Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: TES-NEUVOTTELUT

Kuljettajan työehdot eivät ole nykypäivää

Aamulehti julkaisi Tampereen Seudun Linja-autohenkilökunta ry:n mielipidekirjoituksen, jolla tarjotaan taustatietoa linja-autojen matkustajille, mikäli työnseisaus alkaa.

Julkaistu

”Hyvät linja-autojen matkustajat. Tässä pohjatietoa työnseisaukseen, joka on aina viimesijainen toimi, kun neuvottelut eivät etene työnantajapuolen haluttomuuden vuoksi.

Linja-autonkuljettajien tämänhetkiset työehdot eivät vastaa nykypäivän liikennöintiolosuhteita. Liikenteen tahti sekä aikataulujen kireys on muuttunut viime vuosikymmenien aikana, mutta työaikamääräykset eivät niiden mukana. Tällä hetkellä linja-autonkuljettaja joutuu pahimmillaan ajamaan 5,5 tuntia yhtäjaksoisesti.

Päätepysäkille tullessa ollaan useimmiten aikataulusta myöhässä ja näin vessassa käynti myöhästyttää aikataulua lisää ja kuljettajan stressi kasvaa. Tämäkään ei ole aina mahdollista vessojen puuttumisen vuoksi. Miehet voivat ratkaista pienemmän hädän perinteisemmin, mutta naiskuljettajilla tilanne on jo paljon hankalampi.

Alalla naiskuljettajien määrä on noussut huomattavasti. Työnantajat eivät huomioi tätäkään riittävällä tavalla, mikä on vastuutonta.

Haluamme parantaa työehtojen sosiaalisia määräyksiä. Niiden saamisella nykypäivän olosuhteita vastaavalle tasolle on iso merkitys. Suurin merkitys on liikenneturvallisuuden parantumisella, joka on nyt vaarassa kuljettajan ollessa stressaantunut vähäisistä wc-käyntimahdollisuuksista ja taukopaikkojen puutteellisuuksista johtuen.

Me linja-autonkuljettajat ajattelemme, että myös matkustajien toiveissa on virkeä ja levännyt autonkuljettaja, joka on edellisestä pitkästä 11,5 tuntia kestäneestä työpäivästä hyvin palautunut, liikenneturvallinen linja-autonkuljettaja.

Kun nämä edellä mainitut asiat saadaan kuntoon, se aiheuttaa toki kustannusten nousua, mutta kohtuullisesti.”

Tampereen Seudun Linja-autohenkilökunta ry, AKT:n osasto 006

Mielipidekirjoitus on julkaistu ensimmäisenä Aamulehdessä 18.2.2023

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Pitääkö tässä yleislakkoa alkaa virittää"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Matkatoimistoalalle saatu työehtosopimus päättää AKT:n tes-kierroksen

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-kierros
  • Liikenneopetusalalle, Elintarvikealan automiehille sekä huolinta-alan varastoterminaaleihin hyväksytyt työehtosopimukset

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-kierros