
AKT:lle merkittävä voitto käräjäoikeudessa ahtaajien jalkautusjutussa
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto sai voiton ahtaajien jalkautusta koskevassa jutussa käräjäoikeudessa. Päätöksen mukaan Euroports Rauman tulee maksaa 16 ahtaajalle saamatta jääneitä palkkoja.
Käräjäoikeuden juttu koski tilannetta, jossa UPM:n kieltäytyi konsernikohtaisesta työehtosopimusneuvottelusta. Sen vuoksi Paperiliitto aloitti työnseisauksen 1. tammikuuta 2022 koskien UPM:n tehtaita, joista yksi oli Raumalla.
Työnseisauksen takia Rauman satamaan ei tullut tavaralasteja UPM:ltä. Satamaoperaattori Euroports Rauma Oy:n mukaan tämä johti tilanteeseen, jossa työnteko oli estynyt osapuolista riippumattoman syyn takia.
Euroports Rauma jalkautti joukon ahtaajia. Osa näistä vaati, että Euroports Rauman tulee maksaa palkkasaatavaa, sillä tosiasiassa työ ei ollut vähentynyt näin merkittävästi.
Jalkautuksella tarkoitetaan työsopimuslaissa tilannetta, jossa työntekijä on estynyt tekemästä työtään toisten työntekijöiden työtaistelutoimenpiteen vuoksi, jolla ei ole riippuvuussuhdetta hänen työehtoihinsa tai työoloihinsa. Jalkautustilanne voi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun jokin tuotantolaitos on lakon vuoksi suljettu eikä sieltä voi hakea tavaraa, jolloin esimerkiksi kuljettajat eivät ole lakossa eikä lakko kohdistu heidän työehtoihinsa mutta työnteko estyy.
Euroports Raumalla työskentelevästä noin 90 ahtaajasta työnteko olisi työnantajan mukaan estynyt 27:ltä. Työnteon estyminen ei koskenut kaikkia työntekijöitä, sillä satamassa käsiteltiin myös muita kuin UPM:n lasteja. Euroports Rauma Oy:n jalkauttamille ahtaajille maksettiin palkkaa seitsemän päivän ajalta, mutta sen jälkeen palkanmaksu päättyi.
Työnteon määrä ei ollut olennaisesti vähentynyt
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton puolesta juttua ajoi oikeudessa asianajaja Anna Lassenius asianajotoimisto Kasanen & Vuorinen Oy:ltä. Hän kertoo, että merkityksellistä työntekijöiden kannalta on se, että työsopimuslain 2:12 § 2 momentin mukaan työnteon keskeytys saa alkaa vasta kun työnteko tosiasiallisesti estyy.
- Ei riitä, että työnteko vähenee, vaan työnteon tulee tosiasiallisesti estyä. Työnantaja ei voi näin ollen käyttää tätä pykälää esimerkiksi korvaamaan lomautuksia, jotka tulisivat kalliimmaksi. Lomautuksissa tulee käydä ensin yt-neuvottelut ja palkanmaksuvelvoite on pidempi kuin edellä mainitun pykälän edellyttämä seitsemän vuorokautta.
Käräjäoikeudessa esitetyn näytön perusteella ahtaajat ovat olleet valmiita tekemään työtä laaja-alaisesti erilaisissa ahtaajan tehtävissä. Kenenkään yksinomaisena tehtävänä ei ole ollut UPM:n sellun tai paperin käsittely. Lakko ei myöskään aiheuttanut sellaista tavaramäärän romahtamista, että se olisi oikeuttanut työnantajan, Euroports Rauma Oy.n, jättämään maksamatta palkkaa ja jalkauttamaan työntekijöitä.
Näin ollen käräjäoikeus katsoi, että ahtaajilla oli ollut oikeus saada palkkaa siltä ajalta, jonka he olivat jalkautettuina lakon päättymisen jälkeen siihen saakka, kunnes heidät on kutsuttu takaisin töihin.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry voitti käräjäoikeudessa, jonka 28.8.2025 tehdyn päätöksen mukaan vastaajan, Euroports Rauma Oy:n, tulee maksaa ahtaajille näiden vaatima palkkasaatava.
Lassenius muistuttaa, että tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Euroports Rauma Oy voi valittaa käräjäoikeuden tuomiosta.