Näin paljon menetät läpituntipalkalla
Testasimme, miten paljon kuljettaja kärsii suostumalla luopumaan lisistään. Menetystä tulee helposti tonneja vuodessa.
"Saat isomman tuntipalkan, ja tauoistakin maksetaan!” Työnantajan tarjous niin sanotusta läpituntipalkasta voi äkkiseltään kuulostaa kuorma-autonkuljettajan korvaan houkuttelevalta.
Läpituntipalkka tarkoittaa sitä, että työnantaja jättää maksamatta kaikki työehtosopimuksen määräämät palkanlisät, kuten ylitöiden, iltojen ja öiden korotetut palkat ja sunnuntain tuplapalkan. Joka tunnilta maksetaan sama raha.
Yleensä läpituntipalkka sovitaan hieman korkeammaksi kuin normaali työehtosopimuksen mukainen taulukkopalkka. Diiliin voi myös kuulua, että ruokatauostakin maksetaan, toisin kuin työehtosopimuksen mukaan.
Iso tappio jo kahdessa viikossa
Järjestely ei ole laillinen. Kuorma-autoalan työehtosopimus on yleissitova, eli se sitoo kaikkia alan työnantajia, olivat nämä pieniä tai suuria. Silti läpituntipalkkaan suostuu moni kuljettaja.
Kannattaako? Ei, jos vähänkin tykkää rahasta.
AKT-lehden testi osoittaa, että pienikin määrä ylitöitä tai sunnuntaitöitä aiheuttaa läpituntipalkalla työskentelevälle selvän menetyksen jo kahdessa viikossa. Mitä enemmän ylitöitä tekee, sitä isompi on tappio. Vaikka läpituntipalkka olisi korkeakin, menetystä kertyy helposti useita tuhansia euroja vuodessa.
Testin läpituntipalkat ovat keksittyjä mutta vastaavat kuorma-autoalan todellisuutta. Esimerkissä B on tosin tarkoituksella testattu niin korkeaa läpituntipalkkaa, että oikeasti sellainen olisi harvinainen.
– Meille tulevissa jutuissa läpituntipalkan ja taulukkopalkan erotus on yleensä luokkaa 1–1,5 euroa, kertoo AKT:n sopimustoimitsija Vesa Lackman.


