Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Sähköinen liikenne

Kuljettajan kannalta sähkörekka on hiljainen, mutta moottorissa voimaa

Posti otti toukokuussa käyttöön ensimmäisen sähköisen rekan. Hankinnan takana on yhtiön pyrkimys kohti nollapäästöjä. Harva kuljettaja on vielä päässyt sähkörekkaa koeajamaan, mutta Louis Cothardin kokemukset ovat myönteiset.

Teksti ja kuva Mikko Nikula
Julkaistu

Omasta mielestä tosi hyvä. Ei pidä paljon mitään ääntä ja kulkee kevyesti, kuvailee Posti Kuljetus Oy:ssä työskentelevä yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Louis Cothard.

Moottorin äänettömyys on sähkörekan ilmeisin ero dieselrekkaan verrattuna. Tämä tosin tuo kuljettajalle myös uudenlaisia haasteita, sillä kuuloaistiinsa luottavat jalankulkijat eivät välttämättä tajua auton lähestyvän.

– Tästä meillä oli koulutuksessa puhetta. Sähkörekka tosiaan on sellainen hiipijä, että kaupunkialueella sitä ei ole helppo huomata, Cothard sanoo.

Auton malli on Volvo FM 42T Electric ja se on toistaiseksi suuri harvinaisuus, sillä sähkörekkoja on Suomessa rekisteröity vasta muutamia. Niitä ovat hankkineet kuljetusalan suuret yritykset.

Kiihtyvyyttä enemmän kuin dieselissä

Posti on käyttänyt sähkörekkaa ensisijaisesti pääkaupunkiseudulla. Jonkin verran sillä on ajettu myös Turkuun ja Tampereelle. Akkuja autossa on kuusi ja niiden kapasiteetti on 540 kilowattituntia. Useimmiten latauspaikkoina toimivat suurteholatausasemat Vantaan PKS-terminaalissa, Turun suunnalla Liedon ja Tampereen suunnalla Pirkkalan terminaalissa.

Vantaalla asuva 29-vuotias Cothard kuuluu AKT:n osastoon 007 eli Helsingin Autoalantyöntekijöihin. Hän on ollut sähkörekan ratissa melko vähän, mutta ajanut kuitenkin sillä osana kuljettajakoulutusta yhden keikan, poikkeuksellisesti Lahteen.

– Tarkoitus oli mennä Turkuun. Mutta Liedon latauspaikka ei kuulemma toiminut, laitteistossa oli vikaa. Päätettiin sitten lähteä Lahteen ja otettiin jokin sinne menevä kuorma mukaan. Matka oli sen verran lyhyt, että yksi lataus riitti hyvin. Toimintasädehän autolla on 350 kilometriä.

Kiihtyvyyttäkin ajokista löytyy, Cothardin mukaan paremmin kuin die­selmoottorista, jossa vaihteiden vaihtuminen vie automaatillakin oman aikansa.

– Sähkörekasta saa välittömän väännön, tietokone ohjaa sen oikealle tasolle. Sitä ei ole tullut testattua, että iskisi kaasun heti pohjaan, mutta kyllä koneesta voimaa löytyy. Hevosvoimia on 666, en tiedä sitten, onko se läpällä laitettu vai sattumaa.

Pääesteenä sähkörekkojen laajemmalle käytölle on toistaiseksi se, että latausinfrastruktuuria on niukasti. Tarvittaessa kuljettaja voi kyllä latausliitintä käyttämällä ”tankata” myös sähköisten henkilöautojen latauspaikoilla, mutta tämä on hidasta. Suurteholatausasemilla lähes tyhjien akkujen täyttäminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia.

– Jos pitäisi valita diesel- ja sähkörekan välillä, niin sähköllä minä lähtisin. Pitäisi vain olla enemmän akkuja autossa tai enemmän latausasemia terminaaleissa, sanoo Cothard.

Päämääränä päästötön Posti 2030

Sähkörekka on osa isompaa siirtymää. Posti hankki ensimmäisen sähkökuorma-autonsa vuoden 2021 lopussa ja niitä on tällä hetkellä kymmenen. Sähköisiä pakettiautoja yhtiöllä on jo parisataa.

– Postin strategiana on vuoteen 2030 mennessä saavuttaa nollapäästöt eli olla täysin fossiilivapaita. Tässä asiassa Posti on Suomessa yksi edelläkävijöistä, kertoo kalustoasiantuntija Matias Lehtomäki.

Tavoitetta tukemassa Postilla on myös kolmisenkymmentä nesteytetyllä biokaasulla (LBG) toimivaa rekkaa ja pari paineistetulla biokaasulla (CBG) kulkevaa kuorma-autoa. Molempien määrää aiotaan kasvattaa kuluvan vuoden aikana.

– Me tunnustelemme eri keinoja, joilla tavoitteen voi saavuttaa. Vaihtoehtoiset polttoaineet kehittyvät ja menevät joka vuosi vähän eteenpäin. Sähkö ja biokaasu ovat ne tämän hetken vaihtoehdot, ja vety on tulossa jollain aikavälillä.

Nollapäästöihin pääseminen ei ole halpaa. Sähkörekkojen hinnat ovat selvästi eri kategoriassa kuin perinteisten rekkojen.

– Se voi maksaa enemmänkin kuin tuplat verrattuna tavalliseen dieseliin. Mutta me olemme hankkineet näitä liisattuina siten, että huolto kuuluu kokonaispakettiin.

Maallikon silmin päästöttömyys vuonna 2030 voi vaikuttaa hyvin vaikeasti saavutettavalta, jopa mahdottomalta päämäärältä, onhan vuosikymmentä jäljellä enää reilut kuusi vuotta. Uskooko Lehtomäki, että Posti onnistuu?

– Töitä se vaatii paljon, mutta on kyllä tehtävissä. Siihen täytyy hyödyntää olemassa olevia ja tulevia teknologioita.