Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: SOPIMUSRIKKOMUKSET

Lakia rikotaan eniten kuljetusalojen työpaikoilla

SAK:n luottamusmieskyselyn mukaan kuljetusalalla lakia tai työehtosopimusta rikotaan eniten. Luvut ovat lisäksi pysyneet täsmälleen samoina kuin kuusi vuotta sitten.

Teksti Hannele Siika-aho
Julkaistu

SAK:n luottamusmiehiltä kerätyn tiedon mukaan laki- ja sopimusrikkomukset olivat yleisimpiä kuljetusaloilla. Kuljetusalan luottamusmiehistä 44 prosenttia arvioi, että työnantaja on rikkonut jotain tai joitain työehtosopimuksen määräyksiä taikka lakia viimeisen 12 kuukauden aikana. Huolestuttavaa alan kannalta on se, että luku on myös pysynyt samana kuusi vuotta.

Esimerkiksi työturvallisuuslakia sekä työaika- ja lepoaikasääntöjä on rikottu. Eräs vastaaja arvioi, että tauot saadaan kyllä näyttämään paperilla oikeilta mutta toteutunut tauko jää lyhyemmäksi. Lisäksi sopimuksen mukaisia vapaapäiviä on puuttunut työvuorolistasta ja koulutusta on yritetty vääntää tapahtuvaksi omalla ajalla. Ylityö- ja lisätyökorvauksia on jätetty maksamatta ajallaan ja toisinaan ylitöiden seuranta on tehty vaikeaksi.

Työpaikoilta raportoidaan myös paikallisten sopimusten rikkeistä. On sovittu jostain, mitä työnantaja ei sitten muistakaan noudattaa. Vuosilomalakia on tulkittu työntekijän kannalta epäedullisesti ja esimerkiksi vaadittu työntekijää aloittamaan vuosilomansa vapaapäivänä.

SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila toteaa lukujen kertovan, että tilanne on kuljetusalalla ollut jo pitkään huono. Selitystä ei voida hakea esimerkiksi viimeaikaisista neuvottelukierroksista, vaan syitä on haettava muualta.

– Kyse on pikemminkin alan yleisestä tavasta kuin satunnaisesti heikosti toimivista yksiköistä, sillä lähes puolessa alan yrityksistä on ollut työehtosopimus- tai lakirikkomuksia, Juha Antila jatkaa.

SAK:n luottamushenkilöpaneelin mukaan työnantajien tekemien rikkeiden määrä on kokonaisuudessaan kasvanut viimeisten kuuden vuoden aikana. Voimakkainta kasvu on ollut yksityisillä palvelualoilla, joilla nousua vuodesta 2016 on kahdeksan prosenttiyksikköä, kun vastaava luku julkisella palvelualalla on kaksi prosenttiyksikköä ja teollisuudessa vain yksi. Kasvua on kuitenkin kaikilla aloilla.

Alojen erot ovat suuret. Teollisuudessa tilanne on kuljetusalaa parempi, vaikka ei voida pitää hyvänä sitä, että sielläkin neljäsosa työnantajista rikkoo voimassa olevia sopimuksia tai lakeja. Merkillepantavaa on myös se, että yhdelläkään SAK:n toimialalla työnantajien tekemien rikkeiden määrä ei vähentynyt tarkasteluajanjaksolla.

Lähde: SAK:n luottamushenkilöpaneeli. Lokakuu 2022. Tiedot kerätty 23.–30.9.2022.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 7/2022.