Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: HCT-YHDISTELMÄ

HCT on todella pitkä

Teksti Jaakko Takalainen
Kuvat Ilkka Heino
Julkaistu

High Capacity Transport (HCT) on kansainvälisesti vakiintunut termi sallittua pidemmille tai tieliikenteen raskaammille yhdistelmille, joita ei pidetä erikoiskuljetuksina.

Vuonna 2019 yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvoi 25,25 metristä 34,5 metriin, mikäli yhdistelmässä on vähintään 11 akselia.

Jari Olkkosen yhdistelmän pituus on 34,2 metriä, ja kokonaismassa enimmillään 76 tonniin. Vaarallisten aineiden kuljetuksessa (ADR) kokonaismassa on 60 tonnia. Yhdistelmä koostuu nupista, 15 metrin ja 13 metrin perävaunusta. Akseleita on 12, joista 2 vetävää. Kaikkiaan renkaita on 28.

– Jos kaikki renkaat joutuisi kerralla vaihtamaan, rengaskauppias varmaankin varaisi etelänmatkan. Sen verran kalliita renkaat ovat, 600-800 euroa kappale, laskee Jari Olkkonen.

– Oikein mukava ajettava, kunhan kaarteet ja ympyrät ovat tarpeeksi suuret ja lumettomat.

Polttoainetta rekan kahteen tankkiin mahtuu 400 + 400 litraa eli 800 litraa. Naftaa HCT-rekka kuluttaa noin 48 litraa sadalla kilometrillä (Ennen Sipoonlahden tankkausta 48,6 l/100 km).

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Terveys ja turvallisuus edellä: makkaraperunat jäivät pois

    Julkaistu: |
    Aihe: HCT-YHDISTELMÄ
  • Raskaan liikenteen taukopaikat kortilla: Kehä III:n sisällä HCT-rekka ei hevillä mahdu parkkiin

    Julkaistu: |
    Aihe: HCT:N TAUKOPAIKAT