
”Moni puurtaa yksinään” – kuorma-autopäivillä verkostoiduttiin ja vaihdettiin ajatuksia
Kuorma-autopäivillä Oulussa verkostoiduttiin ja luotiin katsaus rajoille tulliylitarkastaja Timo Siivolan johdolla. Tulli ottaa mielellään vastaan vihjeitä ammattikuljettajilta.
Paras puhuja on sellainen, joka saa aikaan keskustelua. Myös aiheen täytyy tietysti olla kuljettajia kiinnostava. Näin miettivät ”Viiskasin” eli osasto 058:n varapuheenjohtaja Kalle Tamminen ja osastosihteeri Hannu Moilanen pohtiessaan kevään kuorma-autopäivien ohjelmaa.
Tulliylitarkastaja Timo Siivola esitteli lauantain ensimmäisessä puheenvuorossa tullin toimintaa. Tornio-Haaparannan rajalla työskentelevä Siivola korosti, että Ruotsin rajalla tullin toiminta poikkeaa paljonkin esimerkiksi Helsingin ja Turun tulleista.
– Kaikki tekevät vähän kaikkea, työkenttä on laaja. Pitää muistaa, että tulli itsessään ei laadi määräyksiä vaan ne tulevat eri ministeriöistä.
Siivolan puheenvuoro herätti kysymyksiä ja keskustelua, kuten järjestäjät olivat toivoneet. Mikä oikeastaan on tullin tehtävä?
– Päätehtäviä on kaksi: ulkomaankaupan sujuminen ja yhteiskunnan suojaaminen. Venäjän hyökkäyssodan pakotepaketit ovat työllistäneet tullia valtavasti. Nouseviin ilmiöihin kuuluu pakotteiden kiertäminen, joskin myös törkeät huumausainerikokset ja kansainvälinen rikollisuus ovat kasvussa. Suomi ei ole enää lintukoto, Siivola sanoi.
Myös tullin painopisteet ovat muuttuneet muutamassa vuodessa, kun Venäjän raja on kokonaan suljettu.

Ammattikuljettajilla
silmät auki tien päällä
Dialogia eli keskustelua yleisön kanssa syntyi runsaasti, mistä tulliylitarkastaja oli iloinen. Siivola korosti, että hyöty tällaisista tilaisuuksista on molemminpuolinen.
– Tämä on ammattiporukkaa, joka kulkee usein yöaikaan. Heillä on silmät auki tien päällä paikoissa, joissa voi tapahtua tulliviranomaisia kiinnostavaa toimintaa.
Yksi tulliviranomaisia erityisesti kiinnostava ilmiö on näin kevään tullen tapahtuva uhanalaisten kasvien tai eläinten kerääminen myyntiin.
– Joidenkin uhanalaisten eläinten munista tai poikasista saatetaan maksaa kovia palkkioita ulkomailla. Kehottaisin aina soittamaan tullin vihjepuhelimeen, jos näkee epäilyttävää toimintaa. Ei tarvita kuin kuva auton kilvistä, niin voimme heti ryhtyä tarkistamaan asiaa. Olemme kiitollisia kaikista vihjeistä, Siivola korosti.
Siivola mainitsi moneen otteeseen tullikoirat arvokkaina työtovereina.
– Tullilla on tällä hetkellä viitisenkymmentä koiraa eri tehtäviin. Huumekoiran avulla voidaan nopeasti tarkastaa isokin lasti. Yhdistetty huume- ja nuuskakoirakin meillä oli, mutta sitä ei Tornio-Haaparannan rajalla voinut käyttää, sillä se merkkasi jokaisen auton, Siivola nauratti yleisöä.

”Milloin AKT alkaa näkyä Tiktokissa?”
Oulun kuorma-autopäivillä oli mukana 55 osallistujaa ympäri Suomen. Oululainen Taija Kareisto kuului sukupuolivähemmistöön.
– Naisia näkyy näissä tapahtumissa vähemmän. Alalle on tullut viime vuosina paljon naisia, ja haluan itse olla eräänlainen esimerkki nuoremmille. Tytöttelyä kuulee, mutta se saa mennä toisesta korvasta ulos.
Kareistolle verkostoituminen on tärkeää.
– Moni puurtaa yksinään. Työyhteisö on tärkeä, mutta niin ovat myös tällaiset tapahtumat joissa saa vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Tämä oli kotikaupungissa, joten ei ollut mitään tekosyytä jättää tulematta.
Kemiläinen Tapio Alatalo oli ensimmäistä kertaa kuorma-autopäivillä ja kiitteli erityisesti Siivolan puheenvuoroa.
– Kemin satamassa olemme jatkuvasti tekemisissä tulliviranomaisten kanssa. Siivolaa oli mukava kuunnella, hänellä oli myös huumoria mukana.
Alatalo on tuore luottamusmieskurssin suorittaja.
– Kiinnostus työehtoasioihin sai kurssille. Sanotaanko näin, että kuljetusala on edelleen vähän villi länsi, valitettavasti.
Työehtoasioista innostuttuaan Alatalo on lähtenyt mukaan myös ammattiosaston toimintaan.
– Haluaisin tuoda esiin sitä, miten saamme nuoret mukaan. Olen hiukan nörtti ja mukana kaikilla sosiaalisen median alustoilla. Milloin AKT alkaa näkyä Tiktokissa? Alatalo peräänkuulutti.
Viikonlopun aikana Oulussa kuultiin myös Traficomin asiaa sekä liiton ajankohtaisia asioita puheenjohtaja Ismo Kokon ja sopimustoimitsija Pentti Hämäläisen kertomina.
Kevätauringossa katse siinsi jo ensi vuoden kokoontumisajoissa. Kuorma-autopäivät järjestetään seuraavan kerran Vaasassa vuoden 2026 syyskuussa.
– Sen verran voin paljastaa, että hotelli on nyt varattu ja se on meidän yksityiskäytössämme. Osastomme täyttää ensi vuonna 70 vuotta, joten luvassa on varmasti myös juhlatunnelmaa, Vaasan kuljetustyöntekijät osasto 080:n puheenjohtaja Olli-Matti Damski paljasti.

