Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Ville Miettunen är nöjd med den nya säkerhetstekniken. Hans egen yrkesskickliget är trots viktigaste säkerhetsårgärden.
Aihe: SÄKERHETSTEKNIK

Man kan inte lita blint på säkerhetstekniken

Kameror, alarm och assisterande system förbättrar förarnas arbetarskydd. Men de utgör också risker.

Text Tua Onnela
Bilder Mikko Törmänen
Översättning Kenneth Liukkonen
Julkaistu

Tankbilsföraren Kai Helminen var och körde på en smal slingrande byväg då hans fordon plötsligt bromsade kraftigt. Det automatiska nödbromssystemet hade aktiverats. Dock fanns det ingen verklig orsak, utan bilens automatik hade trott att en mötande bil inte skulle kunna köra förbi och att en kollision var nära.

– Som tur var det torrt sommarväder. Det var en kort bromsning, men om det hade varit halt kunde det ha gått illa, säger Helminen.

Helminen bor i Kannusjärvi och arbetar på Simeon. Han har kört tankbil sedan år 2008 och har jobbat med gummihjulstansporten också innan dess. Under sin karriär har han sett en stor förändring angående bilarnas säkerhetsanordningar.

Det har kommit ett antal apparater som gör körningen enklare och förbättrar säkerheten: kameror, stabilitetssystem, körfältsbevakare, kollisionsförhindrare, bevakning av förarens vakenhet med mera.

Enligt Helminen är innovationerna för det mesta bra och förbättrar förarens arbetssäkerhet. De har trots även nackdelar.

”Bra kameror till alla bilar”

Enligt Kai Helminen är en av de bästa innovationerna inom dagens säkerhetsteknik, den automatiska farthållaren, som också känner igen backar och lastens vikt. Den gör körningen smidigare och säkrare, men också ekonomisk. Han tycker också att körfältsvarnaren, backningskamerorna och kollisionsvarnaren är utmärkta innovationer.

– Det vore önskvärt att varje bil hade bra kameror.

Som tur var det torr sommar. Annars kunde det ha gått illa.

Nya tekniken orsakar problem när den inte fungerar och när fungerar allt för känsligt. I värsta fall orsakar en överkänslig körassistens en farlig situation, så som det hände för Helminen på en byväg. Onödigt tjutande varningslampor är inte farliga, men de kan vara påfrestande.

– Den nya tekniken är ganska känslig för fel. Om det finns ens det minsta felet, alarmerar bilen snabbt att man behöver sluta köra. Resan stannar då där, säger Helminen.

Enligt Helminen har den nya säkerhetstekniken inte medfört något nytt i lastning och lossning av bränslen. Angående lätt antända vätskor, måste man alltid vara försiktig med, precis som tidigare.

Ville Miettunens arbetsomgivning varierar. Ibland körs en längre sträcka, emellanåt är han bland folk.

Nödbromsen hindrade påkörning

Bussföraren Jesse Sirkiä från Pieksämäki, har också erfarenhet av säkerhetsteknik och nära på -situationer. Den gången fungerade skyddstekniken precis som den ska och hjälpte att undvika en olycka.

– Jag körde med en kund mot Jyväskylä. Medan jag pratade med honom, vandrade min uppmärksamhet i väg en stund och jag märkte inte att bilen framför oss saktade ner. Nödbromssystemet slog på bromsen och ingenting farligt hände, säger Sirkiä.

Hans egentliga yrke är bussförare men för närvarande kör han huvudsakligen taxibilar på Taksi Aku.

Efter händelsen har Sirkiäs aktsamhet varit mera koncentrerat och inget nödbromssystem har sedan dess behövts. Han är trots det väldigt nöjd med att bilarna har kollisionsvarningar och nödbroms.

– Nog har nya tekniken ökat på arbetssäkerheten, säger Sirkiä.

Med kamerorna ser man kanterna dit egna ögat inte räcks.

Man ser inte allt i speglarna

Ville Miettunen, lastbilsförare från Kempele, håller med. Han minns också ett par fall där kollisionsvarnaren förhindrat påkörning. Tack vare bilens varnare hann han bromsa själv.

– Med personbilen har det hänt så att bilen börjat bromsa. Nog var det ganska skrämmande. Jag har aldrig upplevt det med lastbilen.

Miettunen kör en växelflakbil på Lassila & Tikanoja. I hans arbete befinner han sig ofta på områden där det finns fotgängare och cyklister. Därför är kamerorna de allra viktigaste nya säkerhetstekniken för honom.

– Förr fanns det många nära på situationer. När man tittat först i den ena spegeln och sedan efter i den andra, hade någon redan hunnit gå eller cykla bakom. Folk tror att föraren kan se allt, säger Miettunen.

När det inte fanns några kameror, var man tvungen att hoppa ut och kontrollera omgivningen. Särskilt på vinterhalkan ökade detta riskerna i förarjobbet.

– Också döda vinkelns varnare är bra. Det hjälper körningen särskilt i städer, säger Miettunen.

Utöver dessa nämner Miettunen ytterligare en innovation, som har hjälpt till i förarnas arbete och kanske förbättrat säkerheten: elektroniska kartorna. Tack vare dem hittar man lätt fram och den onödiga målsökande rundkörningen blir bort.

– När jag började i jobbet kunde vi använda oss av telefonkatalogens karta.

Även väl uttänkta lampor är till hjälp i arbetet.

Professionalitet är fortfarande det viktigaste

Alla intervjuade förarna betonar att den nya säkerhetstekniken inte ersätter förarens egen aktsamhet och omdöme. Professionalismen är fortfarande den viktigaste säkerhetsutrustningen.

Kai Helminen beskriver att man kan lita på säkerhetstekniken lite som man kan lita sig på en trasig gummistövel. Om man vet att det öser med vatten, hamnar man förbereda sig även på andra sätt.

– Om det till exempel inte finns någon linje vid vägkanten, kan en bil trots körfältsbevakaren köra på kanten så att det går tokigt. Man ska aldrig anlita sig för mycket på tekniken.