Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Kuljettajapula

Kuljettajapulassa uusi kuljettaja saa liki valita työpaikan

Tampereen seudulla linja-autonkuljettajien kuljettajapula konkretisoitui elokuussa. Mahdollisesti jopa satoja vuoroja jäi ajamatta. Pulaa kuljettajista on koko Suomessa.

Teksti Sini Silvàn
Kuva Silva Kärpänoja ja Getty Images
Julkaistu

Tampere nousi uutisiin, kun koulut alkoivat ja linja-autovuoroja jäi ajamatta. Tilannetta kärjisti Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n tilanne. Koiviston Auto -konserni osti keväällä yhtiön eli sen myötä konserniin siirtyi 200 työntekijää ja 86 linja-autoa. Yhtenä syynä ajamattomiin vuoroihin nostettiin työhönsidonnaisuusajan muuttuminen 12 tunnista 11,5 tuntiin. Pirkanmaan Tilausliikenteessä oli uusista säädöksistä riippumatta ajettu vanhan käytännön mukaan – ja myös aikataulut olivat sen mukaisia. Kun uuden omistajan myötä alettiin ajaa oikeiden pelisääntöjen mukaan, kaikille vuoroille ei elokuussa löytynyt kuljettajia.

Työhönsidonnaisuusaika vain yksi rikka rokassa

– Kyse on kolmesta asiasta, Pirkanmaan Tilausliikenteen imagosta, koronasta ja kolmantena on tämä yleinen linja-autonkuljettajan hyvinvointi, liian pitkät päivät, liian lyhyitä taukoja ja liian pieni palkka, AKT:n aluetoimitsija Vili-Petteri Adamsson kertoo kuljettajapulan taustoja Tampereella.

Työhönsidonnaisuusajalla on kokonaisuudessa hänen mielestään pieni merkitys. Enemmän merkitsee se, että työajat on vedetty äärimmilleen. Jos siinä tilanteessa päivästä joudutaan puolikin tuntia ottamaan pois, ollaan ongelmissa.

– Muutokset ajovuoroihin ja työaikoihin olisi ollut aikaa tehdä, mutta tehtiinkin kaupat koko yrityksestä. Ilman muuta kyseessä on ratkaistavissa oleva ongelma. 12 tunnin työhönsidonnaisuusaika ei ole ongelma, Adamsson sanoo.

Koronan myötä ihmisiä irtisanottiin ja lomautettiin. Ihmiset siirtyivät myös hakemaan parempia työoloja.

– Aiemmin ei katsottu tietokoneohjelmalla maksimaalista minuuttiaikataulua, mikä helpotti kuljettajaa. Lähtökohtaisesti kukaan ei halua olla myöhässä, Adamsson sanoo.

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n imagoa ovat vieneet alaspäin myös oikeusjutut. Niitä on ollut useita alkaen siitä, onko työntekijöillä mahdollisuutta valita pääluottamusmies. Koiviston Auton omistuksessa ainakin tämä ongelma on ratkennut. Uudeksi luottamusmieheksi Pirkanmaan Tilausliikenteelle valittiin heinäkuun alussa Sami Karjalainen.

Täytyy erittäin herkällä korvalla kuunnella kuljettajien toiveita.

Toimitusjohtajakin istuu ratin takana

Pirkanmaan Tilausliikenteen toimitusjohtaja Lauri Helke eli myös Satakunnan Liikenteen ja OnniBus.comin toimitusjohtaja toteaa, että kuljettajapula on valtakunnallinen.

Hän näkee, että alkusyksyn ja elokuun pahin jakso on jo päättynyt, kun 5. syyskuuta kesälomalaiset palasivat töihin. Hänkään ei näe työhönsidonnaisuusaikaa merkittävänä ongelmana. Lisää käsipareja ei vain ole saatu. Pahimpaan aikaan puuttui 20 kuljettajaa päivässä.

Nyt matkustajat ajaisivat linja-autoilla enemmänkin, jos yhteyksiä olisi tarjolla. Tietyillä väleillä esimerkiksi Helsingistä Turkuun voitaisiin ajaa jopa vartin välein. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet koronan takia vaikeita.

– Nyt oli kaupallisesti paras kesä ikinä. Matkustajia olisi taas hyvin ja lippujen hinnatkin ovat nousseet. Nyt ei kuitenkaan saada kuljettajia tai saadaan, mutta vain yksi tai kaksi uutta viikossa.

OnniBus.com on käyttänyt rekrytointipalkkiota, joka on nyt laajentunut koko Koiviston Auto -konserniin. Jos kuljettajan suosittelema uusi henkilö palkataan ja hän jatkaa koeajan loppuun, saa suosittelija bonuksen ja vielä toisen, mikäli uusi kuljettaja jatkaa vuoden. Tilanne on haastavin Turussa. Siellä on maksettu kampanjaluontoisesti aloitusbonus tietyin ehdoin myös uusille kuljettajille.

– Kyllä tässä täytyy erittäin herkällä korvalla kuunnella kuljettajien toiveita. Osalla kuljettajista on jo se tilanne, että he voivat valita työnantajan.

Helke näkee, että kun kilpaillaan työntekijöistä etujen pitää olla kunnossa. Palkkaus toteutetaan työehtosopimusten mukaan, mutta suosittelubonukset, työsuhdepolkupyörien kaltaiset työsuhde-edut ja työolosuhteet ovat ne, joissa säätöä tehdään. Hän pohtii, että tarvitaan lisää kursseja, alan arvostusta ja houkuttelevuutta paremmaksi.

Nähtäväksi jää, mikä on yhtiöiden linja jatkossa. Lauri Helke on vaihtamassa uusille raiteille ja siirtyy lokakuun vaihteessa Fenniarailin toimitusjohtajaksi.

– Kuljettajapula jatkunee, kunnes saadaan työaikakysymykset kohdilleen ja työn yhtäjaksoiset kestot lähemmäksi toimistotyöaikoja, Tampereen Seudun Linja-autohenkilökunta ry:n puheenjohtaja Markku Peltola kommentoi.

– Kuljettajat tarvitsevat asianmukaiset tauko- ja sosiaalitilat, AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokoski painottaa.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nämä asiat jokaisen pitäisi tietää työsuojelusta

    Julkaistu: |
    Aihe: Työsuojelu
  • Suunnittelijaksi kuljettajan kokemuksella

    Julkaistu: |
    Aihe: OPISKELIJA
  • Kannustuspalkkio töihin tulemisesta Pariisissa

    Julkaistu: |
    Aihe: PARIISIN BUSSILIIKENNE