Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: TYÖTAPATURMA

Kuljetusaloilla korkea riski kuolemaan johtaviin työtapaturmiin

Uudistetulla työpaikkaonnettomuuksien tutkinnalla pyritään ehkäisemään vakavia työtapaturmia.

Teksti Mira Tenhunen
Kuva Getty Images
Julkaistu

Suomessa menehtyy keskimäärin 10–20 ihmistä vuodessa työpaikalla tapahtuneessa työtapaturmassa. Tänä vuonna elokuun loppuun mennessä Tapaturmavakuutuskeskuksen tietoon on tullut kahdeksan kuolemantapausta. Kaksi niistä tapahtui kuljetusaloilla.

– Kuljetusala on korkean riskin ala, koska alalla todennäköisyys vahingon sattumiseen on suuri ja vahingolla on usein merkittävät vaikutukset. Alalla puretaan raskaita taakkoja muuttuvissa olosuhteissa ja työskennellään usein ulkona, jolloin myös sääolosuhteet lisäävät riskiä, työturvallisuusasiantuntija Otto Veijola Tapaturmavakuutuskeskuksesta kertoo.

Kuorman purkuun liittyviä riskejä syntyy myös kansainvälisistä logistiikkaketjuista, jotka ovat kuljetusaloilla yleisiä, Veijola lisää.

– Tavaraa kulkee pitkän matkan, ja sillä on matkan varrella monta käsittelijää. Voi esiintyä monenlaisia tapoja lastata ja sitoa kuormia, oli sitten kyseessä puoliperävaunu tai kontti. Riippuen siitä, miten lasti on koottu ja onko kuormien sidonnat tehty huolellisesti, tavaraa voi tulla päälle jopa siinä vaiheessa, kun kontin ovia avataan.

– Olisi hyvä, jos tehtäisiin viime hetken riskien arviointi juuri ennen työvaiheen aloittamista, on se sitten lastaaminen tai lastin purkaminen, jotta se saataisiin tehtyä turvallisesti. On tärkeää miettiä, mitä ollaan tekemässä, vaikka kiire olisikin, Veijola jatkaa.

Jatkuvaa riskien arviointia

Kuljetusaloilla työskentelevät tekevät työssään päivittäin riskien arviointia, AKT:n työsuojelutoimitsija Pasi Ritokoski kertoo.

– Kuljettajat joutuvat tekemään jatkuvasti riskien arviointia niin ajaessaan kuin lastia purkaessaan. Usein tapaturmat tapahtuvat lastaus- tai purkupaikoilla ja terminaaleissa, ja ihmisiä on jäänyt kuorman tai kaluston väliin tai alle.

Kuljetusaloilla kuolemaan johtaneiden työtapaturmien tutkinnassa mukana oleva Ritokoski näkee alan kovan työmoraalin yhdistettynä aikapulaan selittävän osaltaan vakavien työtapaturmien määrää. Myös alihankinta tuo omat haasteensa kuljetusketjuihin.

– Tarvittavat tiedot eivät aina tahdo välittyä kuljetusketjussa.

Tutkinnalla ja omavalvonnalla ehkäistään turmia

Kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtava työtapaturma on aina valtava inhimillinen tragedia, ja Ritokoski sanookin tapaturmatutkinnan pyrkivän ehkäisemään tulevia tapaturmia.

– Työtapaturmatutkinnassa ei haeta syyllisiä, vaan tutkitaan tapaturmien taustalla vaikuttaneita tekijöitä. Tärkeintä on tuottaa tutkinnan pohjalta työturvallisuuden parannusehdotuksia, jotta tapaturmia voitaisiin ehkäistä ja että myös yritykset ottaisivat työpaikkojen riskipaikkoja ja -tilanteita omavalvonnassaan huomioon.

– Vakavien työtapaturmien objektiivinen ja yksityiskohtainen tutkiminen on tärkeää, jotta vahinkojen taustalla olevat syyt saadaan selvitettyä. Oleellista on myös tutkinnoista viestiminen, jotta tieto työturvallisuuden kehittämistoimenpiteistä päätyy niille työpaikoille, joissa sille on tarvetta, työturvallisuusasiantuntija Veijola lisää.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kesähelteet riski myös kuljettajalle

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖTERVEYS
  • Työelämän laatu heikentynyt merkittävästi

    Julkaistu: |
    Aihe: AJANKOHTAISTA
  • Luottamusmiespaneelin tulos: Työehtosopimusta rikotaan eniten kuljetusalalla

    Julkaistu: |
    Aihe: LUOTTAMUSMIESPANEELI