulla ulosottomies ei päässyt käsiksi tuloihini. Nyt uudessa työssä joudun taas ulosottomiehen riesaksi ja menetän rahaa. Mutta mieluummin valitsen silti sen, kertoo toinen.
Yhtiömies vastoin tietoaan
Lähes kaikki Cofundin ja Kiila-Kuljetuksen ajoja ajavat kuljettajat ovat yhtiömiehiä jossakin saman perheen pyörittämistä henkilöstöä vuokraavasta kommandiittiyhtiöistä. Teoriassa he ovat siis yrittäjiä.
Ainakin kahdelle haastatelluista kuljettajista tästä on seurannut isoja ongelmia, kun he ovat lopettaneet työt Cofundilla ja asioineet Kelan kanssa.
– En saanut mitään työttömyyskorvausta, koska olin Kelan mielestä yrittäjä, kertoo yksi.
Joillekin Cofund-ryppään kuljettajista yhtiömiesjärjestely oli tuttu ja he olivat sen hyväksyneet, mutta moni kertoo, ettei järjestelyä avattu juuri mitenkään. Palkasta veloitettu ”yhtiömiesmaksu” tuli yllätyksenä. Osa ei edes tiennyt olleensa yhtiömiehenä.
Osalle kuljettajista on edelleen epäselvää, onko heidän nimensä varmasti poistettu yritysrekisterissä yhtiömiesten listalta. Jotkut ovat joutuneet tekemään itse ilmoituksen yritystietojärjestelmään, ennen kuin asia on edennyt, vaikka yritys on väittänyt hoitavansa asian heidän puolestaan.
Rauskun ja Suomen Henkilöstöleasingin yhtiömiehet ovat äänettömiä. Se tarkoittaa sitä, että he eivät vastaa yhtiön veloista eivätkä osallistu yhtiön hallintoon. Ylös ky:n yhtiömiehet sen sijaan ovat varsinaisia. He ovat siis vastuussa yhtiön veloista omalla omaisuudellaan.
”Älkää kirjoitelko meistä”
Kesken tämän jutun tekemisen Cofund-ryppäästä otetaan yhteyttä AKT-lehteen. Soittaja ei esittele itseään eikä numeroa löydy hauista. Soittajan mukaan yritykset eivät ole tehneet mitään väärää ja AKT:lle tulee hankaluuksia, ellei kirjoittelua lopeteta.
Yhteyttä ottaneet kuljettajat puolestaan pitävät erittäin tärkeänä, että tiedot tulevat nyt julki. Kun heiltä kysyy, suosittelevatko he Cofundia ja Kiila-Kuljetusta muille, yksi sanoo voivansa jossain tilanteessa harkita sitä. Kukaan muu ei suosittelisi missään tapauksessa.
– Ne kusettavat viattomia ihmisiä, jotka haluaisivat vain tehdä rehellisiä töitä, sanoo yksi haastelluista.
– Toivottavasti firma menee nurin, jotta kukaan ei joudu enää kokemaan samaa, sanoo toinen.