Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: IHAN TAVALLINEN TYÖPÄIVÄ

”Ajaminen on se, mistä pidän” – Taijan Niemen ihan tavallinen työpäivä on minuuttipeliä

Lähde AKT-lehden matkassa turkulaisen linja-autonkuljettajan matkaan.

Teksti ja kuvat Mikko Perttunen
Julkaistu
Linja-autonkuljettajan työkalu on tietysti itse auto. Taija Niemi on hakenut valmiiksi käynnissä ja lämpimänä olevan auton aamuvarhain Turun Citybusin talleilta. Kuljettajan vaihto seuraavaan tapahtuu iltapäivällä Kaarinassa.
Kello ei ole edes kahtatoista, mutta Taija Niemen työpäivä on hyvän matkaa yli puolenvälin. Hän on herännyt jo kello 3.05 eli kaksi tuntia ja vartti ennen työpäivän alkua. Niemi uskoo, että perheelliselle työ olisi huomattavasti hankalampaa järjestää.
Maksaminen on vuosien varrella helpottunut. Turun ja lähikuntien yhteisellä Föli-alueella voi maksaa lähimaksulla. Enää ei linja-autossa juuri käteistä liiku.
Turussa useimmat linjat matkaavat päätepysäkiltä päätepysäkille kauppatorin kautta. Taija Niemen ajama linja 221 on lähdössä kohti kauppakeskus Myllyä.
Joillakin osuuksilla bussi on lähes tyhjä., mutta välillä kaikki eivät mahdu edes istumaan. Puolenpäivän aikoihin Myllyyn matkaavassa autossa on hyvin tilaa.
Vuorokohtaisesti on tietty ajosarja, minkä mukaan ajetaan, ja josta selviää, tuodaanko auto tyhjänä talleille, tuleeko vaihtokuljettaja ja tehdäänkö vaihto keskustassa vai päätepysäkillä. Ajovuorojen järjestely on melkoinen palapeli.
Niemi kokee, että suurin haaste työssä on henkilöautojen seassa sompailu. Liikennekulttuuri on muuttunut hänen uransa aikana stressaavammaksi. Autoja tuntuu olevan liikenteessä enemmän kuin vuosituhannen vaihteessa.
Niemi aloitti linja-auton ratissa 24 vuotta sitten. Hän opiskeli kuljetuspuolen jo ammattikoulussa, mutta työelämä vei sen jälkeen Nokian tehtaille Saloon. Kun monitoripuoli lopetettiin, suuntasi Niemi linja-autokurssille Huittisiin. Ensin hän ajoi pidempää matkaa, mutta päätyi pian Turkuun ajamaan kaupunkiliikennettä.
Työpäivän aikana ei useinkaan jää aikaa lähteä erikseen lounaalle, eivätkä lounaspaikat välttämättä ole edes auki ruokatauon aikaan. Niemellä on usein mukana omat eväät.
Samana päivänä vietetään Turussa suurta opiskelijatapahtumaa, Pikkulaskiaista, mikä näkyy linja-autossakin keskustaan vaeltavana haalariväkenä.
Linja-autonkuljettajan työssä on paljon stressaavia puolia. –Vaikka ihmiset eivät aina olekaan niin ihania, niin suurin osa on kuitenkin ihan asiallisia ja kivoja