
Cofund oy toimii erikoisten järjestelyjen avulla – toimitusjohtaja kiistää yhteydet itse aloittamaansa yhtiöön
Kuorma-autoalalla toimiva Cofund oy kietoutuu yhteen kuljettajia värväävien kommandiittiyhtiöiden kanssa. Toimitusjohtaja kiistää yhteydet sekä näihin että yritykseen, jolle on parhaillaan siirtämässä toimintaansa.
Monen kuorma-autoalla toimivan silmään on viime aikoina pistänyt yritys nimeltä Cofund. Sen autoja näkyy niin somessa kuin teillä, työmailla ja laivoilla. Usein Cofundin somejulkaisuissa esiintyy myös autoja, joissa lukee Kiila-Kuljetus.
Cofundilla tai Kiila-Kuljetuksella ei kuitenkaan ole omia nettisivuja. Kukaan AKT:n aktiiveista ei tunnu tuntevan ketään, joka työskentelisi kyseisissä yrityksissä. Yritystiedoissa molempien henkilöstömääräksi on viime vuonna merkitty nolla. Cofundilla edes päätoimiala ei ole kuljetus vaan rahoituspalvelut.
Mitä yrityksiä nämä ovat ja miten ne toimivat?
Perustettu yhdessä Ylös ky:n kanssa
Selvittelyssä on palattava ensin vuoteen 2020, jolloin Cofund oy on perustettu.
Samana vuonna sen kanssa perustettiin Ylös ky -niminen kommandiittiyhtiö, jonka toimiala on henkilöstövuokraus. Perustamisen aikaan Cofundilla ja Ylös ky:llä oli sama käyntiosoite ja sama vastuuhenkilö, Heikki Koljonen. Hän on edelleen Cofundin toimitusjohtaja muttei näy enää Ylös ky:n tiedoissa.
Ylös ky:n taloustietoja ei ole saatavilla, eikä sillä ole enää omia nettisivuja. AKT-lehdellä on kuitenkin hallussaan kuvia yrityksen vanhoilta sivuilta.
”Unohda ikuinen murehtiminen työntekijöiden kustannuksista”, sivut mainostivat. Yhtiö kertoi toimivansa kahden yrityksen eli Ylös ky:n ja Cofundin kautta ja välittävänsä pääasiassa kuljetus- ja rakennusalan töitä.
Vuokrattaville työntekijöilleen Ylös ky:llä oli tarjolla varsin poikkeuksellinen sopimusmalli. ”Kyseessä ei ole työsuhde”, yhtiö korosti. Sen sijaan vuokramiehet värvättiin kommandiittiyhtiön yhtiömiehiksi. Tämän luvattiin olevan ”helppoa ja tuottoisaa”.
Ylös ky kertoi tekevänsä sopimukset asiakasyritysten kanssa ja hoitavansa laskutuksen. Työn suorittanut kuljettaja eli yhtiömies sai kirjata tekemänsä palvelut sovellukseen, ja korvaus suoritettiin hänelle kahdesti kuukaudessa.
Ei Cofundin autoissa voi Kiila-Kuljetus lukea.
Ylös ky kertoi huolehtivansa myös verot ja yrittäjän eläkevakuutuksen yhtiömiestensä puolesta. Ajatuksena siis selvästi oli, että kuljettajat toimivat yrittäjinä eivätkä työntekijöinä.
Aluehallintovirastot ovat monissa samankaltaisissa tapauksissa todenneet, että kyse on työsuhteiden peittelystä. Vastikään korkein hallinto-oikeus linjasi samoin myös ruokaläheteistä.
Erona ruokalähetteihin tosin on, että kommandiittiyhtiön yhtiömiehellä on kaiken päälle vastuu yhtiön veloista.
Houkutteli etenkin velkaantuneita
Ylös ky:n alkuvuosina siihen kiinnitti huomionsa Juho Valkila, joka piti tuolloin Velkakierrepulla-nimistä blogia. Hän toimi silloin velallisten tukiryhmässä Facebookissa ja ajoi aktiivisesti velallisten oikeuksia.
Valkila kertoo, että Ylös ky oli paljon esillä velallisten ryhmässä. Hänen käsityksensä on, että yhtiö lähestyi erityisesti velallisia ja tarjosi mahdollisuutta saada osa ansioista esimerkiksi kilometrikorvauksina. Näin yhtiömiehet pystyisivät tienaamaan, vaikka olisivatkin ulosoton asiakkaita.
Valkila ja hänen haastattelemansa asiantuntijat pitivät järjestelyä kuitenkin erittäin ongelmallisena. Yhtiömiehet vastaavat käytännössä toistensa tuloista ja menoista – vaikka eivät todennäköisesti tunne toisiaan ja toistensa taloudellista tilannetta lainkaan.
”En ole toiminut Ylös ky:ssä”
Ylös ky:llä on rekisteritietojen mukaan edelleen noin 80 yhtiömiestä. Heitä tulee ja menee edelleen, ja viimeisimmät nimet on kirjattu rekisteriin tänä kesänä.
Sosiaalisen median avulla on helppo selvittää, että iso osa yhtiömiehistä on tavallisia kuorma-autonkuljettajia. Myös esimerkiksi maanrakennusalan pienyrittäjiä on mukana.
Kun AKT-lehti soittaa Ylös ky:n tiedoissa näkyvään numeroon, siinä vastaava Katja kehottaa soittamaan Heikki Koljoselle. Katjan mukaan Koljonen on oikea henkilö vastaamaan kysymyksiin Ylös ky:stä.
Siis sama Heikki Koljonen, joka on Cofund oy:n toimitusjohtaja?
– Kyllä joo.
Mikä näiden yritysten yhteys on?
– Siitä voit tiedustella Heikiltä.
Heikki Koljonen puolestaan väittää, että hän ei liity Ylös ky:hyn. Hänen mukaansa Cofund on aiemmin ostanut sen palveluita mutta ei osta enää. Koljonen sanoo, että hänen käsityksensä mukaan Ylös ky ei enää myy vuokratyövoimaa kenellekään, ja arvelee, että toiminta on saattanut loppua.
Hän epäilee, että tänä kesänä päivitetyt rekisteritiedot yhtiömiehistä eivät ehkä ole ajan tasalla.
Kysyn vielä kerran, eli sinä et toimi Ylös ky:ssä?
– En toimi.
Oletko toiminut jossain kohtaa?
– En ole toiminut.
Silloin kun Ylös ky on perustettu, niin…
– Ei kun anteeksi, silloin aikanaan, kun se on perustettu, mutta olen jäänyt siitä kokonaan pois. Olen ollut hetken aikaa siellä prokuristina, se pitää paikkansa. Onko siitä nyt kolme vuotta, en muista millään ulkoa. Prokuristi olen ollut, mutta en ole enää millään tavalla tekemisissä.
Ja et tiedä siitä, mitä ne siellä tekevät?
– No en, kun en osta palvelua.
”En tee yhteistyötä veljeni kanssa”
Onko Ylös ky:n toiminta siis loppunut ja Cofund ryhtynyt hankkimaan kuljettajansa muulla tavoin? Tarina ei ole niin yksinkertainen. Tässä kohtaa kuvaan astuu mukaan Kiila-Kuljetus.
Cofundin Facebook-kanava on aktiivinen, ja siellä esitellään usein yrityksen autoja. Kuvissa olevissa autoissa lukee monesti Kiila-Kuljetus. Cofundin ja Kiila-Kuljetuksen teippaukset ovat identtiset, ja ainakin yksi rekisterikilven perusteella sama auto esiintyy niin Cofundin kuin Kiila-Kuljetuksen nimissä.
Kiila-Kuljetuksen vastuuhenkilö on rekisteritietojen mukaan Jaakko Koljonen.
Heikki Koljonen kuitenkin kiistää, että yrityksillä olisi mitään yhteyksiä.
Teidän autoissa lukee monesti Kiila-kuljetus. Yritin myös siitä etsiä vähän tietoja…
– Ei Cofundin autoissa voi Kiila-kuljetus lukea.
No kyllä niissä lukee, ihan somessa on paljon kuvia.
– Onko someen otettu vääriä kuvia, mutta Kiila-kuljetus on käsittääkseni ihan oma yhtiönsä. Tai ei käsittääkseni vaan on.
Onko se jossain yhteydessä teihin?
– Ei. Ei.
Toimitusjohtajalla on sama sukunimi kuin sinulla. Onko se ihan sattuma?
– Varmaan. Tai kai sukulaiset saavat bisnestä tehdä.
Saavat toki.
– Mutta en ole Kiila-kuljetuksen kanssa missään tekemisissä muuta kuin tiedän, kuka on omistaja ja kuka siellä johtaa.
Veli paljastaa totuuden
Jaakko Koljonen ei ole samoilla linjoilla. Hän sanoo suoraan, että Cofund on hänen veljensä firma ja Kiila-Kuljetus ja Cofund tekevät paljon yhteistyötä.
Jaakko Koljosen mukaan Cofundin kuljetusliiketoiminta on vähitellen siirtymässä Kiila-Kuljetukselle.
– Käytännön pakosta silloin alkuun autoja oli Cofundilla, ja nyt sitten ruvetaan vähitellen siirtämään niitä Kiilalle, Koljonen sanoo.
Minkä takia veljesi sanoi, ettei Cofundilla ja Kiila-Kuljetuksella ole mitään yhteyttä?
– Vaikea tuohon on vastata.
Kai sukulaiset saavat bisnestä tehdä.
Omassa haastattelussaan Heikki Koljonen kertoo, että Cofundilla on nykyisin sekä omia työntekijöitä että vuokratyövoimaa. Käyttämänsä vuokratyöyrityksen nimeä hän ei kerro. Jaakko Koljonen puolestaan kertoo, että Kiila-Kuljetuksella ei ole lainkaan omia työntekijöitä vaan se käyttää pelkästään vuokratyövoimaa.
Kiila-Kuljetuksen käyttämä vuokratyöyritys on nimeltään Suomen Henkilöstöleasing. Sen vastuuhenkilö on Karin Koljonen.
Uusi yritys, samat nimet listalla
Myös Suomen Henkilöstöleasing on kommandiittiyhtiö. Se on perustettu viime vuonna, ja sen toimiala on rekrytointi. Luettelotiedoissa se kertoo tarjoavansa ”joustavia rekrytointipalveluja yhdistäen työnantajat ja työntekijät tehokkaasti”. Omia nettisivuja sillä ei ole.
Tässä kohtaa lukija saattaa arvatakin, miten tarina jatkuu. Suomen Henkilöstöleasingin 71 yhtiömiehestä yli 40 on samoja kuin Ylös ky:ssä.
Tuttuun tapaan iso osa yhtiömiehistä on tavallisia kuorma-autonkuljettajia. Joidenkin tiedoissa somessa lukee ”työskentelee yrityksessä Cofund”.
Ainoa näkyvä ero Ylös ky:hyn on, että Karin Koljosta lukuun ottamatta yhtiömiehet ovat nyt äänettömiä. Se tarkoittaa, että heillä on vähemmän vastuuta yrityksestä.
Onko Suomen Henkilöstöleasingin toimintatapa muuten sama kuin Ylös ky:n muutama vuosi sitten mainostama, ei ole tiedossa. AKT-lehti ei pysty todistamaan, että kommandiittiyhtiön kautta tehtävän henkilöstövuokrauksen tarkoituksena olisi esimerkiksi kiertää työsuhteiden velvoitteita.
Auki jää kuitenkin myös toinen kysymys:
Jos Cofundin toiminnassa on kaikki kunnossa, miksi sitä pitää yrittää peitellä?
Onko sinulla kokemusta Ylös ky:stä, Cofundista tai Kiila-Kuljetuksesta? Voit ottaa luottamuksellisesti yhteyttä Tua Onnelaan 045 259 1980 tai Sini Silvàniin 044 412 3009