Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Joensuun työvoimapula on heijastunut siihen, että ylitöitä on ollut tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Jaksaminen on otettava huomioon.
Aihe: LUOTTAMUSMIES TYÖPAIKALLA

Luottamusmiehen pitää osata kuunnella

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Anssi Nevalainen pohtii, että yksin luottamusmies ei ole mitään. Hän tarvitsee taakseen sen hyvän joukon.

Teksti Sini Silvàn
Kuva Risto Takala
Julkaistu

Sellainen herkkyys on hyväksi luottamusmiehille, että pystyisi porukkaa kasaamaan, kuuntelemaan jäsenistön mielipiteitä ja viemään eteenpäin parannusehdotuksia, joita porukalta tulee, Kuljetusliike Kantola & Koramon Joensuun toimipisteen luottamusmies Anssi Nevalainen pohtii.
Hänen mielestään luottamusmies on mielipidevaikuttaja. Pitää toimia kuin sillanrakentaja työntekijän ja työnantajan välillä, molempiin suuntiin.

– Olen yrittänyt parantaa työpaikalla sitä vuoropuhelua ja avoimuutta, että tehdään asioita yhdessä. Täytyy pitää ääntä työntekijän oikeuksista. Työnantaja on se vahvempi osapuoli monta kertaa. Moni työntekijä helposti takertuu siihen, että on velvollisuuksia, mutta ei ole perillä omista oikeuksistaan.

Nevalainen kuitenkin lisää, että työnantaja on Joensuussa mutkaton yhteistyökumppani.

– Luottamus toimii ja turhaan ei tarvitse vatuloida.

”Haluan olla perillä asioista”

Anssi Nevalainen on luottamusmiehenä jo toista kautta. Kiljavan luottamusmieskurssille hän pääsi kuitenkin vasta keväällä 2023.

– Ensimmäinen kausi meni koronan alla, kurssit olivat tauolla. Piti lähteä rohkeasti kysymään ja tutustumaan ihmisiin.

Olen yrittänyt parantaa työpaikalla sitä vuoropuhelua ja avoimuutta, että tehdään asioita yhdessä.

Aika pitkälti itse rakennettu oma verkosto, Kantola & Koramon pääluottamusmies Mikko Tuovinen ja AKT:n aluetoimitsija Antti Sainola auttoivat ensimmäisellä kaudella tehtävien hoitamisessa. Heidän kanssaan yhteydenpito sujuu mutkattomasti.

Luottamusmieskurssilla luokkaopetus ja ryhmädynamiikka antoivat Nevalaisen mielestä eniten. Hän on aktiivinen ja haluaa olla perillä asioista.

– Sitä tahtomattaan ajautuu tilanteisiin, että saa idean ja lähtee porukan kanssa jalostamaan eteenpäin, hän kertoo.

Kurssilla keskusteltiin paljon siitä, mikä on luottamusmiehen asema työpaikalla. Minkälaista ajattelutapaa ja ketä luottamusmies oikein edustaa? On myös mietitty, millä tavalla luottamusmies pystyy kehittämään vuoropuhelua työnantajan suuntaan ja toimimaan.

Luottamusmiehen työt tuli kannettua kotiin

Nevalaisen työpaikan 66 kuljettajaa merkitsee kuutta tuntia viikosta työajasta luottamusmiestehtäviin. Ensimmäisellä kaudella hän vaihtoi ajan rahalliseen korvaukseen.

– Oli kova työvoimapula ja järkeilin, että se on minun joustoani työnantajalle päin, että otan korvauksen rahana. Kun olen käytettävissä mahdollisimman tehokkaasti, helpotan kollegojen työtaakkaa.

Anssi Nevalainen ei epäröi. Jos syntyy ideoita, niitä pitää jalostaa eteenpäin.

Sitten Nevalainen tajusi, että luottamusmiestehtävät lohkaisevat omasta ajasta melkoisen siivun. Nyt hän käyttää mieluummin niihin varattua työaikaa.

– Meikäläinen on töitä kotiin vievä tyyppi. Rajan vetäminen siviilielämän ja työelämän suhteen on aina haasteellista, kuormittuu kotiväkikin.

Joensuussa kova työvoimapula

Nevalainen kertoo, että heidän työpaikassaan on jouduttu havahtumaan sen asian edessä, että ylitöiden määrä ja työn kuormittavuus ovat suoraan verrannollisia työvoiman jaksamiseen.

– Ylitöiden tekemisestä puhuttiin pakottavalla tavalla, että ”pittää ja pittää” se on kuitenkin vapaaehdoista. Ylitöihin pitää olla joka kerta työntekijän suostumus.

Nyt yritetään saada säännöllinen 80 tunnin työaika kahteen viikkoon toteutumaan. Vältetään, sitä että tulisi isoja ylityksiä. 10-tuntisia jakolenkkejä tehdään kahdeksan vuoroa kahta viikkoa kohti.

– Maakuntajakelussa välimatkat ovat kohtuullisen pitkiä, ja matkan varrella voi sattua monenlaista. Ei ole aina niin kivveen kirjoitettu, pysyykö se kymmenessä tunnissa. Itekin tiedän, miltä tuntuu tehdä maksimityöaika 15-tuntinen työpäivä, niitä ei saa tehdä viikkoon kuin kaksi kappaletta.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Työpaikoilla tyrmistyttiin hallituksen työelämäheikennyksistä, Kuopiossa luottamusmiesten vetoomus luovutettiin radiolähetyksessä - kuuntele tästä

    Julkaistu: |
  • Luottamusmiesten allekirjoittama vetoomus luovutettiin eduskunnassa selvällä viestillä: perukaa työntekijöiden asemaa heikentävät esitykset

    Julkaistu: |
    Aihe: Työelämä
  • ”Katastrofi varsinkin kuorma-autoalalle”

    Julkaistu: |
    Aihe: PAIKALLINEN SOPIMINEN