Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Schekerin terminaalilla Lempäälässä. Vahteina Janne Karhiaho ja Juha Hömmö.
Aihe: LAKKO

Tampereen seudun lakkovahdit haluavat sekä palkan että tekstikysymykset kuntoon

Aluetoimitsija Vili-Petteri Adamsson on maanantain ja tiistain aikana kiertänyt Tampereen seudulla tutkailemassa, miten lakon vartionti AKT:n jäseniltä sujuu.

KUVA Mikko Nikula
KUVA Vili-Petteri Adamsson
Julkaistu

– Nousin neljältä maanantaiaamuna. Ensimmäiseksi ajoin Pirkkalaan Linnakallion Postiin, missä oli neljä lakkovahtia, hän kertoo.

Postin kuljetuksissa noudatetaan kuorma-autoalan työehtosopimusta, jonka piirissä Linnankalliossa työskentelee reilut sata henkeä.

– Aika hyvin oli pitänyt lakko. Töissä oli joitain yleiseen työttömyyskassaan kuuluvia yksittäisiä kuskeja.

Seuraavaksi aluetoimitsijan auton keula suuntasi kohti Lempäälää ja Schenkerin alueterminaalia.

– Siellä on kuljettajia ehkä 60 ja muissa töissä terminaalissa 40-50 työntekijää, arvioi Adamsson.

Alihankkijoitten voimin Schenkerillä tehtiin joitain töitä, mutta muuten alue oli melko hiljainen. Myös lakkovahtien ravitsemustilanne oli kunnossa.

– Makkarat käristyivät pojilla grillissä.

Tiistaina Adamsson tapasi lakkovahteja Tampereella Multisillan postikeskuksessa, jossa rivit niin ikään olivat pitäneet hyvin erästä poikkeusta lukuun ottamatta.

Lakkovahtien kanssa Adamsson kävi keskusteluja työehtosopimuksen sisällöstä ja tavoitteista. Viesti oli joka paikassa samankaltainen: kokonaisuus ratkaisee, onko sopimusesitys hyväksyttävissä vai ei.

– Tietyt tekstikysymykset täytyy saada kuntoon, mutta palkankorotuksen täytyy myös olla sellainen, että palkalla pystyy elämään.

Kunnollista tasokorotusta puoltaa se, että monta vuotta on jo menty minimikorotuksilla.

– Nollaakin on tässä välissä ollut.

Lakkovahdit ottivat esille myös sen, että kuljetusalan työ on 2020-luvulla paljon hektisempää kuin ennen. Tästä syystä työehtosopimuksen tietyt kohdat olisi päivitettävä vastaamaan työn nykyluonnetta.

– Jotkin pykälät siellä ovat 20-30 vuoden takaa. Työnteosta on nykyään otettu löysät pois.

Posti Oyj:n terminaalilta Pirkkalan Linnakalliolta. Luottamusmies Pertti Koskipää joukkoineen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • AKT ja Satamaoperaattorit sopimukseen, ahtaajien lakko päättyy

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT
  • AKT:n alojen tes-neuvottelutilanne

    Julkaistu: |
    Aihe: LAKKO
  • AKT saamassa ensimmäiset sopimuksensa autoliikenteessä, linja-autolakko kuitenkin alkaa

    Julkaistu: |
    Aihe: LAKKO