Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Kuljettajapula

Auto- ja kuljetusalan järjestöt vaativat yhdessä kunnon taukotila-asian ratkaisua

Auto- ja kuljetusalan järjestöt ponnistelevat yhdessä, että linja-autonkuljettajien sosiaalitila-asiat saataisiin kuntoon.

Teksti Sini Silvàn
Julkaistu

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry ja Linja-autoliitto ry haluavat linja-autonkuljettajien kilpailutetun linja-autoliikenteen sosiaalitila-asiat kuntoon. Järjestöt lähettivät yhteisen kirjeen joukkoliikennettä järjestäville kaupungeille sekä mm. liikenne- ja viestintäministeriöön.

Kirje muistuttaa joukkoliikenteen merkityksestä vihreässä siirtymässä. Jotta linja-autoliikenne sujuu ja kuljettajia saadaan rekrytoitua, myös kaupungeilla on oma roolinsa. Järjestöt ehdottavat, että kaupungit ottaisivat järjestämisvastuun kuljettajien sosiaalitiloista. Tiloissa tulisi olla vähintään saniteettitila ja mahdollisesti myös taukotila. Tilat voisivat olla niin ostoskeskuksissa, kaupungin toimitiloissa, bajamajoina linjojen päätepisteillä tai erillisinä tiloina.
Järjestöt muistuttavat, että päätösvalta kaavoituksen, linjareittien, sosiaalitilojen sijoittelun yms. osalta on kaupungeilla. Koska kilpailutukset pyörivät koko ajan, yksittäisten linja-autoyritysten on usein mahdotonta hankkia sosiaalitiloja liikennöintisopimuksen ajaksi.

Asia on tärkeä sekä kuljettajien työturvallisuuden ja -hyvinvoinnin että alan vetovoimaisuuden ja tasa-arvon kannalta. Vastuullisesti järjestetyllä linja-autoliikenteellä ja kuljettajien sosiaalitiloilla on iso merkitys kaupunkien imagon, ympäristöterveyden sekä siistin kaupunkikuvan kannalta.

Asia on tärkeä sekä kuljettajien työturvallisuuden ja -hyvinvoinnin että alan vetovoimaisuuden ja tasa-arvon kannalta.

Perusajatus olisi, että sosiaalitilat olisivat sopimusliikenteen yhteiskäytössä ja linja-autonkuljettajat voisivat käyttää tiloja työajallaan. Tilat ja niiden ylläpito huomioitaisiin osana kilpailutuskokonaisuutta, näin kustannuksia olisi mahdollisuus jakaa. Tämä malli toimii jo HSL:n alueella. Myös muissa kaupungeissa olisi saatava taukopaikat kuntoon, vaikka liikennöitsijä vaihtuu.

– Nyt ratkaisua haetaan yhdessä. Kuljettajapulaa ei edesauta se, että taukopaikkoja ei ole tai ne eivät ole saavutettavissa. Myös työvuorosuunnittelu ja pitkät työnsidonnaisuusajat vaikeuttavat kuljettajien taukomahdollisuuksia sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, sanoo AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom, joka on yhdessä AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokon kanssa kirjeen allekirjoittajana AKT:n puolesta.

Blom muistuttaa, että tulevan talven työehtosopimuskierroksella tavoitellaan joka tapauksessa parannuksia kuljettajien työskentelyolosuhteisiin ja ajoaikoihin.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Taija Niemen ihan tavallinen työpäivä on minuuttipeliä

    Julkaistu: |
    Aihe: Tavallinen työpäivä
  • Suunnittelijaksi kuljettajan kokemuksella

    Julkaistu: |
    Aihe: OPISKELIJA
  • Hallituksen työelämäkysymysten kolmikantatyöryhmät – pelkkää teatteria

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖMARKKINASYKSY