Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: FÖRÄLRALEDIGHET

Mera tid tillsammans

Den avlönade föräldraledighetsreformen som tecknats i handelns bilförares avtal har en stor betydelse på fältet.

Text Mikko Perttunen
Bilder Getty Images och Anne-Maarit Valli
Julkaistu

På transportbranschen är det allmänt att man efter långa arbetsperioder endast kommer hem för att igen fara iväg – och även den tiden går vanligtvis till att sova. Därför är den framförhandlade förlängningen av den avlönade föräldraledigheten för icke-födande föräldern från en vecka till sex veckor, en reform som fältet verkligen välkomnar i den nya handelns bilförares kollektivavtal.

– Det var kanske den största punkten i vårt avtal. Visst är de andra frågorna också viktiga, men detta är en väsentlig sak, säger viceförtroendeman och ledamot i AKT:s ungdomsnämnd Mikko Markkanen, som arbetar på Halpa-Halli Ab i Karleby.

Detta är det första kollektivavtalet som AKT ingår som har denna typs reform angående föräldraledighet. Dessutom höjer den 25 månader långa avtalsperioden lönerna fyra gånger med ett generellt påslag på 1,5 procent. Även förtroendemännens ersättning höjs med sex procent.

Föräldraledighetsreformen trädde i kraft den 1 april. Från och med detta får den födande föräldern lön för graviditetstid från och med graviditetsledighetens början i en sammanhängande period på 40 graviditetspenningsdagar, samt får föräldern som ger födseln, lika som den förälder som inte föder, en avlönad föräldraledighet för de första 36 dagarna.

– Att man kan spendera tid med barnen, speciellt när de är små, är viktigt, påminner Markkanen.

Den 36-årige Markkanen har inte egna barn ännu, men han hoppas att reformen snart skulle gälla även honom. Han berättar att nästan alla som han vet att arbetar på branschen och som är i åren att bilda familj, välkomnar reformen.

Mikko Markkanen berättar att nästan alla som han vet att arbetar på branschen och som är i åren att bilda familj, välkomnar reformen.

– På lastbilsbranschen jobbar man långa dagar, och det är inte så mycket fritid på vardagarna, säger Markkanen.
Reformen infördes nästan samtidigt också på Servicefacket PAM:s kollektivavtal. Markkanen tycker att det är viktigt att föräldraledighetsfrågorna inte varierar mellan mänskor som omfattas av olika kollektivavtal och som trots är på samma arbetsplats.

– Det är bra att vi inte åtskildes från PAM:s gäng på denna punkt. Vi arbetar ändå tillsammans och jämför avtalsvillkor. Det är viktigt att vi sitter i samma båt även för denna reformens del, säger Markkanen.

Föräldraledighetsreformen trädde i kraft redan i somras och påverkar FPA:s förmåner i familjer där barnets beräknade tid var 4.9.2022 eller senare. FPA:s föräldrapenningsdagar finns totalt 320 till förfogande, och om barnet har två föräldrar fördelas dagarna lika mellan dem. Båda föräldrarna har på så sätt 160 dagars föräldrapenningsdagar.

Från den egna kvoten kan man efter överenskommelse överlåta högst 63 vardagar till den andra föräldern eller en person som sköter om barnet. Föräldrapenningsdagar kan användas tills barnet fyller två år.

Målet med föräldraledighetsreformen är framför allt att öka jämställdheten i arbetslivet och mellan föräldrarna. Reformen innebär dock inte automatiskt att arbetsgivaren ska betala lön för föräldraledigheten, även om det är en stor motivator till att ta föräldraledighet.

Tack vare reformen kom avlönade föräldraledigheten även för icke-födande parten upp på vårens avtalsbord.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kaupan automiesten uusi tes voi tarkoittaa perheelle enemmän aikaa yhdessä

    Julkaistu: |
    Aihe: PERHEVAPAA