Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: LÄPITUNTIPALKKA

Näin paljon menetät läpituntipalkalla

Testasimme, miten paljon kuljettaja kärsii suostumalla luopumaan lisistään. Menetystä tulee helposti tonneja vuodessa.

Teksti Tua Onnela
Julkaistu

"Saat isomman tuntipalkan, ja tauoistakin maksetaan!” Työnantajan tarjous niin sanotusta läpituntipalkasta voi äkkiseltään kuulostaa kuorma-autonkuljettajan korvaan houkuttelevalta.

Läpituntipalkka tarkoittaa sitä, että työnantaja jättää maksamatta kaikki työehtosopimuksen määräämät palkanlisät, kuten ylitöiden, iltojen ja öiden korotetut palkat ja sunnuntain tuplapalkan. Joka tunnilta maksetaan sama raha.

Yleensä läpituntipalkka sovitaan hieman korkeammaksi kuin normaali työehtosopimuksen mukainen taulukkopalkka. Diiliin voi myös kuulua, että ruokatauostakin maksetaan, toisin kuin työehtosopimuksen mukaan.

Iso tappio jo kahdessa viikossa

Järjestely ei ole laillinen. Kuorma-autoalan työehtosopimus on yleissitova, eli se sitoo kaikkia alan työnantajia, olivat nämä pieniä tai suuria. Silti läpituntipalkkaan suostuu moni kuljettaja.

Kannattaako? Ei, jos vähänkin tykkää rahasta.

AKT-lehden testi osoittaa, että pienikin määrä ylitöitä tai sunnuntaitöitä aiheuttaa läpituntipalkalla työskentelevälle selvän menetyksen jo kahdessa viikossa. Mitä enemmän ylitöitä tekee, sitä isompi on tappio. Vaikka läpituntipalkka olisi korkeakin, menetystä kertyy helposti useita tuhansia euroja vuodessa.

Testin läpituntipalkat ovat keksittyjä mutta vastaavat kuorma-autoalan todellisuutta. Esimerkissä B on tosin tarkoituksella testattu niin korkeaa läpituntipalkkaa, että oikeasti sellainen olisi harvinainen.

– Meille tulevissa jutuissa läpitunti­palkan ja taulukkopalkan erotus on yleensä luokkaa 1–1,5 euroa, kertoo AKT:n­ sopimustoimitsija Vesa Lackman.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kesähelteet riski myös kuljettajalle

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖTERVEYS
  • ”Menisikö sairaanhoitaja töihin läpituntipalkalla?”

    Julkaistu: |
    Aihe: KUORMA-AUTOALA
  • Jatkossa ajo- ja lepoaikarikkeet pisteytetään ja ne vaikuttavat yrityksen maineeseen – tämä kuljettajienkin kannattaa tietää

    Julkaistu: |
    Aihe: AJO- JA LEPOAJAT