Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Porin paikallisliikenne on täysin hiljaista kertoo Eeva-Maria Haiko.
Aihe: POLIITTINEN LAKKO

”Ei pelkästään meidän juttu, vaan kaikkien”

Porissa paikallisliikenne on nyt täysin seis. Porin Linjojen kuljettajat ovat lakossa – joka pitää, kertoo pääluottamusmies Eeva-Maria Haiko. – Niin monen ihmisen puolesta taistellaan.

Teksti ja kuva Sini Silvàn
Julkaistu

– Meidän autoja ei liiku yhtään, Eeva-Maria Haiko kertoo.

Lakot Porissa ovat pitäneet nyt täysin. Haiko muistelee, että keväällä 2023 tes-lakkojen aikaan tilanne vähän rakoili ja osa kuljettajista oli ajamassa.

– Nyt lakkopäivinä ei ole ketään ollut ajamassa, Haiko kiittelee porukkaa, joka on yksituumaista.

Hän muistuttaa, että kukaan ei oikeastaan haluaisi olla lakossa.

– Ei kukaan mielellään lakkoile, me olemme kuitenkin asiakaspalvelutyössä.

Asiakaspalvelu ei kuitenkaan nyt onnistu, sillä hallituksen työelämäheikennyksiä on pakko vastustaa. Tärkeimmiksi asioiksi Haiko nostaa ensimmäisen sairaslomapäivän palkattomuuden.

– Se on nurinkurinen ajatus, että työnantaja säästäisi jotain. Kolme sairauslomapäivää voisi oikeasti riittää, mutta jatkossa varmaan haetaan viisi päivää sairauslomaa ettei menetetä palkkaa. Tämä toimii enemmän työnantajaa vastaan kuin työnantajan puolesta, Haiko pohtii.

Toinen asia on aikuiskoulutus, kun mietitään linja-autoalaa.

– Meillä on linja-autonkuljettajina paljon alan vaihtajia. Jos jatkossa ei ole mahdollisuus lähteä vaihtamaan alaa, ei tule alalle uusia. Meillä viiden vuoden sisään jää todella paljon kuljettajia eläkkeelle. Siihen aikuiskoulutushommaan ei saisi puuttua.

Työelämäheikennysten listalla on paljon muitakin asioita.

– Irtisanomissuoja, mistä on aikanaan tapeltu, että työ on varmempaa, eikä työnantaja ei pysty käyttäytymään mielivaltaisesti. Eli jatkossa, jos naama ei miellytä niin, voi näyttää ovea. Tämä ei niinkään koske meitä. Ne, jotka tulevat linja-autonkuljettajiksi töihin pysyvät pitkään, mutta koskee muita työpaikkoja ja aloja.

Haiko muistuttaa, että yksi palkaton sairauslomapäivä rokottaa ns. pienituloisia. Se koskee esimerkiksi äitejä, jotka joutuvat lapsien takia olemaan pois töistä. Ja siinä on lakkojen ydin Haikon mukaan:

– Tämä ei ole pelkästään meidän juttu, vaan kaikkien. Sen takia olemme nyt lakossa, kun kaikki muutkin ovat. Niin monen ihmisen puolesta taistellaan.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Tapana on mennä yhdessä rintamassa" – Hangon satama pysyi hiljaisena

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • "Pitääkö tässä yleislakkoa alkaa virittää"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO