Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: TYÖTERVEYS

Nivelet kovilla ahtaustyössä

Liki puolet ahtaajien sairaspoissaoloista johtuu tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Kävimme selvittämässä, mitä Euroports Raumalla työskenteleville kuuluu.

Teksti ja kuvat Eeva Vänskä
Kuvitus Getty Images
Julkaistu

Euroports Rauma Oy:n työsuojeluvaltuutettu Ari Ekfors sanoo, että tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat tuttuja ahtaustyössä.

– Työssä on aina osana perinteinen käsiahtaaminen. Kukaan ei ole vielä keksinyt automaattista konttien ovien aukaisijaa. Koneiden ajossa tärinä ja iskut ovat se paha asia, niitä tulee paljon epätasaisilla kentillä.
Ikä tuo oman mausteensa peliin; palautuminen työstä kestää kauemmin.

– Satama-alueen työntekijöillä on korkea keski-ikä, joka pyörii 50 hujakoissa.

Työsuojeluvaltuutettu Ari Ekfors kertoo, että ahtaustyössä täydellinen tärinän poisto on mahdotonta.

Työfysioterapeutti Iiro Pirinen Terveystalo Raumalta hoitaa Europortsin ahtaajia. Hän kertoo, että selkä- ja niska-hartiavaivat ovat selvästi yleisimpiä tuki- ja liikuntaelinvaivoja ahtaajilla.

– Tämä johtuu ajotyön kuormittavuudesta ja hankalista asennoista sekä koko kehon tärinästä. Varsinaiset nivelvaivat eli polvi-, lonkka-, olka- ja kyynärpäävaivat eivät mielestäni ole mitenkään yliedustettuina, jos verrataan samanikäisiin verrokkeihin.

Nivelkivuista kärsivät lopettavat monesti liikunnan lähes kokonaan, koska liikunta saattaa kipeyttää.

– Näin ei pitäisi toimia, koska liikkumisen vähentäminen vain pahentaa oireita. Ota mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteys esimerkiksi työfysioterapeuttiin, jonka kanssa voi miettiä vahvistavia liikkeitä kivun helpottamiseksi.

Kipu ja arki

Ahtaaja Juha Terholla (56v.) on 35 vuoden kokemus satamassa työskentelystä. Hän on ollut nyt sahatavarakontituksessa pari vuotta, mutta aiemmin eli 26 vuotta viisivuorotyössä.

– Itsellä on kulumia alaselässä kolmessa nivelvälissä. Lisäksi niskassa on nivelrikko; pää kääntyy kunnolla vain toiselle puolelle.

Ahtaaja Juha Terho kertoo, että aiemmin koneissa ei ollut jousituksia. – Nyt koneet ovat tässä suhteessa parempia.

Terho arvioi, että niskavaiva olisi tullut siitä kun on peruuttanut ja katsonut aina toiselle puolelle taaksepäin.

– Lääkäri kertoi, ettei näille ole juuri mitään tehtävissä, kipu syntyy siitä kun luu hankaa toista vasten. Aamulla kipu on pahin, se säteilee jalkaan selästä.

Terho ei kuitenkaan syö särkylääkkeitä, vaan pärjää asian kanssa.

– Yli kymmenen vuotta on ollut selkä kipeä. Käyn säännöllisesti hierojalla ja harrastan pyöräilyä, mökkeilyä ja autourheilua. Mielekäs vapaa-aika on hyvää vastapainoa työlle. Se on myös tärkeää, että ajattelee positiivisesti.

Vaihtelu työssä

Koneahtaaja Marko Leino (53v.) työskentelee kiertävänä kontitusryhmässä. Hän on menossa jutuntekopäivänä yöksi töihin, eli klo 22–06 välille.

– Minulla ei onneksi ole nivelvaivoja. Olen päässyt kiertäväksi, ja niskat pysyvät kunnossa kun on useita työpisteitä. Työnkierto on hyvä juttu, se on myös henkistä vaihtelua.

Koneiden ajossa tärkeää ovat penkkien säädöt sekä se, missä asennossa istutaan.

Leino kertoo, että haastavimmat työvaiheet ovat kontitus ja ovien avaaminen ja se, kun joutuu siirtymään edestakaisin lämpimään ja kylmään.

– Pitäisi aina rauhoittua ja miettiä ennen kuin ryhtyy avaamaan ovia. Samaten puuvaunujen aukaisu on haastavaa.
Vetomestarin ja muuverin käyttäminen ovat kaikista haastavimpia koneita kuljettaa ergonomisesti, se on ”rynkytystä” joka suuntaan. Kurottajahommat taas ottavat niskan päälle.

Ekfors sanoo, että rasitus onkin ahtaamisessa työpistekohtaista.

– Jokaisen työntekijän kannattaa miettiä, voisiko tehdä työn paremmin. Itteäänkin voi haastaa sillä, että voiko tehdä toisin. Tässä auttaisi myös hiljaisen tiedon välittäminen toisille, että kertoisi tietämänsä hyvät käytännöt muille.

Marko Leinon vastapaino työlle on vapaa-aika: frisbee-golf, judo, pyöräily, metsässä liikkuminen sekä urheiluampuminen. – Suuri tekijä työssä viihtymiseen on helkatin hyvä työyhteisö.

HRD-päällikkö Hanna-Maria Koivula kertoo, että työn kuormittavuuden lisäksi työtapaturmat ovat ahtaustyön riskinä. Liukastumiset ovat talvisin yleinen työtapaturmatyyppi.

– Haluamme keskittyä tule-vaivojen ja tapaturmien ennaltaehkäisyyn. Kurottaja-, ruuma- ja nosturikuskeille on vedetty ”rankaryhmää”, jossa työterveyslääkäri ja fysioterapeutti ovat ohjanneet työn tekemistä selkävaivojen ehkäisemiseksi.
Jo vuoden päivät Europortsilla on ollut mahdollista tavata työfysioterapeuttia ilman lääkärin lähetettä.

HRD-päällikkö Hanna-Maria Koivula kertoo, että Euroports Rauman työterveyslääkärille pääsyä halutaan helpottaa. – Resurssiongelmaan haetaan ratkaisuja luottamushenkilöiden kanssa tammikuussa.

– Tätä mahdollisuutta kannattaa hyödyntää paljon nykyistä enemmän. Lisäksi työpaikalla tarvitaan konkreettista opastusta siitä, miten ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Euroports Rauma Oy:ssä työskentelee 90 ahtaajaa. Jutun haasteteltavat ovat osaston 134 Rauman Satamamiehet ry jäseniä.

Työnkierto on hyvä juttu, kun samat työvaiheet eivät aina toistu. Myös maltti on valttia ahtaustyössä.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ahtaajaosaston puheenjohtaja nauttii merestä myös vapaa-ajalla

    Julkaistu: |
    Aihe: AHTAUSTYÖ
  • Purjehtien yli Atlantin – satamatyöläinen nauttii merestä myös vapaa-ajalla

    Julkaistu: |
    Aihe: IRTIOTTO SATAMASTA