Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Kemi-Tornion satamapäiville saapui osallistujia ympäri Suomea. Osallistujat pääsivät tutustumaan mm. Kemin Sataman laajennushankkeeseen, jossa satamaan rakennetaan uusi, yli 400 metrin pituinen laituri. 
Aihe: Satamapäivät 2022

Tulevat tes-neuvottelut puhuttivat satamapäivillä

Lähes sata ahtaajaa osallistui AKT:n satamapäiville, jotka järjestettiin Kemi-Torniossa 2.–4.9. Yhteen kokoontuminen osoitti jälleen kerran voimansa.

Teksti ja kuvat
Susanna Chazalmartin
Julkaistu

Satamapäivillä on perinteisesti ollut ahtaajille iso merkitys. Tiivis ahtaajien yhteisö kokoontuu viikonlopuksi yhteen verkostoitumaan, tapaamaan kollegoita ja kuulemaan alan kuulumisia.

Kemi-Tornion satamapäivien järjestelyistä vastasivat tänä syksynä Röyttän Satamatyöläiset ry osasto 165 ja Kemin Ahtaajat ry osasto 141.

Myös tänä vuonna satamapäiville kokoontui runsas joukko ahtaajia eri puolilta Suomea. Perjantaina ohjelmassa oli yhteinen ruokailu ja illanvietto tunnelmallisessa Erä-Valakian Savotassa Kemissä. Lauantain kokouksen jälkeen osallistujat pääsivät tutustumaan Kemin Ajoksen ja Tornion Röyttän satamiin, jossa satamien edustajat esittelivät toimintojaan ja kertoivat näkymistään.

Jari Sivula on sitä mieltä, että kunta-alan tekemä korotusautomaatti on päättäjien ongelma. Ahtaajien käymiin neuvotteluihin sillä ei saa olla vaikutusta.

Poikkeuksellinen tilanne näkyy satamissa

Haminasta saapunut Oy Saimaa Terminals Ab:n pääluottamusmies Jari Sivula kiitteli tapahtuman antia.

– Täällä on oikeasti kaikki paikalla AKT:n johdosta paikallisosastoihin. Tämä on hieno tilaisuus kuulla missä alalla tällä hetkellä mennään, Sivula sanoo.

Venäjän sota Ukrainassa on Sivulan mukaan vaikuttanut jonkin verran Haminan ja Kotkan satamiin. Kun tavara ei liiku enää Saimaan kanavaa pitkin, osa siitä on siirtynyt merisatamiin.

– Meillä menee yhtiönä tällä hetkellä hyvin. Töitä on paljon. Uusi Stora Enson varasto aloitti operoinnin Kotkan satamassa elokuun alussa, ja sen myötä myös selluliikenne on lisääntynyt.

Järjestävän tahon, Kemin Ahtaajien puheenjohtaja Jari Kallio puolestaan kertoi kollegoilleen, miten Stora Enson Veitsiluodon tehtaan lakkautus on näkynyt Kemin Ajoksen satamassa. Metsä Fibre omistaa nyt sata prosenttia Kemi Shippingistä.

– Tavaraliikenne Stora Ensolta loppui kokonaan tänä vuonna, mikä vaikutti tietysti paljon. Jouduimme läpikäymään yt-neuvottelut, jotka saatiin hyvässä hengessä päätökseen. Vuoden päästä käynnistyvä uusi Metsä Fibren tehdas tulee kuitenkin lisäämään tavaramääriä uudelleen, joten sen myötä tulevaisuuden näkymät ovat hyvät, Kallio sanoo.

Jarmo Pekkarinen ei usko ekonomistien ennustamaan kolmen prosentin inflaation toteutumiseen ensi vuonna. Hän uskoo, että TES-neuvotteluista on tulossa erityisen tiukat. 

Tornion Röyttässä toimivan Outokumpu Shippingin pääluottamusmies Jarmo Pekkarinen on pessimistisempi. Outokumpu on Suomen suurin sähkön kuluttaja ja tämänhetkinen energiakriisi vaikuttaa suoraan sen tuotantoon.

– Satamaan sähkönhinnan nousulla ei vielä ole ollut vaikutusta. Tällä hetkellä meillä vaikuttavat enemmän Euroopan kesälomat ja huoltoseisokit. Huolta herättävät kuitenkin Outokummun puheet tuotannon siirtämisestä halvemman energian maihin. Nähtäväksi jää ovatko ne vain puheita, vai realisoituuko uhkakuva, Pekkarinen sanoo.

Jari Kallio odottaa kiinnostuneena, miten Metsä Fibren Kemin uusi tehdas vaikuttaa Ajoksen satamassa käsiteltävän tavaran määrään. 

Ruosteet pois lakkokoneesta

Lauantaiaamun kokouksessa AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko otti odotetusti kantaa tuleviin tes-neuvotteluihin. Täysin poikkeuksellinen aika tulee Kokon mukaan näkymään neuvottelupöydässä.

– Positiivista on se, että Ukrainassa käytävä sota ei ole vaikuttanut Suomen satamiin niin paljoa kuin pelättiin. Työnantajat maalailevat taantumaa, mutta näin tilanne tuppaa olemaan aina ennen neuvotteluja. Totuus on, että Suomi on sopeutunut tilanteeseen yllättävänkin nopeasti, Kokko sanoo.

Kun pidämme omat rivit suorina, tulemme pärjäämään neuvotteluissa hyvin.

Suurimmat huolenaiheet työehtosopimusneuvottelut ovat Kokon mukaan inflaatio sekä kunta-alan erillisratkaisun kytkeminen AKT:n sopimukseen.

– On selvää, että inflaation vaikutukset on saatava kompensoitua. Kun pidämme omat rivit suorina, tulemme pärjäämään neuvotteluissa hyvin. On kuitenkin sanottava, että puhumalla tuskin pääsemme maaliin asti.

Myös yleisössä oltiin valmiina rapsuttamaan lakkokoneesta ruosteita pois. Samalla painotettiin, että vaikka satama on hyvä ase neuvotteluissa, sitä täytyy käyttää järkevästi.

Jarmo Pekkarinen painotti Ismo Kokon tavoin, että neuvotteluihin lähdetään omista lähtökohdista.

– Työnantajapuoli tulee varmasti tuomaan kunta-alan erillisratkaisun pöytään, mutta me neuvottelemme ensisijaisesti omillemme. Annamme oman esityksemme ja katsomme mitä siitä seuraa.

Satamapäivät päättyivät lauantaina AKT:n tarjoamaan illalliseen. Seuraavien satamapäivien pitopaikaksi valittiin Oulu.

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko ennustaa tulevasta työmarkkinakierroksesta hankalaa. Palkkamaltti ei ole hänellä ensimmäisenä mielessä keskusteluihin lähdettäessä.  

Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.