Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Jarkko Latvala ennustaa toimintarikasta kevättä. – Tehdään nyt kaikki se mitä voidaan, jotta hallitus ei runnoisi läpi ikäviä heikennyksiään.
Aihe: ALAN TÖISSÄ

Kahvinporotkin sen kertovat: Luvassa toimintarikas kevät

Kahvimukissa on presidenttipaahdettua kahvia Renkomäen ABC:llä. Kupposen ääressä istuu AKT Lahden osasto 003:n puheenjohtaja Jarkko Latvala. Tilanne houkuttaa kysymään perinteisen ”mitä kahvinporot kertovat?” – Ne kertoo toimintarikkaasta keväästä!, Latvala vastaa empimättä.

Teksti ja kuvat Hannu Tuovinen
Julkaistu

Kun Jarkko Latvala viime syksynä aloitti pj-nuijan varressa Vesa Malisen työn jatkajana, oli miehellä muutamakin kysymys. ’Mihin sitä on oikein suostumassa?’, oli päällimmäisin.

– Arvasin, että kyllä jotain voi tulla mutta en sitä, että menee ihan oikeeksi tappeluksi, Latvala viittaa Orpon hallituksen työelämän heikennyksiin, leikkauslistaan ja niiden aiheuttamiin järjestötoimiin.

– Kaikki tämä ei ollut oikein minun laskelmissani mukana. Mutta tämä on mielenkiintoista, 44-vuotias Koiviston Auton Lahden työsuojeluvaltuutettu toteaa.

Lakko on ainoa ase

Toimintarikas kevät tarkoittaa Latvalan mukaan mahdollisimman vahvaa ja yhtenäistä rintamaa, jolla vastustetaan hallituksen mielettömiksi koettuja työelämäheikennyksiä. Renkomäen haastattelupäivän jälkeen vahvistui, että useat alat, myös useat toimihenkilöliitot ovat mukana.

Pitkäaikaisena ammattiosaston toimikunnan jäsenenä ja työsuojeluvaltuutettuna Latvala tuntee hyvin tilanteen vakavuuden.

– Lakkoja tulee lisää, sehän on ainoa ase mikä meillä on käytössä.

Miestä risovat pääministerin sanomiset, etenkin se että työnantajien aiemmin tes-kierroksilla ajamat asiat ovat nyt ykskantaan hallitusohjelman työmarkkinasisältöä ja pahimmassa tapauksessa tulevat lakimuodossa työntekijöiden päänmenoksi. Kyseessä on EK:n toivelista jota hallitus nyt poliittisesti toteuttaa.

– Lakiinhan näitä survotaan koko ajan. Jos ei sitä (hallituksen ajamaa lakipakettia) saada estettyä niin mitä sitten tehdään.

Irtisanomissuojan heikentäminen ja palkaton sairauslomapäivä ovat kuljettajien mielestä ne keskeisimmät, joiden vuoksi mieltä osoitetaan.

Lahtelaiskuljettajien taukokahveilla on ihmetelty termejä, joilla hallituksen tavoitteista uutisoidaan ja puhutaan mediassa.

– Miten voidaan käyttää termiä uudistus, kun kyse on leikkauksista ja heikennyksistä, Latvala kertaa.

Jarkko Latvalan henkilöauto on vilkkaassa ajossa kun perheen jälkikasvu tarvitsee harrastekyytejä.

Hallituksen kaatuminenkin sopii

Ammattiosaston puheenjohtaja Latvala nostaa esiin aiempienkin työtaistelujen kohdalla esitetyn arvion, että ’työväenliike käy tässä viimeistä taistoaan’.

– Voihan se pitää jossain määrin paikkansa. Mutta tässä tehdään nyt kaikki se mitä voidaan, jotta hallitus ei runnoisi läpi ikäviä heikennyksiään.

Latvala haluaakin katsoa tulevaisuuteen ja tuntee vastuuta meneillään olevan taiston hoitamisesta. Hän ei tosiaan halua, että kevättä 2024 kommentoitaisiin jälkeenpäin ’miksi ei mitään tehty’.

– Että miksi ne vaan istui paikallaan.

Eikö silti pelota, että ay-liike aiheuttaa toimillaan maahan hallituskriisin – kuten työnantajat ja yrittäjäjärjestöt tavan takaa muistuttavat talouden heikkojen näkymien vallitessa.

– Jos hallitus mahdolliseen kriisiin kaatuisi niin siitähän ei olisi mitään haittaa. Se olisi yksi tapa saada tämä asia hoidettua.

Työsuojelu haastaa

Joulukuun puolivälissä Koiviston Auton kuljettajat olivat jo mukana päivän lakossa ja autot jäivät varikolle, muutamaa esimiesvoimin ajettua linjaa lukuun ottamatta.

– Mutta myös liittoon kuulumattomat kuljettajat ymmärsivät tilanteen vakavuuden ja pysyivät poissa töistä, Latvala kiittelee.

Miten voidaan käyttää termiä uudistus, kun kyse on leikkauksista ja heikennyksistä, Jarkko Latvala ihmettelee uutisten termistöä.

Työsuojeluvaltuutetun (myös aiemmasta vara- ja sitä ennen työsuojeluasiamiehen) tehtävästä Latvala on innostunut ja niistä aihepiireistä tuleekin paljon yhteydenottoja. Talven lähestyessä ajoneuvojen rengashuolto aiheuttaa toimia, samoin kuljettajia varsinkin sähköbusseissa pakkaskelillä vaivaava lämmityksen alitehoisuus. Kesällä taas ilmastointi on työsuojelullinen haaste.

– Ja tottakai työssä jaksaminen puhuttaa. Kuljettajat toivovat hieman vähemmän tehokkuusjattelua työvuorojen suunnitteluun. Kuormitus on korkealla, kun ajaa usean peräkkäisen aamusta-iltaan -työvuoron. Tietokonehan ne työvuorot tekee, mutta ihmisen käsialaa on se ohjelmointi, Latvala pohtii.

Harrastuksissa elämän suola

Tuoreella puheenjohtajalla ei ole vapaa-aikansa käyttämisessä ongelmia; kaikki mikä 12-vuotiaan Joonan jääkiekon ja 10-vuotiaan Jennan karaten harrastuksiin kyytimisestä jää, kuluu ay-toiminnan pyörittämiseen 180-jäsenisessä ammattiosastossa. Keittiöalalla työskentelevä puoliso Johanna osallistuu myös lasten harrastuksiin.

– Näinhän se menee, että lapset harrastavat ja me harrastamme heidän kuskaamistaan, Jarkko Latvala naurahtaa.

Kesän koittaessa on edessä moottoripyöräreissut tuttujen kavereiden kanssa. Suosikkiretki 1100-kuutioisella Custom Yamahalla koostuu pidennetystä tai tavallisesta viikonlopusta pienillä Itä-Suomen tai rannikko-Suomen teillä. Yöpymiset varataan etukäteen ja ajetaan letkeässä tunnelmassa, mm. Pulkkilanharjun reitti kohti Keski-Suomea on tullut useinkin tutuksi. Ahvenanmaa tai Lappi ovat ehkä jatkossa ajosuuntia mutta vaativat viikonloppua pidemmän aikavarauksen.