Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: LIIKENNEVALVONTA

Lapin poliisin tehoisku paljasti ongelmia ajo- ja lepoajoissa

Lapin poliisin joulukuun aikana tekemä tehostettu valvonta linja-autojen tilausajokuljetuksiin on paljastanut huolestuttavia puutteita. Linja-autoja tarkastettiin yhteensä 78, joista ulkomaisia oli 17. Kuljettajien ajo-oikeudet, ammattipätevyydet ja liikenneluvat olivat kunnossa, mutta ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa sekä ajopiirturin käytössä oli merkittäviä puutteita.

Teksti Hannele Siika-aho
Kuva Anu Arhippainen/Lapin Poliisilaitos
Julkaistu

Valtaosa poliisin tehoiskussa havaituista puutteista liittyi ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen sekä ajopiirturin käyttöön. Valvonnassa löytyi muun muassa ajamista toisen kuljettajakortille, vääriä merkintöjä tai ajoa ilman kuljettajakorttia. Myös vuorokausilevon minimiä rikottiin, samoin viikkolepomääräyksiä. Poliisi joutuikin keskeyttämään ajoja ja määräämään kuljettajia levolle sakkoseuraamuksen lisäksi.

Lapin talvisesongin aikaan alueen omat autot eivät riitä. Turisteja kuljetetaan lyhyillä matkoilla lentokentiltä hotelleihin. Pohjoisessa ajetaan myös pidempiä retkiä Ruotsiin ja Norjaan saakka. Tämä houkuttelee paikalle kuljetusyrityksiä paitsi muualta Suomesta myös ulkomailta. Ajoja riittää sesongin ajaksi ja tilanne on tässä mittakaavassa Suomessa poikkeuksellinen.

Tehoiskuja ei turistiliikenteeseen ole aiemmin tässä laajuudessa tehty, kertoo Lapin poliisin liikenneryhmän johtaja ylikonstaapeli Jarkko Rytilahti. Ennen koronaa tehovalvontaa tehtiin erityisesti ulkomaisiin yhtiöihin mutta nyt joulukuussa valvonta laajennettiin myös kotimaisiin.

Kotimaisista tilausajokuljetuksista seuraamuksen sai noin 70 prosenttia kuljettajista. Ulkomaisista puutteellisten kuljetusten osuus oli noin 30 prosenttia ja nämä olivat enimmäkseen pieniä rikkeitä. Myös ennen koronaa toteutetussa valvonnassa ulkomaiset kuljetukset selvisivät pienemmillä seuraamuksilla.

– Määräykset ovat samat koko EU:n alueella, joten ulkomaiset yhtiöt tuntevat ne. Lisäksi kun tullaan matalan elintason maista korkean elintason maahan ei haluta ottaa riskiä. Taloudelliset seuraamukset voivat olla suuret ja siksi motivaatio noudattaa määräyksiä on olemassa, pohtii ylikonstaapeli Rytilahti eroa.

Kuorma-autopuolella sujuu paremmin

Valvonta osoitti myös, että puutteita löytyi nimenomaan linja-autopuolella, ei niinkään tavaraliikenteessä. Lapin alueella tavaraliikenteessä seuraamusten osuus on ollut noin 40 prosentin tienoilla viime vuoden loppupuoliskolla. Tavaraliikenteen puutteet kattavat lisäksi erilaiset kuormanvarmistukseen, auton kuntoon ja ylikuormaan liittyvät rikkeet, joten käytännössä tuo ero on vielä suurempi linja-autopuolen vahingoksi, toteaa Rytilahti.

Liikennevalvonnan yhteydessä poliisi valvoo myös kuljettajien ammattipätevyyttä. Poliisin näkökulmasta nykyisen koulutuksen riittävyys herättää kysymyksiä.

– Kuorma-autopuolella koulutus on lisännyt kuljettajien tietämystä. Olisi suotavaa, että linja-autopuolella tehtäisiin samat parannukset kuljettajakoulutukseen, esimerkiksi yksi lisäpäivä ajo- ja lepoaikojen käsittelyä varten, toivoo Rytilahti.

Linja-autoyritysten tarkistettava asenteitaan ja toimintatapojaan

Ylikonstaapeli Rytilahti toivoo linja-autoyritysten tarkastelevan asenteitaan, vaikka ajoja on paljon ja aikataulut ovat tiukkoja. Kyse on myös matkustajien turvallisuudesta. Ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen sekä ajopiirturin käyttöön liittyvät haasteet on yritysten pystyttävä ratkaisemaan. Suurin vastuu tässä on nimenomaan työnantajilla. Mikäli työnantaja on edellyttänyt asioiden olevan kunnossa, ne ovat ja tämäkin näkyy tien päällä.

– On kuljettajia, joille sanotaan, että kaikki on kunnossa ja hyvää matkaa, naurahtaa Rytilahti.

Valvontaa tullaan jatkamaan ja Lapin poliisi toivookin, että talven aikana rikkeiden määrä vähenisi siten, että keväällä sakkoja ja huomautuksia linja-autopuolelle joutuisi antamaan vähemmän.

AKT:n sopimustoimitsija Juha Ollas pitää valvontaa hyvänä. Liiton puolella on toisinaan epäilty, että kaikissa yrityksissä asiat eivät ole kunnossa, etenkään kuljettajakorttien osalta. Tätä on kuitenkin vaikeaa, ellei mahdotonta päästä liiton toimitsijana tarkistamaan.

– Hyvä, että tarkistetaan, kyse on kaikkien turvallisuudesta. Poliisi on tarkistanut oikeita asioita ja näyttää siltä, että Lapin poliisilla on myös riittävä koulutus tämäntyyppiseen valvontaan, kiittelee Ollas tehoiskua, ja jatkaa, että liittona AKT tukee poliisia tässä työssä.