Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Ira Mikkonen esitti The Voice on Finlandissa suomenkielistä pop-musiikkia. Uusi musiikki menee hieman rockimpaan suuntaan. Kuva: Saku Tiainen
Aihe: Rahtia ja rockia

Laulaja Ira Mikkonen kuljettaa autoja ja tekee omia kappaleita – ”Ei mitään rekkamuijamusiikkia”

Laulaja-lauluntekijä-kuljettaja miettii usein sanoituksia ja melodioita ajaessaan pitkin pimeitä teitä.

teksti Tua Onnela
kuvat Tua Onnela ja Saku Tiainen
Julkaistu

"Jos eksyt tielle, en takaa mitä teen
Voin kävellä sun ohi tai viedä sut taivaaseen
Ei mitään vakavaa vaan hetkeksi vaan”

Laulaja Ira Mikkosen kappale Rikkinäinen kertoo toisenlaisesta yöelämästä, mutta ei ole vaikea kuvitella tekstin syntyneen ihan konkreettisesti pimeällä tiellä. Niin on voinut käydä, sillä Mikkonen miettii usein sanoituksia ja melodioita yhdistelmäajoneuvon ratissa.

– Tykkään siitä, miten ajaessa ajatus juoksee. Jos kotona istun alas ja rupean oikein miettimään, päädyn helposti yliajattelemaan eikä mitään oikein synny. Ajaessa, kun keskittyy samalla muuhun, ideoita syntyy helpommin, tavallaan itsestään.

– Joskus ne ovat ihan irrallisiakin tekstin- tai melodianpätkiä, tai alkuun ihan huonoja ideoita, jotka sitten jalostuvat, Mikkonen kertoo.

Töissä yöllä, nukkumassa päivällä

Ira Mikkonen on tullut tunnetuksi laulukilpailu The Voice of Finlandista. Hän osallistui kisaan ensimmäisen kerran seitsemännellä kaudella vuonna 2018. Silloin ei vielä tullut suurta menestystä, mutta kymmenennellä kaudella hän pääsi finaaliin asti ja sijoittui neljänneksi. Hän on julkaissut kuusi omaa kappaletta ja työstää parhaillaan uutta musiikkia.

Keikkojen ja musiikinteon lisäksi Mikkonen ajaa rekkaa. Hän on töissä SE Mäkinen Logisticsissa ja kuljettaa öisin autoja joko Uudeltamaalta Tampereelle tai Tampereelta Pohjanmaalle.

Haastatteluhetkellä yhdeksän maissa aamulla hän on vasta päässyt töistä kotiin. Kuvaushetkellä iltaseitsemältä hänellä oli vuoro alkamassa.

– Työpari tykkää ajaa päivää ja minä yötä, joten sovittiin niin, että pidetään samat vuorot koko ajan. Minulle sopii hyvin myös se, että viikko on nelipäiväinen ja viikonloppu pitkä, Mikkonen sanoo.

Keikkailevan artistin tapauksessa ei ehkä ole yllättävää, että yöhommat sopivat hänelle.

– Varmasti se voi olla pitemmän päälle raskasta, mutta tähän asti olen jaksanut hyvin. Isoin ongelma yötöissä on yleensä se, että ihmiset eivät saa päivällä nukuttua. Minä saan unta milloin vain.

Seitsemän maissa illalla Ira Mikkosen työpäivä on juuri alkamassa. Autonkuljetusauton kyydissä on kuorma, joka pitää viedä Tampereelta Pohjanmaalle. Kuva: Tua Onnela

Formulakuski, hevosharrasteohjaaja…

Kuljettajan työ ei ollut Ira Mikkosen lapsuuden unelma, ei sinne päinkään. Hän on tehnyt monenlaista ja ollut kiinnostunut monenlaisesta.

– Minusta piti tulla formulakuski, taitoluistelija, näyttelijä ja vaikka mitä. Alkuperäiseltä ammatiltani olen hevosharrasteohjaaja, mutta hevosalan palkat ovat mitä ovat, joten päädyin myyntityöhön. Kun se alkoi tulla korvista ulos, minun piti saada musahomma päätyöksi, mutta juuri silloin alkoi korona ja kaikki keikat menivät.

– Jotain piti keksiä. Koska olen aina tykännyt ajaa kaikenlaisia vempaimia ja koska koulutus oli lähellä ja sopivan mittainen, hain opiskelemaan kuljettajaksi. Pääsin sisään ja homma osoittautui ihan mukavaksi. En tätä suunnitellut, mutta kaikki meni lopulta jotenkin tosi hyvin, Mikkonen kertoo.

Mikkonen on ollut SE Mäkisellä nyt vuoden. Hän arvostaa työssään sitä, että siinä saa käyttää aivoja. Hän lastaa ja suunnittelee kuormat itse.

– Meillä ei käytännössä ikinä irroteta perävaunua vaan autot lastataan vetäjäänkin kärryn kautta. Ajan ne itse kyytiin etu- ja takaperin. Välit saattavat olla nyrkin kokoisia, ja kuljetettavat autot ovat uusia ja kalliita.

– Se on hurjan näköistä hommaa, mutta ehjinä ne ovat silti pysyneet, Mikkonen sanoo ja naurahtaa.

Hän kertoo, että näin erityistä työtä ei kukaan osaa heti koulusta päästyään. Pari kuukautta opetellaan yhdessä kokeneen kuljettajan kanssa, ja vasta sitten on aika kantaa vastuu yksin.

– Alkuun vastuu stressasi ja päivät venyivät, kun kaikkea piti varmistella moneen kertaan. Mutta nopeasti siihen tottui.

Ajattelin, että pitääkö minun nyt alkaa tehdä jotain hemmetin rekkabiisejä.

Rockimpaan suuntaan

Juuri nyt Mikkosella alkoi rekkahommissa lomautusjakso. Korona on vaikeuttanut autojen maahantuontia, mutta parin kuukauden päästä pitäisi helpottaa.

Mikkosta lomautus ei haittaa, vaan hän on päättänyt käyttää sen ajan musiikkiuransa edistämiseen. Toisin kuin yhdistelmäajoneuvon kuljettaminen, musiikin tekeminen on ollut Mikkosen haaveissa pitkään, nuoresta asti.

Hänellä on nyt artistisopimus Isolla Musicin kanssa. Parhaillaan hän työstää uusia kappaleita ja julkaisusuunnitelmaa – ja ylipäätään sitä, minkälainen muusikko hän haluaa olla.

– Pitäisi löytää oma soundi ja oma rako musiikkikentältä. Nykyään tarjontaa on niin paljon, kun kuka tahansa voi julkaista omaa musiikkia ja breikata vaikka Tiktokista.

Tuleva brändi on vielä kehitteillä, mutta todennäköisesti ainakin kitaraa ja riffejä tulee lisää.

– Olen Heinolasta kotoisin ja kova Apulanta-fani. Olen aina ollut mielestäni tosi rock, mutta monen mielestä se, mitä tulee ulos, ei ole coolia ja rock vaan kauhean söpöä ja kaunista. Ehkä löytyy joku välimalli niiden väliltä, Mikkonen sanoo.

Varmaa on joka tapauksessa se, että Mikkonen tekee jatkossakin kappaleensa itse. Hän sanoittaa ja säveltää ja on opiskellut myös tuottamista.

– Tietokoneella istumiseen minulla ei kärsivällisyys oikein riitä, mutta kaikki kuusi kappaletta, jotka olen julkaissut, ovat omasta kynästäni ja kitarastani tai pianostani.

Toisaalta Mikkonen ei ole kokonaan hylännyt ajatuksia näyttelemisestäkään. Hänelle sopii, että hänen elämässään on monenlaisia säikeitä.

– Ajattelen, että voisin olla esimerkkinä muille siitä, että riippumatta taustastasi voit olla mitä vain.

Ei mitään rekkabiisejä

The Voice of Finlandin aikana Ira Mikkosesta ­puhuttiin laulavana rekkakuskina. Mitään uutta Huomenta Suomi -hittiä ei kuitenkaan ole luvassa.

– Ajattelin silloin, että pitääkö minun nyt alkaa tehdä jotain hemmetin rekkabiisejä. Varmasti sielläkin olisi markkinarako, joku rekkamuija-edition. Mutta kun en ole mitenkään pienestä pitäen haaveillut rekkakuskin urasta, ei se ole ihan minun juttuni.

– Sen sijaan ajaminen antaa kyllä inspiraatiota musiikille.

Kuljettajantyöt pysyvät Mikkoselle selustana, johon voi turvata, jos musiikkiura ei lähde täysillä lentoon. Ja jos lähtee, on varmaa, etteivät öiset keikat ja pitkät autossa istumiset tule häntä haittaamaan. Niihin hän on tottunut.

Ira Mikkonen esiintyy AKT:n edustajakokouksessa kesäkuussa Tampereella.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Oppimisvaikeudet ovat todellisuutta työelämässäkin

    Julkaistu: |
    Aihe: OPPIMISVAIKEUDET
  • Pohjoismaisen mallin ydin on neuvottelu

    Julkaistu: |
    Aihe: POHJOISMAINEN MALLI
  • Työpaikoilla tyrmistyttiin hallituksen työelämäheikennyksistä, Kuopiossa luottamusmiesten vetoomus luovutettiin radiolähetyksessä - kuuntele tästä

    Julkaistu: |