Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Pauli Keränen toivoo nopeaa sopua. Hänellä on tuoreessa muistissaan myös vuoden 2010 ahtaajien lakko, joka kesti noin kaksi viikkoa.
Aihe: LAKKO

Oulun satamassa lakko vaikuttaa teollisuuteen

Oulun sataman portilla on keskiviikkona hiljaista. Normaalissa tilanteessa satamassa työskenneltäisiin arkena kahdessa vuorossa ja rekat toisivat sahatavaraa, kartonkia ja kontteja lastattavaksi laivoihin kohti Eurooppaa, Egyptiä ja Marokkoa.

TEKSTI JA KUVAT Kati Valjus
Julkaistu

Ari Mustonen ja Timo Väisänen ovat keskipäivän lakkovahtivuorossa.

– Pauli toi kahvia, miehet viittaavat luottamusmies Pauli Keräseen, joka on istahtanut miesten kanssa autoon lämmittelemään. Tuuli on pureva, vaikka pakkasta ei paljoa olekaan.

Tieto lakosta on kulkenut hyvin. Lakkovahdit ovat kahden tunnin vuoronsa aikana joutuneet käännyttämään portilta vain yhden latvialaisen rekan, joka yritti päästä satama-alueelle tuomaan tavaraa.

– Hän otti tiedon vastaan ymmärtäväisesti, Väisänen sanoo.

Timo Väisänen ja Ari Mustonen tekevät kahden tunnin vuoron lakkovahteina. Satama on ollut hiljainen, ei tieto lakosta on kulkenut hyvin.

Osa konteista jäi laivasta

Lakkoa osattiin enteillä, joten tälle päivälle aikataulutettu laiva saapui satamaan jo päivää aikaisemmin.

– Silti osa konteista jäi kyydistä eikä laivaa ehditty pakata loppuun, Väisänen sanoo.

Oulun satamassa lakko vaikuttaa ensisijaisesti teollisuuteen. Esimerkiksi viereiselle kartonkitehtaalle merireitti on tärkeä, mutta nyt tavara ei lähde eteenpäin.

– Oulun sataman kautta ei kulje esimerkiksi elintavikkeita, joten sellaisten saatavuuteen lakko ei vaikuta, Keränen sanoo.

Ainakin lakon alkupäivinä lakkovahdin työt jaetaan Oulun satamatyöntekijöiden toimikunnan kesken. Keränen varmistelee vasta huomisen vuoroja.

– Nopeaa sopua toivotaan.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • AKT ja Satamaoperaattorit sopimukseen, ahtaajien lakko päättyy

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT
  • AKT:n alojen tes-neuvottelutilanne

    Julkaistu: |
    Aihe: LAKKO
  • AKT saamassa ensimmäiset sopimuksensa autoliikenteessä, linja-autolakko kuitenkin alkaa

    Julkaistu: |
    Aihe: LAKKO